Daniel Aleksandersen wrote:
On 2008-03-10, you wrote:
Daniel Aleksandersen wrote:
On 2008-03-10, Axel wrote:
Daniel Aleksandersen wrote:
Det har seg sånn at jeg prøver å få igang KDE.no. Jeg har snakket med Frode Myren Døving, som disponerer domenet, og han er positiv til at det blir satt opp en norskspråklig ressursside der.
Er du en—eller vet du om andre mulige—ildsjeler som kan være interesserte i å bidra på et slikt prosjekt?
Som du ser av cc, så er vi en hel gruppe som driver med dette. Den siden vi bruker til koordinering av KDE-arbeidet er: http://wiki.skolelinux.no/Bidra/Oversetting
Så det er da et spørsmål om hva vi skal bruke kde.no til :-)
Min første tanke her er å speile KDE.org, men på norsk. Og vi må få registrert KDEnyheter.no også, når jeg tenker på det.
Poenget er uansett å tilby en ressursside om KDE på norsk. Å tilby et hjem for KDE med nedlastinger, eksisterende dokumentasjon på norsk, også videre. Andre prioritet her er da nyhetsdekning fra prosjektet.
Problemet er å finne noen med tid og interesse nok til å oversette dette i første omgang, deretter å holde det oppdatert, noe som nok er den største bøygen, viser erfaring fra andre nettsteder vi har erfaring med.
Er du villig til å holde dette ved like og være med å oversette? Er det andre som ønsker å bidra?
Andre kommentarer?
Selv må jeg innrømme jeg har nok av andre prosjekter for tiden, så jeg kan ikke love annet enn små og spredte bidrag, dessverre.
Jeg er redd for å ta på meg driften av hele sulamitten helt alene. Det er det det står på per idag.
Du vet vel ikke tilfeldigvis hvem jeg skal kontakte angående KDE.org sitt nettområdet? Jeg tenkte å forhøre meg om publiseringssytemer og erfaringer de har om lokale varianter av KDE.org.
Nei ...
Jeg tror veldig sterkt på at et norskt ressursnettområdet for KDE vil være nyttig for mange potensielle, nye. og uerfarne KDE‐brukere. Bare det å ha et nettområdet tilgjengelig på norsk kan jo være en hjelp.
Om jeg ikke tar mye feil så er noe dokumentasjon fra KDE allerede tilgjengelig i HTML‐format. Dette er jo en god basis for å bygge inn i nettområdet. Om ikke så kan det i det minste legges til som ennå en grunn til å oversette KDE dokumentasjonen til norsk.
Du har kanskje en epostliste med KDE bokmål‐ og nynorskoversettere? Kan du ikke spørre hva interessen for noe sånt ev. er.
se cc-feltet. Fint om du melder deg på lista her: http://wiki.skolelinux.no/Hjelp/Kontakt/Mailinglister Det er ikke veldig stor trafikk, som du kan se av arkivet: https://lister.ping.uio.no/pipermail/i18n-no/
Videre hadde det kanskje vært lurt om Skolelinux, som en organisasjon, tok over domenenavnet KDE.no istedenfor å la det eies av en privatperson. Jeg skal ta opp dette med Frode.
Ja, kanskje det hadde vært like greit å rute det videre til de sidene vi bruker? Vi kunne også laget bare en kort, fast og statisk tekst om prosjektet på kde.no og ikke speilet kde.org. På den måten hadde det vært overkommelig, stadige oversettelser av pressemeldinger, oppdatering av lenker osv. tror jeg kan bli for mye.
Hilsen Axel
On 2008-03-10, Axel wrote:
Daniel Aleksandersen wrote:
On 2008-03-10, Axel wrote:
Daniel Aleksandersen wrote:
On 2008-03-10, Axel wrote:
Daniel Aleksandersen wrote:
Det har seg sånn at jeg prøver å få igang KDE.no. Jeg har snakket med Frode Myren Døving, som disponerer domenet, og han er positiv til at det blir satt opp en norskspråklig ressursside der.
Er du en—eller vet du om andre mulige—ildsjeler som kan være interesserte i å bidra på et slikt prosjekt?
Som du ser av cc, så er vi en hel gruppe som driver med dette. Den siden vi bruker til koordinering av KDE-arbeidet er: http://wiki.skolelinux.no/Bidra/Oversetting
Så det er da et spørsmål om hva vi skal bruke kde.no til :-)
Min første tanke her er å speile KDE.org, men på norsk. Og vi må få registrert KDEnyheter.no også, når jeg tenker på det.
Poenget er uansett å tilby en ressursside om KDE på norsk. Å tilby et hjem for KDE med nedlastinger, eksisterende dokumentasjon på norsk, også videre. Andre prioritet her er da nyhetsdekning fra prosjektet.
Problemet er å finne noen med tid og interesse nok til å oversette dette i første omgang, deretter å holde det oppdatert, noe som nok er den største bøygen, viser erfaring fra andre nettsteder vi har erfaring med.
Er du villig til å holde dette ved like og være med å oversette? Er det andre som ønsker å bidra?
Andre kommentarer?
Selv må jeg innrømme jeg har nok av andre prosjekter for tiden, så jeg kan ikke love annet enn små og spredte bidrag, dessverre.
Jeg er redd for å ta på meg driften av hele sulamitten helt alene. Det er det det står på per idag.
Du vet vel ikke tilfeldigvis hvem jeg skal kontakte angående KDE.org sitt nettområdet? Jeg tenkte å forhøre meg om publiseringssytemer og erfaringer de har om lokale varianter av KDE.org.
Jeg har tatt kontakt med den generelle kontaktadressen for KDE.org nettområdet, webmaster@kde.org. Håper jeg får noe svar derifra.
Nei ...
Jeg tror veldig sterkt på at et norskt ressursnettområdet for KDE vil være nyttig for mange potensielle, nye. og uerfarne KDE‐brukere. Bare det å ha et nettområdet tilgjengelig på norsk kan jo være en hjelp.
Om jeg ikke tar mye feil så er noe dokumentasjon fra KDE allerede tilgjengelig i HTML‐format. Dette er jo en god basis for å bygge inn i nettområdet. Om ikke så kan det i det minste legges til som ennå en grunn til å oversette KDE dokumentasjonen til norsk.
Du har kanskje en epostliste med KDE bokmål‐ og nynorskoversettere? Kan du ikke spørre hva interessen for noe sånt ev. er.
se cc-feltet. Fint om du melder deg på lista her: http://wiki.skolelinux.no/Hjelp/Kontakt/Mailinglister Det er ikke veldig stor trafikk, som du kan se av arkivet: https://lister.ping.uio.no/pipermail/i18n-no/
Videre hadde det kanskje vært lurt om Skolelinux, som en organisasjon, tok over domenenavnet KDE.no istedenfor å la det eies av en privatperson. Jeg skal ta opp dette med Frode.
Ja, kanskje det hadde vært like greit å rute det videre til de sidene vi bruker?
Jeg ser for meg et separat nettsted, men at Skolelinux og KDE.no kan bruke det samme innholdet er vel forsåvidt greit.
Vi kunne også laget bare en kort, fast og statisk tekst om prosjektet på kde.no og ikke speilet kde.org. På den måten hadde det vært overkommelig, stadige oversettelser av pressemeldinger, oppdatering av lenker osv. tror jeg kan bli for mye.
Jeg sier meg egentlig enig at en ressursside er mest praktisk løselig. Hva skal innholde på en sånn side ev. være? Jeg ser for meg rask overgang av funksjonalitet, nedlastninger, installasjonsinstrukser, og selve dokumentasjonen. Vi kan kanskje ta utgangspunkt i Wikipedia‐artiklene om KDE?
Hva er statusen på oversettelsen av KDE dokumentasjonen til norsk? Jeg ser Danskene har oversatt 83%, men finner ingenting om norsk.
Selv skriver jeg bare bokmål, men ser nytten av en nynorsk versjon. Er det noen ildsjeler der ute i epostlisten som vil lede arbeidet med en nynorsk ressursside for KDE?
Daniel Aleksandersen skreiv:
Jeg sier meg egentlig enig at en ressursside er mest praktisk løselig. Hva skal innholde på en sånn side ev. være? Jeg ser for meg rask overgang av funksjonalitet, nedlastninger, installasjonsinstrukser, og selve dokumentasjonen. Vi kan kanskje ta utgangspunkt i Wikipedia‐artiklene om KDE?
Hva er statusen på oversettelsen av KDE dokumentasjonen til norsk? Jeg ser Danskene har oversatt 83%, men finner ingenting om norsk.
Selv skriver jeg bare bokmål, men ser nytten av en nynorsk versjon. Er det noen ildsjeler der ute i epostlisten som vil lede arbeidet med en nynorsk ressursside for KDE?
Hei Daniel
Vi er ein liten gjeng som jobbar med nynorskomsetjinga i KDE også. Vi høyrer for det meste inn under skulelinuxparaplyen saman med bokmålsfolket. No tar Fri Programvare i Skolen (Skulelinux) initiativ til ei omsetjarsamling. Eg håpar du har høve til å delta på ei slik samling. Du kan lese meir på wikisida vår:
http://friprogramvareiskolen.no/Omsetjarsamling/2008-04-Oslo
Dette er typisk eit tema vi ynskjer å ha framme på slike samlingar. Det vil føre til meir samarbeid mellom dei ulike omsetjarmiljøa innanfor fri programvare.
Helsing Håvard