Alexander Nicolaysen Sørnes wrote:
On Wednesday 07 November 2007 10:16:30 Petter Reinholdtsen wrote:
[Karl Ove Hufthammer]
Eg prøver å forstå kva du meiner, men synest det er fryktelig vanskelig. Du kan då ikkje alvorlig talt meina at tips om feilstavingar i programvare kan ta livet av dugnadsprosjektet vårt med omsetting, med mindre namn og e-postadresser til tipsaren, samt den bokstavlig teksten dei sendte vert offentliggjort?
Du bagateliserer når du omtaler det som "tips om feilstavingar i programvare". Det vi snakker om er epost til det offisielle kontaktpunktet for oversetterne, og den kan enten være offentlig eller privat. Min oppfatning er at hvis den er privat vil prosjektet bli skadelidende, mens hvis den er offentlig vil prosjektet nyte godt av flere fordeler som følger av etterprøvbarhet og gjennomsiktighet i prosessene.
De som tar kontakt på epost til det offisielle kontaktpunktet for oversetterne kan ikke, og skal ikke, forvente at slik kontakt foregår i det private. Oversettelsesaktiviteten foregår i det offentlige rom, og slik bør det etter min mening også forbli.
De som har problem med å forholde seg til at det som foregår i det offentlige rom er synlig for innsyn fra alle, bør jobbe med seg selv og ikke forvente at verden skal endre seg.
Vennlig hilsen,
Hva med å ta med oversetternes e-postadresser o g addressen til e-postlisten? Da vil de fleste forstå at listen er offentlig mens e-post til en oversetter er privat. Hvis du med «skadelidende» mener at privat diskusjon kan føre til at ukorrekte endringer blir meldt inn, så kan det løses enkelt ved å overvåke innmeldingene i SVN, hvis du er interessert i slikt. Er personen som blir kontaktet usikker på om den rapporterte feilen/forslaget er korrekt, så kan han videresende det til listen uten innsenderens navn.
Alexander N. Sørnes
Alexanders poenger er gode.
Ellers ser vi flere måter å se på dette på. Et viktig poeng er jo om det vil komme henvendelser av mer formell og/eller generell art eller bare rene ordrettelser e.l. At man står som den som har meldt inn en feil ser jeg ikke som et så stort problem, skjønt jeg kan være enig i at det ikke er helt nødvendig for slikt småplukk. At man ufrivillig blir offer for masse søppelpost fordi man vil være snill og si ifra synes jeg derimot er uholdbart og neppe forståelig for andre enn de som vet litt om hvordan søppelpost virker *og* forstår at dette er en e-postlista og at alt som sendes til den lagres på nett. Hver for seg er ingen av disse selvfølgelige.
Løsningen med en arkivfri liste kan løse det meste, når man tar hensyn til det Alexander skriver: Er det mer enn småplukk, eller man er usikker på om «feilen» *er en feil, så sendes det inn til lista. Det gir litt mer jobb for de som er på den lista, men jeg kan ikke tenke meg at det blir mer enn toppen en henvendelse i måneden, kanskje i halvåret.
Løsningen med å dirigere alle videre til denne lista synes jeg bare er akseptabel hvis vi endelig kan kamuflere e-postadressene. Det kan da vel ikke være en stor jobb? Er ikke det bare å krysse av i en rute et sted i oppsettet? Er det overhodet noen grunn til *ikke* å gjøre dette?
Hilsen Axel