mandag 13 oktober 2003, 15:05, skrev Jan Hoel: (...) | | Vi har nå følgende fire uttrykk som trenger norsk avløser: | LAN (local area network) --> lokalnett (innarbeidet) | WLAN (wireless do.) --> trådløst lokalnett (innarbeidet?) | MAN (metropolitan area network) --> storbynett? | WAN (wide area network) --> regionnett? | | Et "stornett" er større enn og knytter gjerne sammen flere bynett.
Skal vi ta dette inn i ordlista?
lørdag 18. oktober 2003, 13:38, skrev Axel Bojer:
mandag 13 oktober 2003, 15:05, skrev Jan Hoel: (...)
| Vi har nå følgende fire uttrykk som trenger norsk avløser: | LAN (local area network) --> lokalnett (innarbeidet) | WLAN (wireless do.) --> trådløst lokalnett (innarbeidet?) | MAN (metropolitan area network) --> storbynett? | WAN (wide area network) --> regionnett? | | Et "stornett" er større enn og knytter gjerne sammen flere bynett.
Skal vi ta dette inn i ordlista?
Jeg vet ikke hva de som jobber med større nettverk kaller det, men for folk som stort sett bare jobber med lokalnett (og det er jo de fleste) brukes WAN om alt som er utenfor lokalnettet. Dvs. man bruker bare begrepene LAN, WLAN og WAN. MAN er det første gangen jeg har hørt om.
Tilsvarende: WLAN kalles vel stort sett bare "trådløst nett". Av folk som bare arbeider med lokalnett vel og merke, og hvor mobiltelefoner og satelittnett bare er en grå masse.
Poenget er at dette er målgruppen.
Likevel, "regionnett" er kanskje greit hvis det er dette bredbåndsfolka bruker? Så får folk heller lure?
Harald