torsdag 25. mars 2004, 14:08, skrev Kjetil Torgrim Homme:
On Thu, 2004-03-25 at 12:40 +0100, Axel Bojer wrote:
torsdag 25. mars 2004, 12:28, skrev Axel Bojer:
søndag 21. mars 2004, 14:37, skrev Eivind Tagseth:
$ xmodmap -pke
.. og hvordan vet jeg hvordan jeg får tak på f.eks «keykode 51»?
"Please elaborate", som Infocom sin kommandotolk brukte å seie når han ikkje forstod kva som var meint.
Glem det, misforståelse fra min side.
til Kjetil: Proevde keycode 47 = semicolon colon leftsinglequotemark guillemotleft keycode 48 = apostrophe quotedbl rightsinglequotemark guillemotright
og;: putt i ~/.Xmodmap. skriv xmodmap ~/.Xmodmap -- det vert gjort automatisk neste gong du loggar inn i dei fleste distribusjonar.
men nå er dette oe;: ; og dette ae;:'
eg sa at dette var for amerikansk tastatur, sa eg ikkje? :-)
mjo ... :-(
;Ser dessuten ikke ut til at apotrofen skiller seg fra den på stjernetasten;: ;('), og hva er vitsen da;?
vitsen er at utsjånad i éin font ikkje treng ha samanheng med utsjånad i ein annan. i min font er apostrof (') ein rett strek, og dei indre hermeteikna (‘’) ser ut som komma.
Glem det siste, får nå ‘ og ’ på oe og ae, og på stjerne-tasten ’. Men hvordan får jeg de andre tastene normale igjen?
det går ikkje an å nullstille tastaturinnstillingane, du må starte X på nytt. det kan vere greit å lagre dei opprinnelege innstillingane i ei fil, xmodmap -pke > .Xmodmap.orig, så kan du gjere xmodmap på denne fila for å kome attende dit.
Det burde jeg nok gjort ja, men nå får jeg kopiere over en fra en annen maskin og bruke den som «original». Kommer tilbake til saken når jeg ser hva som fungerer :-)
(Men hvorfor iallverden disse overfloedige ; hele tiden?)
-Axel