For hvert av ordene i forkort-nb.txt får jeg denne meldinga:
Warning: The word "R.I.P" is invalid. The character '.' (U+2E) may not appear in the middle of a word. Skipping word.
Til slutt avlsutter hele skriptet (make distclean distcheck) med feilmeldingene: install: cannot stat `aspell-phonet.dat': No such file or directory make[1]: *** [install-aspell-nb] Error 1 make[1]: Leaving directory `/Lagringsplass/Svn/Speling.org/src/spell-norwegian/spell-norwegian-2.0.10' make: *** [distcheck] Error 2
Hva kan være galt?
Resten av tilbakemeldinga fra programmet ligger her: http://d.skolelinux.no/~axelb/Foreloepig/byggefeil-2007-05-15.txt
Prøver mer i morgen :-)
Mvh Axel
[Axel Bojer]
For hvert av ordene i forkort-nb.txt får jeg denne meldinga:
Warning: The word "R.I.P" is invalid. The character '.' (U+2E) may not appear in the middle of a word. Skipping word.
Jepp. Disse meldingene har vært der lenge, og jeg aner ikke om det er fatalt slik at de ikke blir med i stavekontrollen.
Til slutt avlsutter hele skriptet (make distclean distcheck) med feilmeldingene: install: cannot stat `aspell-phonet.dat': No such file or directory make[1]: *** [install-aspell-nb] Error 1
Jeg sjekket i CVS, og den nye filen aspell-phonet.dat er sjekket inn. Har du oppdatert din kopi slik at du har fått alle nye filer?
Resten av tilbakemeldinga fra programmet ligger her: http://d.skolelinux.no/~axelb/Foreloepig/byggefeil-2007-05-15.txt
Det ser jo ut til å ha gått overmåte godt. Byggingen er pratsom som vanlig, men det ser jo ut til å ha kommet mye lengre enn før.
Vennlig hilsen,
Axel Bojer skrev:
For hvert av ordene i forkort-nb.txt får jeg denne meldinga:
Warning: The word "R.I.P" is invalid. The character '.' (U+2E) may not appear in the middle of a word. Skipping word.
Er det mon fordi I mangler »special [...] . -**« i »nb.dat«? Den danske »da.dat« til Aspell ser sådan ud:
name da charset iso8859-1 soundslike da run-together true special ' -** - -** . -**
Det betyder at »'«, »-« og ».« er tilladte indeni og sidst i ord, men ikke først i ord.
God fornøjelse,
Jacob
Jacob Sparre Andersen skrev:
Axel Bojer skrev:
For hvert av ordene i forkort-nb.txt får jeg denne meldinga:
Warning: The word "R.I.P" is invalid. The character '.' (U+2E) may not appear in the middle of a word. Skipping word.
Er det mon fordi I mangler »special [...] . -**« i »nb.dat«? Den danske »da.dat« til Aspell ser sådan ud:
name da charset iso8859-1 soundslike da run-together true special ' -** - -** . -**
Det betyder at »'«, »-« og ».« er tilladte indeni og sidst i ord, men ikke først i ord.
Hos meg: $ cat /usr/lib/aspell/nb.dat name nb charset iso8859-1 run-together true special ' -*- - -*- soundslike none
Jeg prøvde å endre til de verdiene du anga, men det så ikke ut til å hjelpe :-(
Mvh Axel
Axel Bojer skrev:
Jacob Sparre Andersen skrev:
Axel Bojer skrev:
For hvert av ordene i forkort-nb.txt får jeg denne meldinga:
Warning: The word "R.I.P" is invalid. The character '.' (U+2E) may not appear in the middle of a word. Skipping word.
Er det mon fordi I mangler »special [...] . -**« i »nb.dat«? Den danske »da.dat« til Aspell ser sådan ud:
name da charset iso8859-1 soundslike da run-together true special ' -** - -** . -**
Det betyder at »'«, »-« og ».« er tilladte indeni og sidst i ord, men ikke først i ord.
Hos meg: $ cat /usr/lib/aspell/nb.dat name nb charset iso8859-1 run-together true special ' -*- - -*- soundslike none
Jeg prøvde å endre til de verdiene du anga, men det så ikke ut til å hjelpe :-(
Jeg ser byggefila også har lignende oppføringer. Hvis jeg endrer dem til:
nb.dat: Makefile rm -f $@ echo "name norwegian bokmål" > $@ echo "charset iso8859-1" >> $@ echo "run-together true" >> $@ echo "special ' -** - -** . -**" >> $@ echo "soundslike nb" >> $@ nn.dat: Makefile rm -f $@ echo "name norwegian nynorsk" > $@ echo "charset iso8859-1" >> $@ echo "run-together true" >> $@ echo "special ' -** - -** . -**" >> $@ echo "soundslike nb" >> $@
(opprinnelig: echo "special ' -*- - -*-" >> $@ echo "soundslike none" >> $@ på begge)
får jeg feilmeldinga: Makefile:616: *** missing separator. Stop.
Selv om jeg bare legger til « . » så får jeg samme feilmelding ...
Mvh Axel
[Axel Bojer]
får jeg feilmeldinga: Makefile:616: *** missing separator. Stop.
Dette er make som forteller at linke 616 mangler TAB som første tegn i starten av linja. Bruk TAB og ikke SPACE for å rykke inn kommandoene, så fungere.
Vennlig hilsen,
Petter Reinholdtsen skrev:
[Axel Bojer]
får jeg feilmeldinga: Makefile:616: *** missing separator. Stop.
Dette er make som forteller at linke 616 mangler TAB som første tegn i starten av linja. Bruk TAB og ikke SPACE for å rykke inn kommandoene, så fungere.
Ah, visste ikke at den var så prippen på det :-)
Da får jeg nå isteden: Word '.' contains illegal characters Word 'A.B.' contains illegal characters og flere andre lignende ...
-A.
Axel Bojer wrote:
Da får jeg nå isteden: Word '.' contains illegal characters Word 'A.B.' contains illegal characters og flere andre lignende ...
Må jeg gætte på at du skrev ». --*« i »special«-reglerne?
».« starter med et punktum og kræver således »special«-reglen: ». *--«
»A.B.« både indeholder og slutter med et punktum og kræver således »special«-reglen: ». -**«.
Asteriskerne (»*«) i reglen markerer hvor tegnet er tilladt og minuserne (»-«) hvor det ikke er tilladt.
Alt i alt kræver dine to eksempler »special«-reglen: ». ***«, men jeg er ikke sikker på at du mener det alvorligt at ».« skal forekomme som et ord i ordlisten.
Jacob
Jacob Sparre Andersen skrev:
Axel Bojer wrote:
Da får jeg nå isteden: Word '.' contains illegal characters Word 'A.B.' contains illegal characters og flere andre lignende ...
Må jeg gætte på at du skrev ». --*« i »special«-reglerne?
Nei ...
».« starter med et punktum og kræver således »special«-reglen: ». *--«
Trenger ikke ord som starter med punktum, den er grei :-)
»A.B.« både indeholder og slutter med et punktum og kræver således »special«-reglen: ». -**«.
Hmm, den er da med i det du skrev -- sitert nedenfor (og med i fila).
Asteriskerne (»*«) i reglen markerer hvor tegnet er tilladt og minuserne (»-«) hvor det ikke er tilladt.
Hmm, Jeg skrev:
nb.dat: Makefile (...) echo "special ' -** - -** . -**" >> $@ # like in the Danish file echo "soundslike nb" >> $@ # like in the Danish file nn.dat: Makefile (...) echo "special ' -** - -** . -**" >> $@ # like in the Danish file echo "soundslike nn" >> $@ # like in the Danish file
Alt i alt kræver dine to eksempler »special«-reglen: ». ***«, men jeg er ikke sikker på at du mener det alvorligt at ».« skal forekomme som et ord i ordlisten.
Neida, den fant jeg nå, den skal bort :-)
Mvh Axel
Nå har Petter gjort et lovende forsøk på å få synonymene til å virke, men da jeg skulle prøve å rette noen feil, så ser jeg at både den versjonen som ligger på cvs og den jeg endret gir:
Illegal affix flag character ' '
Illegal affix flag character 'ø'
osv i haugevis. Det gjorde ikke skriptet før. Det rare er at kjørte greit i går da jeg prøvekjørte det og fikk ut nye ordlister. Nå vil den ikke det engang, skjønt jeg ikke kan se at skriptene er endret siden da. Eneste forskjell er en omstart fra min side, noe som får meg til å mistenke at «noe» er skjedd der. Men kanskje det er et skudd i blinde.
Kanskje det bare er en innstilling hos meg som må endres (men hvorfor da ikke i går)?
Loggfila er dessuten på utrolige 30M, så jeg måtte pakke den for å legge den ut her: http://d.skolelinux.no/~axelb/Foreloepig/loggfil1a.txt.tar.gz
Mvh Axel
Axel Bojer skrev:
Nå har Petter gjort et lovende forsøk på å få synonymene til å virke, men da jeg skulle prøve å rette noen feil, så ser jeg at både den versjonen som ligger på cvs og den jeg endret gir:
Illegal affix flag character ' '
Illegal affix flag character 'ø'
osv i haugevis. Det gjorde ikke skriptet før. Det rare er at kjørte greit i går da jeg prøvekjørte det og fikk ut nye ordlister. Nå vil den ikke det engang, skjønt jeg ikke kan se at skriptene er endret siden da. Eneste forskjell er en omstart fra min side, noe som får meg til å mistenke at «noe» er skjedd der. Men kanskje det er et skudd i blinde.
Kanskje det bare er en innstilling hos meg som må endres (men hvorfor da ikke i går)?
Loggfila er dessuten på utrolige 30M, så jeg måtte pakke den for å legge den ut her: http://d.skolelinux.no/~axelb/Foreloepig/loggfil1a.txt.tar.gz
http://www.sslug.dk/emailarkiv/locale/2002_12/msg00010.html
sier jeg skal sjekke om jeg bruker en ispell som «ikke er oversat med MASKBITS>=64? Kør `ispell -vv | grep MASKBITS` for at undersøge det.»
Og får da MASKBITS = 64 slik jeg skal.
Ser også Petter har kommentert ut noen linjer i src/spell-norwegian/nb.aff.in for å forhindre dette i en annen sammenheng.
Men det underlige er altså at det ikke skjer hele tiden, jeg har ennå ikke funnet ut av hvorfor. Men det ser ut til å være et problem ved ispell.
Jeg fant også ut at ved å fjerne hele cvs-en og installere den på nytt, så virker det, men på et eller annet punkt (etter noen runder med tester) så begynner det samme gnålet om «Illegal affix flag character» igjen, og selv om jeg da ikke kan si hva som da skulle være anderledes den ene og den andre gangen :-(
Forslag tas imot med takk!
Mvh Axel
Axel Bojer skrev:
Axel Bojer skrev:
Nå har Petter gjort et lovende forsøk på å få synonymene til å virke, men da jeg skulle prøve å rette noen feil, så ser jeg at både den versjonen som ligger på cvs og den jeg endret gir:
Illegal affix flag character ' '
Illegal affix flag character 'ø'
osv i haugevis. Det gjorde ikke skriptet før. Det rare er at kjørte greit i går da jeg prøvekjørte det og fikk ut nye ordlister. Nå vil den ikke det engang, skjønt jeg ikke kan se at skriptene er endret siden da. Eneste forskjell er en omstart fra min side, noe som får meg til å mistenke at «noe» er skjedd der. Men kanskje det er et skudd i blinde.
Kanskje det bare er en innstilling hos meg som må endres (men hvorfor da ikke i går)?
Loggfila er dessuten på utrolige 30M, så jeg måtte pakke den for å legge den ut her: http://d.skolelinux.no/~axelb/Foreloepig/loggfil1a.txt.tar.gz
http://www.sslug.dk/emailarkiv/locale/2002_12/msg00010.html
sier jeg skal sjekke om jeg bruker en ispell som «ikke er oversat med MASKBITS>=64? Kør `ispell -vv | grep MASKBITS` for at undersøge det.»
Og får da MASKBITS = 64 slik jeg skal.
Ser også Petter har kommentert ut noen linjer i src/spell-norwegian/nb.aff.in for å forhindre dette i en annen sammenheng.
Men det underlige er altså at det ikke skjer hele tiden, jeg har ennå ikke funnet ut av hvorfor. Men det ser ut til å være et problem ved ispell.
Jeg fant også ut at ved å fjerne hele cvs-en og installere den på nytt, så virker det, men på et eller annet punkt (etter noen runder med tester) så begynner det samme gnålet om «Illegal affix flag character» igjen, og selv om jeg da ikke kan si hva som da skulle være anderledes den ene og den andre gangen :-(
Forslag tas imot med takk!
Jeg tror jeg (delvis) har løst problemet: . /etc/environment gjør at det hele starter, det må altså være noe galt med skallvariablene mine -- uten at jeg vet hvem av dem ...
$ locale LANG=nb_NO.utf8 LANGUAGE=nb_NO.utf8:nb_NO:nb:no_NO:no:nn_NO:nn:en_GB:en LC_CTYPE="nb_NO.utf8" LC_NUMERIC="nb_NO.utf8" LC_TIME="nb_NO.utf8" LC_COLLATE="nb_NO.utf8" LC_MONETARY="nb_NO.utf8" LC_MESSAGES="nb_NO.utf8" LC_PAPER="nb_NO.utf8" LC_NAME="nb_NO.utf8" LC_ADDRESS="nb_NO.utf8" LC_TELEPHONE="nb_NO.utf8" LC_MEASUREMENT="nb_NO.utf8" LC_IDENTIFICATION="nb_NO.utf8" LC_ALL=nb_NO.utf8
ser helt greit ut, så langt jeg kan se :-/
sudo dpkg-reconfigure locales hjelper ikke ... export LC_ALL=C derimot gjør at skriptet kjører igjen. Det ser altså ut til at skriptet («Make»-fila) har et problem med norsk tegnoppsett :-(
Mvh Axel
Axel Bojer skrev:
$ locale
[...]
LC_ALL=nb_NO.utf8
ser helt greit ut, så langt jeg kan se :-/
Det ser totalt håbløst ud, så vidt jeg kan se.
I opsætningen til jeres aspell-ordbog stod det i det mindste eksplicit at ordlisten var kodet i ISO-8859-1 (hvilket også er overordentligt fornuftigt til en bokmålsordbog).
Jacob
Jacob Sparre Andersen skrev:
Axel Bojer skrev:
$ locale
[...]
LC_ALL=nb_NO.utf8
ser helt greit ut, så langt jeg kan se :-/
Det ser totalt håbløst ud, så vidt jeg kan se.
I opsætningen til jeres aspell-ordbog stod det i det mindste eksplicit at ordlisten var kodet i ISO-8859-1 (hvilket også er overordentligt fornuftigt til en bokmålsordbog).
Stemmer nok (selv om jeg ikke har lest den håndboken) export LC_ALL=nb_NO har jeg prøvd i mellomtiden og da virker det også.
utf-8 er så vidt jeg vet standard i *buntu, og sikkert andre distribusjoner, så for å gjøre det hele lettere burde skriptet kanskje starte med å sjekke dette og ev. bare avbryte med en feilmelding -- eller selv endre skallvariabelen og gå videre.
-A.