[Mary Sandnes]
Hei
Mange takk for e-mail. Jeg er på norskkurs og snakker bare litt norsk. Jeg skriver stiller på p.cen og har lyst til å ha stavekontrollen.
Jeg gleder meg til å høre mer fra deg om stavekontrollen
We can do this in english if it is easier for you. :)
Uansett, jeg fortsetter på bokmål for øvelsens del, og setter i18n-no@ tilbake på CC for å sikre at alle som er interessert i stavekontrollen kan få glede av svaret.
Din bruk av 'pcen' får meg til å mistenke at du er en windows-bruker. Årsaken til min mistanke er at de færreste windows-brukere har et forhold til at 'pcen' kan kjøre flere ulike operativsystemer og at forskjellen mellom disse er betydelig.
Hvis du er en windowsbruker og ønsker norsk stavekontroll sammen med MS Word, så har ikke jeg kompetanse til å hjelpe deg. Jeg er en Linux-bruker med fokus på fri programvare, og har ikke peiling på windows og MS Word. Hvis du derimot bruker OpenOffice.org (OOo), så skal stavekontrollen enten kunne hentes ned fra URL:http://no.openoffice.org/about-downloads.html eller følge med OOo da den ble installert.
Kanskje noen av leserne av i18n-no@ har ideer til hvordan en får norsk stavekontroll i MS Word, så håper jeg de svarer på denne mailen.
En eksperimentell stavekontrollpakke for OOo er tilgjengelig fra URL:https://alioth.debian.org/project/showfiles.php?group_id=30577, men jeg tror den trenger litt mer arbeid før den håndterer orddeling korrekt.
Vennlig hilsen,