Hei. Med fare for å gjenta noe som allerede er nevnt:
Hold ned Ctrl+Shift+U og tast deretter inn Unicode-benevningen, for eksempel 00AF, slik den opptrer i tegnkartet nederst til venstre når man velger et tegn.
Jeg sleit i 2 timer med å finne noe brukbart for dette som vil fungere i alle sammenhenger men fant til slutt bruksanvisningen her: http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Accented_Characters http://en.wikipedia.org/wiki/Unicode_input
Lurer rett og slett på om jeg skal legge dette inn som en del av bruksanvisningen til tegnkartet. Jeg har lurt på dette i flere år og hadde spart mye tid dersom jeg visste hvordan dette skulle gjøres til å begynne med :)
Å kun holde ned Ctrl+Shift fikk jeg ikke til å virke...
On Thu, 2008-05-01 at 14:21 +0200, Jarl Arntzen wrote:
Hold ned Ctrl+Shift+U og tast deretter inn Unicode-benevningen, for eksempel 00AF, slik den opptrer i tegnkartet nederst til venstre når man velger et tegn. [...] Å kun holde ned Ctrl+Shift fikk jeg ikke til å virke...
nei, du har rett. beklagar at eg ikkje la merke til denne feilen i oppskrifta til Markus Kuhn og gjorde merksam på det.
Jarl Arntzen wrote:
Hei. Med fare for å gjenta noe som allerede er nevnt:
Hold ned Ctrl+Shift+U og tast deretter inn Unicode-benevningen, for eksempel 00AF, slik den opptrer i tegnkartet nederst til venstre når man velger et tegn.
Jeg sleit i 2 timer med å finne noe brukbart for dette som vil fungere i alle sammenhenger men fant til slutt bruksanvisningen her: http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Accented_Characters http://en.wikipedia.org/wiki/Unicode_input
Lurer rett og slett på om jeg skal legge dette inn som en del av bruksanvisningen til tegnkartet. Jeg har lurt på dette i flere år og hadde spart mye tid dersom jeg visste hvordan dette skulle gjøres til å begynne med :)
Å kun holde ned Ctrl+Shift fikk jeg ikke til å virke...
Takk!
«Ctrl+Shift+U+Unicodeverdi» virker ikke verken i kedit eller OOo hos meg. Regner med det er fordi de ikke bruker GTK, så jeg prøvde gedit, og da virket det :-)
(Jeg holder altså nede både Shift, Ctrl og U mens jeg samtidig taster riktig tall på det numeriske tastaturet).
(Ctrl+Shift+u+0 limer forøvrig inn fra utklippstavla i kedit :-/ )
Wikipedia-lenken oppgir forøvrig:
An example of an ISO 14755-conformant system is GTK+, where the beginning sequence is CTRL+SHIFT+U and the ending sequence is null. In some older versions Ctrl and Shift must be held down while entering the number In GTK+ versions before 2.10, Ctrl-Shift-U is not used, only Ctrl-Shift-[hex number]
Altså var det Ctrl+Shift før :-)
Det er vel kanskje så langt vi kommer? :-)
Hilsen Axel
Jarl Arntzen wrote: (...)
Lurer rett og slett på om jeg skal legge dette inn som en del av bruksanvisningen til tegnkartet. Jeg har lurt på dette i flere år og hadde spart mye tid dersom jeg visste hvordan dette skulle gjøres til å begynne med :)
Det tror jeg er lurt :-)
-Axel