Karl Ove Hufthammer:
For å gå litt tilbake i tråden: A a À à skal da også være korrekt.
Du meiner vel: A À a à?
Nei. (Hm. Må lese en gang til for å se om jeg har misforstått.) * (Leste en gang til, og ser at artikkelen ikke er helt klar.)
Eg antar for øvrig at me snakkar om fleirnivåsortering (jf. <URL: http://www.unicode.org/reports/tr10/ >) her, sånn at ikkje ord på «À» kjem etter alle orda på «A». Fleirnivåsortering er *absolutt nødvendig* for å få eit minimum av akseptabel sortering i det heile tatt.
Nei, det var iallfall ikke det jeg snakket om, eller det den artikkelen jeg refererte til handlet om. Dette dreide seg om normen for sortering av alfabetet på norsk.
Iflg. artikkelen jeg refererte til fungerer det slik du ønsker på tysk; de skiller ikke A eller Ä fra hverandre engang (og Ä er sortert som en variant av Æ på norsk). Uansett er det jo bare å slå opp i et leksikon og se hvordan sorteringen foregår der. De gjør det sikkert normativt riktig.
Jeg har ikke noe slikt, men jeg ser at Müller står etter både Munch og Mustoxidi i registeret på en bok her. (Og Dürer står selvsagt foran Dwinger, skjønt Petter Reinholdtsen sin no_NO påstår at ü kommer helt bak y! På min egen boks setter forresten både no_NO og en_US ü foran B :-P )
Til gjengjeld ser jeg at en annen norsk bok har Dällenbach foran Dante i registeret, så norske forlag kan visst være nesten like inkonsekvente som glibc, om det er noen trøst.
KS
Kjetil Sletteland kslet@mail.com skreiv i innlegget news:20030618221844.66305.qmail@mail.com:
Fleirnivåsortering er
*absolutt nødvendig* for å få eit minimum av akseptabel sortering i det heile tatt.
Nei, det var iallfall ikke det jeg snakket om, eller det den artikkelen jeg refererte til handlet om. Dette dreide seg om normen for sortering av alfabetet på norsk.
Det finst berre retningslinjer, ikkje direkte normer. Og uansett må me bruka fleirnivåsortering.
Iflg. artikkelen jeg refererte til fungerer det slik du ønsker på tysk; de skiller ikke A eller Ä fra hverandre engang (og Ä er sortert som en variant av Æ på norsk). Uansett er det jo bare å slå opp i et leksikon og se hvordan sorteringen foregår der. De gjør det sikkert normativt riktig.
Det er ingen fast norm som alle brukar. Ulike instansar (eks. forlag) brukar ulike sorteringsreglar. Sorteringa brukt i dei ulike leksikona er ~alltid oppgitt.
Og når det gjeld sorteringa i leksikon, telefonkatalogen og andre plassar der ein kan bruka *manuell* sortering, er det gjerne brukt lydbasert (ikkje-automatiserbar) sortering. For eksempel blir ü sortert som y eller u, alt etter uttalen (om ü er brukt som tøddel eller berre vanlig trema). I telefonkatalogen står 3D på «T», og so vidare.
On Fri, Jun 20, 2003 at 12:29:04AM +0200, Karl Ove Hufthammer wrote:
Kjetil Sletteland kslet@mail.com skreiv i innlegget news:20030618221844.66305.qmail@mail.com:
Fleirnivåsortering er
*absolutt nødvendig* for å få eit minimum av akseptabel sortering i det heile tatt.
Nei, det var iallfall ikke det jeg snakket om, eller det den artikkelen jeg refererte til handlet om. Dette dreide seg om normen for sortering av alfabetet på norsk.
Det finst berre retningslinjer, ikkje direkte normer. Og uansett må me bruka fleirnivåsortering.
Enig, vi må bruke flernivåsortering.
Iflg. artikkelen jeg refererte til fungerer det slik du ønsker på tysk; de skiller ikke A eller Ä fra hverandre engang (og Ä er sortert som en variant av Æ på norsk). Uansett er det jo bare å slå opp i et leksikon og se hvordan sorteringen foregår der. De gjør det sikkert normativt riktig.
Det er ingen fast norm som alle brukar. Ulike instansar (eks. forlag) brukar ulike sorteringsreglar. Sorteringa brukt i dei ulike leksikona er ~alltid oppgitt.
Og når det gjeld sorteringa i leksikon, telefonkatalogen og andre plassar der ein kan bruka *manuell* sortering, er det gjerne brukt lydbasert (ikkje-automatiserbar) sortering. For eksempel blir ü sortert som y eller u, alt etter uttalen (om ü er brukt som tøddel eller berre vanlig trema). I telefonkatalogen står 3D på «T», og so vidare.
Ja, det finnes flere forskjellige måter å sortere på på norsk, men vi ska finne noe som vi kan bruke i et locale, og de reglene som nb_NO gir i kombinasjon med ISO 12199 er noe som kan virke for oss. Vi må velge en av de mange muligheter som du skisserer. Vi kan ikke implementere noe som krever manuell sortering. Den muligheten jeg omtaler er implementerbar med Linux.
Hilsen keld