On Wed, 2007-12-19 at 16:47 +0100, Alexander Rødseth wrote:
Interessante innspill fra runehol.
runehol er Rune Holm, forresten.
Den 18.12.07 skrev Kjetil Torgrim Homme kjetilho@ifi.uio.no følgende:
<kjetilho> okay, så du meiner rett og slett "hjørneprogram"? <runehol> japp <runehol> og fragmentprogram <runehol> et hjørneprogram tar en sekvens med attributter og regner ut posisjoner og andre data for et hjørne <runehol> så kommer rasteriseringsblokken og genererer fragmenter som trenger farge basert på posisjon og interpolerte data <runehol> og det er fragmentprogrammet som regner ut fargen <runehol> er ikke heeelt fornøyd med "hjørne", men "program" er i det minste bedre enn "skyggelegger"
Hva med punktprogram og fragmentprogram? Kanskje program kan erstattes av et annet ord, kanskje fargelegger? Punktfargelegger og fragmentfargelegger? Synes det er en nøtt å få dette godt oversatt til norsk. :-)
diskusjonen heldt fram litt til, men eg lot vere å klippe det inn:
<kjetilho> nokon seier "node" for "vertex", men trur i grunnen at "nodeprogram" fort kan mistydast sidan "node" kan vere så mangt i dataverda. <runehol> og punktprogram er villedende også, for punktprimitiver er noe annet enn vertices
eg trur ikkje du kan bruke "fargelegger" om hjørneprogram, men "fragmentfargelegger" verkar fornuftig.