torsdag 17. oktober 2002, 12:32, skrev Gustav Foseid : | Lars Bahner: | > Redundancy | > | > overflødighet | | Hva er feil med "redundans"?
At det er et fremmedord, mens overflødighet er mer allment forståelig. Når man har valget mellom et fremmedord og et mer allment forståelig ett tror jeg det siste er best ... (ikke helt slavisk. Men her er det snakk om saklig forståelighet, ikke poesi el.).
Axel
torsdag 17. oktober 2002, 12:46 skreiv Axel Bojer:
At det er et fremmedord, mens overflødighet er mer allment forståelig. Når man har valget mellom et fremmedord og et mer allment forståelig ett tror jeg det siste er best
Husk også at vår hovedmålgruppe er elever og lærere. De bruker dataverktøy i alle fag bortsett fra KRL-faget (Kristendom og religion). Det er svært få datafolk i skolen, og ellers i samfunnet. Og data-sjargong og faguttrykk bør av den grunn i stor grad erstattes med gode norske ord.
Det betyr ikke at faguttrykkene som foreslås er feil, men at mottaker og brukere av programmene kan falle helt av. Det vil alltid være en debatt om fornorskningen går for langt. Presisjon kan gå tapt osv.
Ex.phil-boka i argumentasjon og språk har et par elegante kapitler om presisjon og begrepsforståelse. Man påpeker at begrepet modi er mer korrekt og nøyaktig enn begrepet gjennomsnitt. Allikevel bør man bruke begrepet gjennomsnitt for å unngå skinnuenighet eller misforståelser.
Personer med teknologi-interesse er ofte avskåret fra denne type språkdebatter da man beveger seg i miljøer der engelsk er arbeidsspråket. Slik er det ikke for 90% av det norske folk, og for 99% av elevene i skolen.
Hovedregelen slik jeg forstår Axel, er at når ikke han forstår ordet som språkmann, bør man forsøke å finne gode norske erstatninger, selv om til og med noe presisjon kan gå tapt (gitt at det ikke blir for dumt).
- Knut