Re: [i18n-no] OO: Finansielle funksjoner: coupon + CUMPRINC_ADD Fra: Tonje Ostby tonje.ostby@chello.no Til: Knut Yrvin knuty@objectware.no Dato: Mon, 22 Jul 2002 10:22:08 +0200
søndag 21. juli 2002, 02:26, skrev du :
søndag 21 juli 2002, 00:58, skrev Arne Christian Hårseth: > Kan 'settlement' bety noe annet enn avtaleinngåelse?
Ja. Settlement er det samme som oppgjør. Oppgjør og avtaleinngåelse er to forskjellige ting innen aksjehandel. Forenklet handler oppgjøret om å betale for aksjene man har avtalt å kjøre. Betalingstidspunktet (oppgjørsdagen) er som regel tre dager etter avtaleinngåelse om å kjøpe aksjene. Man gjør altså et skille mellom selve handelen og når man betaler. I Norge er skillet uttrykt organisatorisk ved at selve handel med aksjer skjer på børsen og oppgjøret gjøres av Verdipapirsentralen.
Holder også på med settlement, i forbindelse med fila "scaddins.po" (tilleggsfunksjoner til regnearket, bla med funksjoner for utregning av obligasjonsrenter) i OO.org. Har nevnt det i tidligere brev til denne lista: Fikk svar om at man kan bruke: Settlement date: Termindato, betalingsdato, avviklingsdato (evt: -dag), fra Hufthammers ordbok. Oppgjørsdato virker like greit, og hvis det er det som brukes IRL i Norge, bør vi kanskje bruke det.
Tonje, Mækkfantom
_______________________________________________ i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no