Hei! Takk for svar på unionmengdeoperatorer! (synes riktignok ordet er litt langt). ordet iteration blir, ifølge ordlista iteration (subst.), iterasjon(en) Blir da iterative iterativ? Eller bruker vi et norsk ord her, så som gjentatt, som forekommer flere ganger eller noe? setningen det er i er:
Use this dialog to define the calculation settings for spreadsheets. Define the behavior of spreadsheets with iterative references, the date settings, the number of decimal places and if capitalization or lower cases are to be considered when comparing spreadsheets.
Holder på med utvidete tips (=extendec tips) i OOo. Det tar litt lenger tid å oversette enn brukergrensesnittet, for det er ikke noe automatisk oversetting enda. Tonje
fredag 02 august 2002, 16:38, skrev Tonje Ostby:
ordet iteration blir, ifølge ordlista iteration (subst.), iterasjon(en) Blir da iterative iterativ? Eller bruker vi et norsk ord her, så som gjentatt, som forekommer flere ganger eller noe? setningen det er i er:
'gjenta' eller 'gjentagelse' er mer forstålig for andre enn dataeksperter.
Use this dialog to define the calculation settings for spreadsheets. Define the behavior of spreadsheets with iterative references, the date settings, the number of decimal places and if capitalization or lower cases are to be considered when comparing spreadsheets.
Dialogen brukes for å bestemme utregningene i regnearket. Avgjør hvordan regnearket oppfører seg med gjentagende referanser, datoinstillinger, desimalplassering, og store og små bokstaver ved sammenlikning av regneark.
Holder på med utvidete tips (=extendec tips) i OOo. Det tar litt lenger tid å oversette enn brukergrensesnittet, for det er ikke noe automatisk oversetting enda.
- Knut
Tonje Ostby tonje.ostby@chello.no skreiv i innlegget news:OFB2E44338.64C78D6B-ONC1256C09.00508418@akershus-f.kommune.n o:
Blir da iterative iterativ?
Ja.
Eller bruker vi et norsk ord her, så som gjentatt,
Ja, gjerne det.
Use this dialog to define the calculation settings for spreadsheets. Define the behavior of spreadsheets with iterative references,
Er det ikkje snakk om *rekursive* og ikkje iterative referansar då?
fredag 02 august 2002, 16:55, skrev Karl Ove Hufthammer:
Er det ikkje snakk om *rekursive* og ikkje iterative referansar då?
Det er en liten meningsforskjell i begrepene:
http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html
rekursiv rekursiv a1 (av lat. recursus 'tilbakevending, tilflukt') som kan gjentas, gjentakende.
iterativ I ~ativ n3 iterativt verb.
II ~ativ a1 om verb: som uttrykker at en handling stadig blir gjentatt i-e verb som 'bevre' og 'klapre'.
Kanskje en digresjon men i programmerings-sammenheng er det vesentlig forskjell på iterasjon og rekursjon. En itereasjon er en gjentagelse av en operasjon (uten bruk av rekursjon). En rekursjon vil si at en funksjon kaller seg selv gjentatte ganger.
For vanlige dødlige er en iterasjon en gjentagelse.
Arne
----- Original Message ----- From: "Knut Yrvin" knuty@skolelinux.no To: "Karl Ove Hufthammer" lister@huftis.org; i18n-no@lister.ping.uio.no Sent: Friday, August 02, 2002 5:12 PM Subject: Re: [i18n-no] iterative
fredag 02 august 2002, 16:55, skrev Karl Ove Hufthammer:
Er det ikkje snakk om *rekursive* og ikkje iterative referansar då?
Det er en liten meningsforskjell i begrepene:
http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html
rekursiv rekursiv a1 (av lat. recursus 'tilbakevending, tilflukt') som kan gjentas, gjentakende.
iterativ I ~ativ n3 iterativt verb.
II ~ativ a1 om verb: som uttrykker at en handling stadig blir gjentatt i-e verb som 'bevre' og 'klapre'.
_______________________________________________ i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no