Svar fra Gaute, Tonje og Axel:
torsdag 18. juli 2002, 23:29, skrev Arne:
Dvs. at dokumentmalen skal anvendes på angjeldende dokument ved aktivering.
Dokumentmal er helt greit det også. Du skriver jo selv «... skal _anvendes
_på angjeldende dokument ...». Å Anvende er bare ett litt vanskeligere ord for å bruke, og derfor foreslår vi dette ordet istedet.
Nei! Her tar du jo bort halve meningen. Etter at dokumentmal er aktivert vil den bli brukt på det angjeldende dokument.
Eg er ikkje heilt med på den tankerekka. Sist gong var det jo 'bruk' som var den spontane handlinga, og 'aktiver' som skildra tilstanden, var det ikkje?
Jeg har bare byttet ut det "vanskelige" ordet 'anvende' med 'bruk'. Aktivering av dokumentmal (eller stilsett om du vil) er en tilstandsendring og konsekvensen av tilstandsenringen er at dokumentmalen (/stilsettet) "spontant" blir brukt på det angjeldende dokumentet. Jeg har ikke skiftet mening.
Det kan sikker være greit i noen sammenhenger å bruke 'bruk' men generelt er aktiver mere generisk korrekt.
... vi mener derimot at man ved å omformulere, og å ta hensyn til sammenhengen, kan gjengi alt man behøver for forståelsen *uten* ordet «aktivere». Om man har noen innstillinger, så kan vi bruke dem både akkurat nå, og vi kan lagre dem til bruk senere. Dette dekker de to bruksområdene du peker på. Vi vil ikke erstatte «aktivere» med bruk, men med ulike ord (og ikke nødvendigvis bare *ett*, ord kanskje passer det i noen sammenhenger bedre med f.eks to ord istedet ...), avhengig av sammenhengen. Ordet aktivere, synes vi er overflødig.
(...)
mvh G, T. & A (sekretær)