I forbindelse med buffer og cache fant jeg to strenger til i ordlistea som må endres i henhold til de andre:
Oppføringene slik de er nå: -------------------------------- 1) caching proxy - mellomlagringstjener Problem: vi ble enige (?) om hurtiglager, men mulig dette er et eksempel på Hermans «maskinvare hurtiglager», eller hva vi nå vil kalle det? Andre forslag til oversettelse? Avhenger selvsagt av hva vi blir enige om for cache og før nevnte avledninger :-)
2)buffer underrun - mellomlageret gikk tomt Regner med dette er i forbindelse med brenning av CD-er der CD-brenneren må ha stadig tilgang på data som skal brennes, og da er kanskje den grei?
Mvh axel
* Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-02-15 16:50:46 +0100]:
Oppføringene slik de er nå:
- caching proxy - mellomlagringstjener
Problem: vi ble enige (?) om hurtiglager, men mulig dette er et eksempel på Hermans «maskinvare hurtiglager», eller hva vi nå vil kalle det? Andre forslag til oversettelse? Avhenger selvsagt av hva vi blir enige om for cache og før nevnte avledninger :-)
Nei, dette er ikke maskinvare. Her er det antakelig snakk om en «proxy server» (mellomtjener?) som «cacher» trafikk.
Slik står de:
Tjener <---> Proxy <----> Klient
Slik fungerer det:
Klient ber om A fra Tjener, men sender forespørselen via Proxy. Proxy ber Tjener om A på vegne av Klient, og videresender svaret til Klient. I tillegg «cacher» (mellomlagrer?) Proxy en kopi av A, slik at neste gang en Klient ber om A, vil Proxy kunne sende den rett til Klient, uten å plage Tjener en ekstra gang.
Synes ikke «mellomlagringstjener» fungerer så veldig bra her, «proxy» forsvinner liksom, og «mellomlager» sier kanskje ikke hva den gjør så godt? «hurtiglager» eller kanskje heller «nærlager»/«nærkopi» ville kanskje sagt mer.
2)buffer underrun - mellomlageret gikk tomt Regner med dette er i forbindelse med brenning av CD-er der CD-brenneren må ha stadig tilgang på data som skal brennes, og da er kanskje den grei?
Ja, den er ganske forståelig, synes jeg.
Eivind
tirsdag 15. februar 2005, 18:02, skrev Eivind Tagseth:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-02-15 16:50:46 +0100]:
Oppføringene slik de er nå:
- caching proxy - mellomlagringstjener
Problem: vi ble enige (?) om hurtiglager, men mulig dette er et eksempel på Hermans «maskinvare hurtiglager», eller hva vi nå vil kalle det? Andre forslag til oversettelse? Avhenger selvsagt av hva vi blir enige om for cache og før nevnte avledninger :-)
Nei, dette er ikke maskinvare. Her er det antakelig snakk om en «proxy server» (mellomtjener?) som «cacher» trafikk.
Slik står de:
Tjener <---> Proxy <----> Klient
Slik fungerer det:
Klient ber om A fra Tjener, men sender forespørselen via Proxy. Proxy ber Tjener om A på vegne av Klient, og videresender svaret til Klient. I tillegg «cacher» (mellomlagrer?) Proxy en kopi av A, slik at neste gang en Klient ber om A, vil Proxy kunne sende den rett til Klient, uten å plage Tjener en ekstra gang.
Synes ikke «mellomlagringstjener» fungerer så veldig bra her, «proxy» forsvinner liksom, og «mellomlager» sier kanskje ikke hva den gjør så godt? «hurtiglager» eller kanskje heller «nærlager»/«nærkopi» ville kanskje sagt mer.
Hva med «hurtiglager på mellomtjener»? Blir langt, men iallfall tydelig nok?
2)buffer underrun - mellomlageret gikk tomt Regner med dette er i forbindelse med brenning av CD-er der CD-brenneren må ha stadig tilgang på data som skal brennes, og da er kanskje den grei?
Ja, den er ganske forståelig, synes jeg.
Fint, da lar vi den stå :-)
Mvh Axel
Oppføringene slik de er nå:
- caching proxy - mellomlagringstjener
Problem: vi ble enige (?) om hurtiglager, men mulig dette er et eksempel på Hermans «maskinvare hurtiglager», eller hva vi nå vil kalle det? Andre forslag til oversettelse? Avhenger selvsagt av hva vi blir enige om for cache og før nevnte avledninger :-)
Nei, dette er ikke maskinvare. Her er det antakelig snakk om en «proxy server» (mellomtjener?) som «cacher» trafikk.
Slik står de:
Tjener <---> Proxy <----> Klient
Slik fungerer det:
Klient ber om A fra Tjener, men sender forespørselen via Proxy. Proxy ber Tjener om A på vegne av Klient, og videresender svaret til Klient. I tillegg «cacher» (mellomlagrer?) Proxy en kopi av A, slik at neste gang en Klient ber om A, vil Proxy kunne sende den rett til Klient, uten å plage Tjener en ekstra gang.
Synes ikke «mellomlagringstjener» fungerer så veldig bra her, «proxy» forsvinner liksom, og «mellomlager» sier kanskje ikke hva den gjør så godt? «hurtiglager» eller kanskje heller «nærlager»/«nærkopi» ville kanskje sagt mer.
Eg har brukt «mellomtenar». Synest det er nokså dekkande, og «mellommann» er litt forvirrande.