tirsdag 10. januar 2006, 09:53, skrev Magni Onsøien:
On 2006-01-09 15:31:01 +0100, Axel Bojer said:
+meanderende +meandreringen
Begge disse ser nye ut for meg, er dette spesifikke fagord? Det som står i ordboka er: meander, meandrer. Selvsagt kan man danne adjektiv av substantiv, a-la meandrerende (som det vel burde hete?), et verb: (meandrere) eller et verbalsubstantiv (meandreringen), men om dette ikke er i bruk så burde det ikke med, se kommentar nederst.
Korfor meiner dy set skal vere meandrerende og ikkje meanderende? I bokmålsordboka på web (som er den eg har tilgang til her) står det mean'der m3 (fra gr, etter elvenavnet Maiandros, nå Büyük Menderes, i Tyrkia) 1 hver av en serie svinger i en elv som bukter seg fra side til side over en slette 2 ornamentalt motiv med rettvinklete bånd el. linjer
Eg ville du skrive meanderende, å meandere eller meanderingen viss eg skulle brukt dette som noko anna enn substantiv (som skal bøyast en meander - meanderen - meandere[r]/meandrer - meand(e)rene)
Ja, ok. Skjønt det gode spørsmålet er om vi trenger dette ordet, da :-)
(...)
+opsjoner
Dette står ikke i bokmålsordboka, kan ikke se vi har bruk for det ordet, da det dekkes av (til)valg, muligheter mm. Jeg tror vi bør holde oss til offisielt godkjente ord, unntak bør være meget godt begrunnet!
opsjon står i bokmålsordboka på web:
opsjo'n m1 (fra lat. 'valg', se optere) 1 rett til å velge først; forkjøpsrett ta o- på noe forbeholde seg forkjøpsretten 2 opsjonsrett
Du har rett, det var jeg som så meg blind på en vanlig betydning jeg ikke liker :-)
Jeg tror ikke ordoka på nett er i siste versjon, altså oppdatert. Selv skal jeg skaffe meg 2005 utgaven på papir, den er den siste da språkrådet nettopp (1. juli 2005) har hatt en revisjon. Selvsagt er dette uheldig, da må jo alle som retter kjøpe en papirbok. Kanskje vi kunne kontaktet dem og spurt om en oppdatering av nettversjonen? Vi kunne jo bl.a. henvise til: http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=8006 (Skriveprogram bør være tilgjengelige på begge målformer - og da bør vel tilrettelegginga for stavinga, og f.eks. OOo, også være på plass? Ordboka er vel statlig finansiert og slikt sett «folkeeie» ...) Skal se om jeg kan få istand en kladd om ingen kommer meg i forkjøpet :-) Men jeg synes altså vi bør holde oss til det siste vårt eneste statlig oppnevnte språkvurderingsorgan mener :-)
Men til det meste så stemmer den nok, særlig hvis man tar hensyn til denne i tillegg: http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=7859 (rettelsene av 1. juli 2005)
Mvh Axel