Hei,
Jeg fant noen ugyldige lenker i de språklige retningslinjene på skolelinux.no. Alle tre lenkene under avsnittet "Avløysarord og importord" (lenker til Språkrådets nettsider) er ugyldige:
http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html#destHeader31
On Thu, May 26, 2005 at 04:36:51PM +0200, Daniel Buchmann wrote:
Hei,
Jeg fant noen ugyldige lenker i de språklige retningslinjene på skolelinux.no. Alle tre lenkene under avsnittet "Avløysarord og importord" (lenker til Språkrådets nettsider) er ugyldige:
Takk for rapporten - fikset. Lenka var forresten http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html#destHeader32 (i alle fall for meg).
Hans Nordhaug
On Thu, 2005-05-26 at 23:55 +0200, Hans F. Nordhaug wrote:
Takk for rapporten - fikset. Lenka var forresten http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html#destHeader32 (i alle fall for meg).
Ok, merkelig, for hos meg er det destHeader31 som er riktig. Det ser ut til at innholdsfortegnelsen på denne sida genereres av et eller annet JavaScript. Og resultatet blir antakelig forskjellig i ulike browsere... Jeg bruker Firefox på Linux, og da ble altså lenka http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html#destHeader31 Men, dersom jeg klikker på den direkte fra e-postleseren min (Evolution) fungerer den ikke. Den fungerer kun dersom jeg klikker på den fra innholdsfortegnelsen. Snodige greier. :)
On Fri, May 27, 2005 at 12:16:07PM +0200, Daniel Buchmann wrote:
On Thu, 2005-05-26 at 23:55 +0200, Hans F. Nordhaug wrote:
Takk for rapporten - fikset. Lenka var forresten http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html#destHeader32 (i alle fall for meg).
Ok, merkelig, for hos meg er det destHeader31 som er riktig. Det ser ut til at innholdsfortegnelsen på denne sida genereres av et eller annet JavaScript. Og resultatet blir antakelig forskjellig i ulike browsere...
Ja, slik skal det jo ikke være - en lenke skal jo peke på det samme i alle nettlesere. Du har helt rett at det er javascript generert: <script type="text/javascript" src="skript/innhaldsliste.js"></script> Dette må noen (jeg?) se på - hvorfor det er et skift på en i adressene generert i "skript/innhaldsliste.js".
Hans
* Hans F. Nordhaug Hans.F.Nordhaug@hiMolde.no [2005-05-27]:
On Fri, May 27, 2005 at 12:16:07PM +0200, Daniel Buchmann wrote:
On Thu, 2005-05-26 at 23:55 +0200, Hans F. Nordhaug wrote:
Takk for rapporten - fikset. Lenka var forresten http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html#destHeader32 (i alle fall for meg).
Ok, merkelig, for hos meg er det destHeader31 som er riktig. Det ser ut til at innholdsfortegnelsen på denne sida genereres av et eller annet JavaScript. Og resultatet blir antakelig forskjellig i ulike browsere...
Ja, slik skal det jo ikke være - en lenke skal jo peke på det samme i alle nettlesere. Du har helt rett at det er javascript generert:
<script type="text/javascript" src="skript/innhaldsliste.js"></script>
Dette må noen (jeg?) se på - hvorfor det er et skift på en i adressene generert i "skript/innhaldsliste.js".
OK, jeg har fikset denne nå. (Jeg ble minnet på det da jeg nok en gang prøvde å vise til et avsnitt som hadde forskjellig ID/name-tag i IE og Firefox). Samtidig ordnet jeg det slik at det er løpende nummer istedenfor hopp og sprang. Dermed blir det også mye lavere nummer etter "destHeader". (Det høyeste nummeret er nå 64 mot 1037 eller noe sånt før.)
Hans
On Tue, 2005-08-23 at 16:01 +0200, Hans F. Nordhaug wrote:
Samtidig ordnet jeg det slik at det er løpende nummer istedenfor hopp og sprang. Dermed blir det også mye lavere nummer etter "destHeader". (Det høyeste nummeret er nå 64 mot 1037 eller noe sånt før.)
vil ikkje dette føre til at halvparten av URL-ane vert feil viss du legg inn eit nytt punkt midt inni?
* Kjetil Torgrim Homme kjetilho@ifi.uio.no [2005-08-23]:
On Tue, 2005-08-23 at 16:01 +0200, Hans F. Nordhaug wrote:
Samtidig ordnet jeg det slik at det er løpende nummer istedenfor hopp og sprang. Dermed blir det også mye lavere nummer etter "destHeader". (Det høyeste nummeret er nå 64 mot 1037 eller noe sånt før.)
vil ikkje dette føre til at halvparten av URL-ane vert feil viss du legg inn eit nytt punkt midt inni?
Et godt spørsmål - og svaret er ja. Men akkurat slik var det før min endring også. (Les javascript-koden eller spør meg privat for detaljer.) Nå er det i alle fall samme lenke i alle nettlesere på samme tid :-)
Men poenget ditt er svært viktig - de interne lenkene endres når vi legger til nye Hn-tagger. For å filse det må vi enten begynne å lage innholdsfortegnelsen selv eller skrive om javaskriptet slik at det bruke selve navnet på headeren som name-tag istedenfor en (flyktig) numerisk verdi.
Hans
tirsdag 23. august 2005, 19:12, skrev Kjetil Torgrim Homme:
On Tue, 2005-08-23 at 16:01 +0200, Hans F. Nordhaug wrote:
Samtidig ordnet jeg det slik at det er løpende nummer istedenfor hopp og sprang. Dermed blir det også mye lavere nummer etter "destHeader". (Det høyeste nummeret er nå 64 mot 1037 eller noe sånt før.)
vil ikkje dette føre til at halvparten av URL-ane vert feil viss du legg inn eit nytt punkt midt inni?
Det vil vel det. En mulig løsning ville kanskje vært å hente ut den javascript-opprettede nettsida med lenkene og lagre den som et fast oppsett? (Jeg er ingen javascript-mann, men tenker litt høyt her). Dermed vil alle nye lenker måtte håndkodes, men lenkene vil bli det samme. Men på den annen side: Det er vel ikke _så_ ofte vi legger til nye avsnitt :-)
Mvh Axel
* Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-08-24]:
tirsdag 23. august 2005, 19:12, skrev Kjetil Torgrim Homme:
On Tue, 2005-08-23 at 16:01 +0200, Hans F. Nordhaug wrote:
Samtidig ordnet jeg det slik at det er løpende nummer istedenfor hopp og sprang. Dermed blir det også mye lavere nummer etter "destHeader". (Det høyeste nummeret er nå 64 mot 1037 eller noe sånt før.)
vil ikkje dette føre til at halvparten av URL-ane vert feil viss du legg inn eit nytt punkt midt inni?
Det vil vel det. En mulig løsning ville kanskje vært å hente ut den javascript-opprettede nettsida med lenkene og lagre den som et fast oppsett? (Jeg er ingen javascript-mann, men tenker litt høyt her). Dermed vil alle nye lenker måtte håndkodes, men lenkene vil bli det samme. Men på den annen side: Det er vel ikke _så_ ofte vi legger til nye avsnitt :-)
Som jeg sa i mitt svar til Kjetil (som du ikke har fått Axel?) så er en grei mulighet å bruke teksten for Hn-taggen som name-tagg i steden for "destHeaderXXX". Jeg er likevel litt enig med deg, Axel, det er ikke så ofte vi endrer headerne. Da var det *mye* verre før jeg gjorde min (veldig enkle, men effektive) forbedring av skriptet fordi da endret name-taggene seg uansett hvilken tagger du la til eller fjernet fra dokumentet.
Mvh Hans