Brevet fra NUUG om stavekontrollen har fått en liten notis på side 7 i dagens Computerworld. Har også et lite bilde av meg og Axel. Ta en titt hvis dere er interesserte. :)
Vennlig hilsen,
lørdag 09 desember 2006, 00:29, skrev Petter Reinholdtsen:
Brevet fra NUUG om stavekontrollen har fått en liten notis på side 7 i dagens Computerworld. Har også et lite bilde av meg og Axel. Ta en titt hvis dere er interesserte. :)
Vennlig hilsen,
Har også blitt nevnt i itavisen, der jeg benyttet anledningen til noen presiseringer :-) http://itavisen.no/php/art.php?id=360919
og på IDG.no med den noe underlige overskriften: «Linux-dugnad skal redde nynorsk» http://www.idg.no/produkter/programvare/linux/article33407.ece
-Axel
onsdag 13 desember 2006, 10:16, skrev Axel Bojer:
lørdag 09 desember 2006, 00:29, skrev Petter Reinholdtsen:
Brevet fra NUUG om stavekontrollen har fått en liten notis på side 7 i dagens Computerworld. Har også et lite bilde av meg og Axel. Ta en titt hvis dere er interesserte. :)
Vennlig hilsen,
Har også blitt nevnt i itavisen, der jeg benyttet anledningen til noen presiseringer :-) http://itavisen.no/php/art.php?id=360919
og på IDG.no med den noe underlige overskriften: «Linux-dugnad skal redde nynorsk» http://www.idg.no/produkter/programvare/linux/article33407.ece
På siste er det et godt svar fra Christian-Emil Ore, Faglig leder ved Enhet for digital dokumentasjon, UiO som jeg anbefaler å lese. Selv om det ikke er et offisielt svar, så gir det uttrykk for prinsippiel støtte fra det hold :-)
Mvh Axel
Den 13. des. 2006 kl. 11.58 skrev Axel Bojer:
onsdag 13 desember 2006, 10:16, skrev Axel Bojer:
lørdag 09 desember 2006, 00:29, skrev Petter Reinholdtsen:
Brevet fra NUUG om stavekontrollen har fått en liten notis på side 7 i dagens Computerworld. Har også et lite bilde av meg og Axel. Ta en titt hvis dere er interesserte. :)
Vennlig hilsen,
Har også blitt nevnt i itavisen, der jeg benyttet anledningen til noen presiseringer :-) http://itavisen.no/php/art.php?id=360919
og på IDG.no med den noe underlige overskriften: «Linux-dugnad skal redde nynorsk» http://www.idg.no/produkter/programvare/linux/article33407.ece
På siste er det et godt svar fra Christian-Emil Ore, Faglig leder ved Enhet for digital dokumentasjon, UiO som jeg anbefaler å lese. Selv om det ikke er et offisielt svar, så gir det uttrykk for prinsippiel støtte fra det hold :-)
Det er bra. I dag fekk vi eit nytt argument:
http://kaino.kotus.fi/sanat/nykysuomi/
For dei som ikkje kan lesa finsk:
Forskningscentralen för de inhemska språken (FOCIS, = KOTUS på finsk) har i dag lagt ut ei nyfinsk ordliste på 94 110 ord i XML-format og koda i UTF-8. Materialet er tilgjengeleg under ein LGPL-lisens.
Materialet inneheld oppslagsord, homonym-nummer, og komplett bøyingsinformasjon, dvs det grunnleggjande for å laga ein stavekontroll. Det som manglar for å laga ein *god* stavekontroll, er opplysningar om samansetjing og avleiing, dvs dei produktive måtane å laga nye ord på. For finsk er det ikkje heilt katastrofalt, i og med at mange ord lagar slike nyord etter eintydige mønster definert ut i frå korleis grunnordet sluttar, men det gjeld sjølvsagt ikkje alle ord.
Finnane har no gjort det, når skal vi gjera det for norsk?
Sjur