Jeg fikk litt tid å bruke på stavekontrollen nå i jula, og gjorde et nytt forsøk på å få endret byggesystemet til å bruke = i stedet for - som markør for sammensatte ord. Denne gangen gikk det bedre enn tidligere forsøk, og jeg er glad over å kunne melde at CVS-utgaven nå støtter ord med bindestrek. Vi kan dermed få inn ord som CD-spiller og e-post. :) Jeg har ikke lagt inn noen slike ord ennå. Tenkte jeg skulle hente dem fra no.speling.org, men manglet akkurat nå diskplassen nødvendig for å gjøre en oppdatering.
Det gjenstår antagelig å oppdatere endel av støttesystemene som synonymordlisteoppdateringen. Det får vi ta når vi oppdager feil i disse.
Vennlig hilsen,
[Petter Reinholdtsen]
Jeg har ikke lagt inn noen slike ord ennå. Tenkte jeg skulle hente dem fra no.speling.org, men manglet akkurat nå diskplassen nødvendig for å gjøre en oppdatering.
Da har jeg fått hentet inn de 10350 ordene med bindestrek fra korrekturlesningen av ord på no.speling.org. Både e-post og CD-spiller er med. :)
Det gjenstår antagelig å oppdatere endel av støttesystemene som synonymordlisteoppdateringen. Det får vi ta når vi oppdager feil i disse.
Har fikste litt, men regner med at det er flere uoppdagede problemer.
Vennlig hilsen,
Petter Reinholdtsen skrev:
[Petter Reinholdtsen]
Jeg har ikke lagt inn noen slike ord ennå. Tenkte jeg skulle hente dem fra no.speling.org, men manglet akkurat nå diskplassen nødvendig for å gjøre en oppdatering.
Da har jeg fått hentet inn de 10350 ordene med bindestrek fra korrekturlesningen av ord på no.speling.org. Både e-post og CD-spiller er med. :)
Ypperlig!
Et videre spørsmål: Er det skriptet vi/du har brukt tidligere klart til å legge inn de siste endringene fra Ordbanken, er det en stor jobb? (har forsøkt å dokumentere så mye vi kan i fila lagNyeOrdlister.pdf/.odt som ligger i mappa src i cvs-arkivet. Skal legge en lenke til den fra nettsiden også.)
Det gjenstår antagelig å oppdatere endel av støttesystemene som synonymordlisteoppdateringen. Det får vi ta når vi oppdager feil i disse.
Har fikste litt, men regner med at det er flere uoppdagede problemer.
Ok. Hva slags problemer forventer du?
Hilsen Axel
[Axel Bojer]
Et videre spørsmål: Er det skriptet vi/du har brukt tidligere klart til å legge inn de siste endringene fra Ordbanken, er det en stor jobb?
Aner ikke hvordan det bør gjøres, har ikke sett på det.
(har forsøkt å dokumentere så mye vi kan i fila lagNyeOrdlister.pdf/.odt som ligger i mappa src i cvs-arkivet. Skal legge en lenke til den fra nettsiden også.)
Fint om websidene er oppdatert, ja. :)
Ok. Hva slags problemer forventer du?
Jeg forventer at verktøy som jobber med ordene forsøker å bruke bindestrek som ordskillemarkør, og lar være å ta med ord som inneholder bindestrek. F.eks. synonymordoppdateringen har jeg ikke testet, og aner ikke hvordan den vil håndtere det nye opplegget.
Mistenker også det kan bli problemer med selve stavekontrollen i enkelte verktøy, der de ikke er forberedt på at bindestrek kan være del av ord. Vi får teste i OOo (myspell/hunspell), emacs (ispell), koffice (aspell), etc.
Vennlig hilsen,
Petter Reinholdtsen skrev:
Mistenker også det kan bli problemer med selve stavekontrollen i enkelte verktøy, der de ikke er forberedt på at bindestrek kan være del av ord. Vi får teste i OOo (myspell/hunspell), emacs (ispell), koffice (aspell), etc.
De fleste stavekontrolprogrammer kan man forklare at en bindestreg er et lovligt tegn i et ord. Jeg kan ikke lige huske hvordan man gør det for de forskellige programmer jeg har haft fingrene i, men du burde kunne finde eksempler på det i de forskellige DSDO-afledte pakker.
Glædelig jul,
Jacob