Hei!
Den 07.12.07 skrev Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org følgende:
Vil berre tipsa om at denne diskusjonslista òg er tilgjengelig som njusgruppe, under namnet gmane.comp.internationalization.norwegian på news.gmane.org. Sjå "http://news.gmane.org/".
Denne har òg eit vevgrensesnitt, på http://news.gmane.org/gmane.comp.internationalization.norwegian/ Denne inneheld ein søkefunksjon, slik at ein kan søka etter gamle meldingar (iallfall tilbake til 2002).
Takk, det hjelper masse! Der fant jeg diskusjoner rundt opptil flere av ordene jeg har lurt på.
Jeg foreslår at Noen (TM) som har tilgang legger inn lenke dit fra: - http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html#destHeader63 - http://wiki.skolelinux.no/Hjelp/Kontakt/Mailinglister - https://lister.ping.uio.no/mailman/listinfo/i18n-no Man kan gjerne hive inn en kommentar om at lista er ment for all diskusjon rundt norske oversettelser av fri programvare, ikke bare for skolelinux. Og i samme slengen ville det ikke skade om det kunne komme en setning eller to om hva bokmål- og nynorsklistene er ment for, for de ser ut som de kun brukes av en eller annen form for automatiserte verktøy eller logger.
Eg vil ønskja at desse e-postlistene *ikkje* flyttast over til eit forum. Eit forum er håplaust å følgja med på, og håplaust tregt å bruka. Eg veit iallfall at eg aldri ville hatt ork til å bruka eit forum.
Ei njusgruppe (som denne lista er tilgjengelig som) er både teknisk og brukarvenlig milevis betre enn eit vevbasert forum.
Tja, det er vel en vanesak. Men nå som jeg veit at det faktisk finnes et søkbart vevgrensesnitt er jeg fornøyd i massevis. Ihvertfall blir jeg fornøyd i massevis hvis det dukker opp noen lenker slik at andre også har en sjanse til å finne dem.
Alle desse fordelane er like gyldig for diskusjonslista som njusgruppe, med unntak av punktet «Lettere å finne og bidra for nye folk», som eg ikkje forstår.
Det jeg mente er at en møteplass som bare er tilgjengelig på epost er _veldig_ tungt tilgjengelig. Terskelen for å melde seg på er høy, og sjansen for å finne informasjon man er interessert i er svært liten. Men dette er også et problem som løses like lett av en nyhetsgruppe med vevgrensesnitt som av et vevforum.
Hilsen Hilde