At 24.04.02 07:08, Jon Grepstad wrote:
On 23 Apr 02, at 22:13, Gaute Hvoslef Kvalnes wrote:
scrollbar rullebjelke?
Denne er vanskelig. Er det noen som vet hva det kalles i Windows og Mac?
Herman sa: rullefelt. Men på nynorsk har de prøvd seg med rullebjelke. Skal vi tilnærme de to, eller ...?
Rullebjelke? Det har ikkje eg brukt iallfall. Rullefelt er vel det norske ordet.
Dei to orda som er i bruk, er rullefelt og rullesjakt. Språkrådet legg dei orda ut om ikkje så lenge i ein ny versjon av "På godt norsk" på nettsidene våre. For meg er rullefelt det naturlege ordet.
Jeg har vært borti uttrykket heis om den vertikale, som jeg synes var et bra uttrykk. Den egner seg kanskje ikke om den sidelengse versjonen.
Gunnhild