Hei
Det var møte i spell-norwegian i kveld. Referat kan lesast på Debia Wiki:
http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/Meeting/20060206
Håvard Korsvoll
[Håvard Korsvoll]
Det var møte i spell-norwegian i kveld. Referat kan lesast på Debia Wiki:
Jepp. Nåper Axel kan justere på pressemeldingen basert på innholdet i referatet. For å øke leserkretsen til også de som ikke orket hente ned URLen, samt sikre at en kopi av referatet finnes flere steder, så kommer her er tekstutgave. Håper flere finner tid til å bidra. Jeg tror tre personer er litt lite. :)
Møtereferat frå møte i prosjektet Spell-Norwegian. Møtet tok stad på #spell-norwegian 2006-02-06 18:00 CET.
Formalitetar
* Moderator: Petter Reinholdtsen * Loggsamlar: Håvard Korsvoll * Referent: Håvard Korsvoll * Til stades: Petter Reinholdtsen og Håvard Korsvoll
Referat
* [22][WWW] IRC-logg
Denne agendaen blei diskutert: 1. Sende ut ei pressemelding om prosjektet 2. Informasjon om ordklassar 3. Synonymordlista 4. Bygging av stavekontrollen
1. Pressemelding
Det finst ein kladd av pressemeldinga [23][WWW] her. Vi diskuterte om ho er god nok slik at journalistar vil skrive om oss. Håvard meinte vi bør vinkle det meir mot [24]OpenOffice.org sidan det har meir gjennomslagskraft enn fri programvare generelt.
Håvard påpeika at det er mange som synes kvaliteten på stavekontrollen i dag er for dårleg. Men vi veit ikkje om nokon undersøkingar som kan underbyggje denne påstanden.
Vi kan iallefall skrive at vi no har høve til å betre stavekontrollen i [25]OpenOffice.org.
Petter vil gjerne at vi avsluttar pressemeldinga med eit sitat frå nokon i prosjektet. Pressemeldinga slik ho er no avsluttar noko brått.
2. Informasjon om ordklassar
* Vi samlar informasjonen om formatet både for nynorsk og bokmål på ei side. * Vi avklarer kva ord vi brukar for bøyingsformer. Vi brukar bokmålsorda (entall, flertall, bestemt, ubestemt osb.) * Den øvste tabellen må få inn ei tredje kolonne som inneheld bøyingsregel (CONJUGATION-RULE). Her skal f1/m1/m2/m3/n1/n2/n3 setjast inn. * Feltet CONJUGATION-RULE må dokumenterast betre og referere til tabellane over. Feltet skal også innhalde referanse til ei regelsamling. Men det kan godt vere den regelsamlinga som vi bygger opp i dokumentet.
3. Synonymordlista
Det som er morosamt med synonymordlista er at i motsetning til Alf Hellevik si (m)ordliste så er dette faktisk ei mordliste over synony:-). * Petter har laga skript i Makefile som hentar ut synonym frå orddatabasen. Det er ikkje alt som fungerer 100% enno. * scriptet som genererer listen sjekker at alle ordene er akseptert i ordlisten før synonymet tas med. * Vi trur ikkje ord som står i SYNONYM-feltet blir lagt inn i databasen igjen. Det bør dei. Då må dei få STATUS: ?
4. Bygging av stavekontrollen
* Petter har fått ein oversikt over kva som skjer under bygging av {i,a,my}spell-ordlister. * Vi har ikkje sett på korleis danskane gjer bygginga si. Vår bygging er basert på bygging frå fila norsk.words.
Andre ting vi diskuterte
Vi må få orden på postmottaket. Håvard skal prøve å få posten gjennom perl-blokker for handtering av e-post, slik at vi kan ta i mot Q-P post og kan levere posten inn i databasen med det teiknsettet vi ynskjer. Vi vil helst bruke UTF-8 på databasen.
MIME-tools er eigna verktøy til slike ting.
Neste møte
Vi fann ut at det er nok med eitt møte i månaden. Vi har fast møtedag den første mandagen i månaden klokka 18.00 CET (eller GMT+0100 som Petter vil ha det). Neste møte blir då 6. mars.
Håvard Korsvoll
References
1. http://wiki.debian.org/RecentChanges?action=rss_rc&ddiffs=1&unique=1 2. http://wiki.debian.org/FrontPage 3. http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/Meeting/20060206?action=raw 4. http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/Meeting/20060206?action=print 5. http://wiki.debian.org/FindPage 6. http://wiki.debian.org/TitleIndex 7. http://wiki.debian.org/WordIndex 8. http://wiki.debian.org/HelpOnFormatting 9. http://wiki.debian.org/FrontPage 10. http://wiki.debian.org/FrontPage 11. http://wiki.debian.org/RecentChanges 12. http://wiki.debian.org/FindPage 13. http://wiki.debian.org/HelpContents 14. http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/Meeting/20060206 15. http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/Meeting/20060206?action=diff 16. http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/Meeting/20060206?action=info 17. http://wiki.debian.org/UserPreferences 18. http://moinmoin.wikiwikiweb.de/ 19. http://www.python.org/ 20. http://validator.w3.org/check?uri=referer 21. http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/Meeting/20060206?action=fullsearch&... 22. http://developer.skolelinux.no/~korsvoll/spell-norwegian_meeting_20060206.lo... 23. http://no.speling.org/pressemelding-2006-01-29.txt 24. http://wiki.debian.org/OpenOffice 25. http://wiki.debian.org/OpenOffice
Petter Reinholdtsen skrev:
[Håvard Korsvoll]
Det var møte i spell-norwegian i kveld. Referat kan lesast på Debia Wiki:
Jepp. Nåper Axel kan justere på pressemeldingen basert på innholdet i referatet. For å øke leserkretsen til også de som ikke orket hente ned URLen, samt sikre at en kopi av referatet finnes flere steder, så kommer her er tekstutgave. Håper flere finner tid til å bidra. Jeg tror tre personer er litt lite. :)
(...)
Nå har jeg endret litt på pressemeldinga. Det ble foreslått i en privat e-post til meg at ordbøker ble til retteprogram, men det har jeg latt være, da jeg ikke er sikker på hva som er teknisk korrekt. Jeg jobber i all fall mest med ordene :-)
Bare meld endringsforslag til lista. Ellers kan vi vel kanskje bare sende den i neste uke en gang?
Mvh Axel
Og den nye versjonen lyder: Norske ordbøker i gang igjen etter fem år ========================================= Etter fem år med stillstand er arbeidet med åpne versjoner av norsk stavekontroll endelig i gang igjen. Dermed kan nye ord, språkrådets endringer og forhåpentligvis også informasjon om ordklasser o.l. oppdateres og forbedres. Dette er den eneste kilden til retteprogram for norsk uavhengig av Microsoft, bl.a. det som brukes av Apple. Vi inviterer alle som er opptatt av gode retteprogram for bokmål og nynorsk til å delta i arbeidet. Et lignende prosjekt for samisk er på gang i Tromsø, støttet av sametinget.
Disse ordbøkene er fritt tilgjengelige under den frie lisensen GNU GPL, det vil si at alle kan bruke eller videreutvikle dem, under betingelse av at også andre får tilgang til endringene.
Ordbøkene er tilgjengelige for ispell, aspell og myspell. Bl.a. kontorstøttepakken OpenOffice.org bruker myspell-ordlista.
Vi er glade for at dette arbeidet nå endelig kan gå videre.
Prosjektets nettsider er: http://no.speling.org http://alioth.debian.org/projects/spell-norwegian/ Nettsidene er også under utarbeidelse.
Samisk-prosjektets nettsider: http://divvun.no/english.html http://divvun.no/sma-background.nb.html
Kontaktpersoner: Petter Reinoldsen pere-krøllalfa-hungry-punktum-com Axel Bojer axelb-krøllalfa-skolelinux-punktum-no, tlf 954 32 417
[Axel Bojer]
Nå har jeg endret litt på pressemeldinga. Det ble foreslått i en privat e-post til meg at ordbøker ble til retteprogram, men det har jeg latt være, da jeg ikke er sikker på hva som er teknisk korrekt. Jeg jobber i all fall mest med ordene :-)
Jeg tror det blir mer korrekt å snakke om stavekontroll. Det er jo det vi endre opp med. Men det er helt klart en ordliste vi bruker for å lage stavekontrollen.
Bare meld endringsforslag til lista.
Betyr det at de andre forslagene fra referat og IRC-logg ble forkastet? Jeg savner spesielt et sitat fra en eller annen prosjektdeltager (deg?).
Ellers kan vi vel kanskje bare sende den i neste uke en gang?
Jepp.