IT-sjefen i Akershus har uttrykt ønske om å sysselsette et passende antall personer i sommerjobb for å grovoversette OpenOffice til norsk. Vidre er det i gang samtaler med andre fylker om tilsvarende bidrag.
Beslutningen om alt dette bør skje i løpet av 14 dager har jeg sagt til IT-sjefene. Alternativt må ting skyves ut over høsten, og da er muligheten for å bruke studenter til oversetting sterkt redusert, både fordi folk skaffer seg sommerjobb selv, og mange av de som bidrar til Skolelinux er i full jobb allerede.
Skolelinux-prosjektet har sagt at oversetting av grensesnittet vil ta rundt 1200 timer for hvert målføre, og fylkene må ta høyde for dette om man skal nå de målene som er satt av brukerorganisasjonene og Stortinget.
Hvem kan tenke seg å gjøre en innsats her?
- Knut prosjektleder