Kva er "Picture tubes", "Picture hose", "Image pipes" osv. på norsk. Alle desse engelske orda står for ein fargepensel som kan innehalde fleire bilete og slepp desse ut i tur og orden når du brukar penselen. T.d. pensel med fotspor kan innehalde avtrykk av høgre og venstre fot. Når du brukar penselen, blir desse avtrykka markerte annakvar gong, høgre - venstre - høgre .... Denne penselen har ikkje noe eintydig namn på engelsk heller, men dei fleste går ut på Picture/Image tube/hose/pipe. Meiner å ha sett "bilderør" på norsk, men dette er for meg den skjermen du kanskje ser på nå. "Animert pensel" fører også tankane på ville vegar i høve til bruken av penselen. Finst det noe norsk ord for denne penselen, eller eventuelt noen gode forslag? Kva bruker andre bildebehandlingsprogram? Helsing Kolbjørn Stuestøl
-------------------------------------------------------------------- mail2web - Check your email from the web at http://mail2web.com/ .
On 1/24/06, kol-stue@online.no kol-stue@online.no wrote:
Kva er "Picture tubes", "Picture hose", "Image pipes" osv. på norsk. Alle desse engelske orda står for ein fargepensel som kan innehalde fleire bilete og slepp desse ut i tur og orden når du brukar penselen. T.d. pensel med fotspor kan innehalde avtrykk av høgre og venstre fot. Når du brukar penselen, blir desse avtrykka markerte annakvar gong, høgre - venstre - høgre .... Denne penselen har ikkje noe eintydig namn på engelsk heller, men dei fleste går ut på Picture/Image tube/hose/pipe. Meiner å ha sett "bilderør" på norsk, men dette er for meg den skjermen du kanskje ser på nå. "Animert pensel" fører også tankane på ville vegar i høve til bruken av penselen. Finst det noe norsk ord for denne penselen, eller eventuelt noen gode forslag? Kva bruker andre bildebehandlingsprogram? Helsing Kolbjørn Stuestøl
Jeg har ikke så mye erfaring med tegneprogram utover litt leking med gimp, men jeg har følgende forslag: selve grunnfunksjonaliteten er at man har en pensel som tegner sjablonger, altså noe jeg ville kalle en sjablongpensel. Det du etterlyser er når man har en serie med forskjellige sjablonger som tegnes etterhverandre, noe jeg ville kalle en seriesjablongpensel.
Mvh Håkon Løvdal
tirsdag 24. januar 2006, 14:24, skrev Håkon Løvdal:
On 1/24/06, kol-stue@online.no kol-stue@online.no wrote:
Kva er "Picture tubes", "Picture hose", "Image pipes" osv. på norsk. Alle desse engelske orda står for ein fargepensel som kan innehalde fleire bilete og slepp desse ut i tur og orden når du brukar penselen. T.d. pensel med fotspor kan innehalde avtrykk av høgre og venstre fot. Når du brukar penselen, blir desse avtrykka markerte annakvar gong, høgre
(...)
Jeg har ikke så mye erfaring med tegneprogram utover litt leking med gimp, men jeg har følgende forslag: selve grunnfunksjonaliteten er at man har en pensel som tegner sjablonger, altså noe jeg ville kalle en sjablongpensel. Det du etterlyser er når man har en serie med forskjellige sjablonger som tegnes etterhverandre, noe jeg ville kalle en seriesjablongpensel.
Jeg synes sjablongpensel er et treffende uttrykk, det gir en pekepinn for de som ikke kjenner funksjonen om hva det er. En annen mulighet er mønsterpensel, og dermed ditto seriemønsterpensel - etter ditt mønster [din sjablong :-P] over :-)
Mvh Axel
Takker for forslaga. Det var ikkje så mange, men gode. Må nok gruble litt vidare på problemet. Helsing Kolbjørn
----- Original Message ----- From: "Axel Bojer" axelb@skolelinux.no To: i18n-no@lister.ping.uio.no Sent: Thursday, January 26, 2006 1:09 PM Subject: Re: [i18n-no] Picture tubes og ditto hoser
tirsdag 24. januar 2006, 14:24, skrev Håkon Løvdal:
On 1/24/06, kol-stue@online.no kol-stue@online.no wrote:
Kva er "Picture tubes", "Picture hose", "Image pipes" osv. på norsk. Alle desse engelske orda står for ein fargepensel som kan innehalde fleire bilete og slepp desse ut i tur og orden når du brukar penselen. T.d. pensel med fotspor kan innehalde avtrykk av høgre og venstre fot. Når du brukar penselen, blir desse avtrykka markerte annakvar gong, høgre
(...)
Jeg har ikke så mye erfaring med tegneprogram utover litt leking med gimp, men jeg har følgende forslag: selve grunnfunksjonaliteten er at man har en pensel som tegner sjablonger, altså noe jeg ville kalle en sjablongpensel. Det du etterlyser er når man har en serie med forskjellige sjablonger som tegnes etterhverandre, noe jeg ville kalle en seriesjablongpensel.
Jeg synes sjablongpensel er et treffende uttrykk, det gir en pekepinn for de som ikke kjenner funksjonen om hva det er. En annen mulighet er mønsterpensel, og dermed ditto seriemønsterpensel - etter ditt mønster [din sjablong :-P] over :-)
Mvh Axel
_______________________________________________ i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no