I dag ligger fellesordlisten for oversettelser på <URL: http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html > sammen med en rekke andre filer og nettsider.
Kildefilene for nettstedet er tilgjengelig i svn fra <URL: svn://svn.skolelinux.org/skolelinux/trunk/www/i18n.skolelinux.no >.
Nettstedet lever på lånt tid, så kanskje det er på tide at innholdet flyttes til et annet sted, og kanskje omformes i git og https i samme slengen?
Kunne det være aktuelt å flytte sidene til f.eks. et GitLab-team eller tilsvarende og benytte seg av GitLab Pages eller tilsvarende? Det kan gjøre terskelen for bidrag noe lavere samtidig som driftsspørsmål er noe man trenger å overvåke i stedet for å nødvendigvis kontinuerlig holde ved like dersom ønskelig.
Mvh, Thor
On Sun, Apr 26, 2020 at 10:19 AM Petter Reinholdtsen pere@hungry.com wrote:
I dag ligger fellesordlisten for oversettelser på <URL: http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html > sammen med en rekke andre filer og nettsider.
Kildefilene for nettstedet er tilgjengelig i svn fra <URL: svn://svn.skolelinux.org/skolelinux/trunk/www/i18n.skolelinux.no >.
Nettstedet lever på lånt tid, så kanskje det er på tide at innholdet flyttes til et annet sted, og kanskje omformes i git og https i samme slengen?
-- Vennlig hilsen Petter Reinholdtsen _______________________________________________ E-postlista l10n-no http://lister.huftis.org/listinfo.cgi/l10n-no-huftis.org
On Sun, 26 Apr 2020, Petter Reinholdtsen wrote:
I dag ligger fellesordlisten for oversettelser på <URL: http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html > sammen med en rekke andre filer og nettsider.
Kildefilene for nettstedet er tilgjengelig i svn fra <URL: svn://svn.skolelinux.org/skolelinux/trunk/www/i18n.skolelinux.no >.
Nettstedet lever på lånt tid, så kanskje det er på tide at innholdet flyttes til et annet sted, og kanskje omformes i git og https i samme slengen?
Det er vel FRISK som eier skolelinux.no-domenet (og evt variantnavn av domenet), og FRISK er opphørt og under nedleggelse. Jeg foreslår at NUUG får overta domenet (evt -ene) etter FRISK og kan hoste alle filene. Da blir det heller ikke nødvendig å endre noen lenker eller filnavn (håper jeg).
[Thomas Gramstad]
Det er vel FRISK som eier skolelinux.no-domenet (og evt variantnavn av domenet), og FRISK er opphørt og under nedleggelse.
Eierskap til DNS-navn er ikke relevant for dette.
Jeg foreslår at NUUG får overta domenet (evt -ene) etter FRISK og kan hoste alle filene. Da blir det heller ikke nødvendig å endre noen lenker eller filnavn (håper jeg).
Dette er heller ikke relevant. Maskinen sidene ligger på skal dø, så sidene må flyttes eller legges ned. Hvorvidt de ender opp på noe som heter i18n.skolelinux.no er helt på siden av aktuell problemstilling. Det blir litt opp til de som tar jobben. En god start ville være å migrere subversion-repo til git. :)
Når det er sagt, så er NUUG i praksis allerede involvert i drift av maskinen som har i18n.skolelinux.no (den kjører på NUUGs virtualiseringsrigg, som delvis består av (tidligere) Skolelinux sin virtualiseringsvert), uten at det fører til at tilstrekkelig mannetimer blir brukt på vedlikehold til at det er mulig å videreføre maskinen.
søn. 26. apr. 2020 kl. 17:41 skrev Thor K. H. nitrolinken@gmail.com:
Kunne det være aktuelt å flytte sidene til f.eks. et GitLab-team eller tilsvarende og benytte seg av GitLab Pages eller tilsvarende? Det kan gjøre terskelen for bidrag noe lavere samtidig som driftsspørsmål er noe man trenger å overvåke i stedet for å nødvendigvis kontinuerlig holde ved like dersom ønskelig.
Jeg støtter 110% at vi oppretter et Gitlab (eller Github) team for dette og benytter GitLab Pages eller tilsvarende for å hoste selve nettsiden.
Jeg tror det er svært viktig at: 1) Vi slipper ansvaret med å holde infrastruktur / maskinvare vedlike. 2) Terskelen for å bidra blir mye lavere. Kanskje til og med Fellesordlista blir "levende" igjen. (Vi kan sette opp krav om review osv for å passe på at kvaliteten holder seg.)
Jeg foreslår at vi oppretter et team og migrerer SVN-repoet så snart som mulig. Ser ut til at GitLab Pages støtter egne domenenavn.
Hans
Thor K. H. skreiv 26.04.2020 17:41:
Kunne det være aktuelt å flytte sidene til f.eks. et GitLab-team eller tilsvarende og benytte seg av GitLab Pages eller tilsvarende?
Ja, det kan vera ei god løysing. Og då kanskje gå over til Markdown som redigeringsformat?
Men alt dette fordrar at nokon har lyst til å ta på seg ansvaret med 1) å få ei slik løysing opp å gå og 2) fungera som vedlikehaldar/vaktmeister for løysinga. Eg kan nok bidra med noko innhald og hjelpa *litt* til, men har ikkje kapasitet til å styra denne prossesen (steg 1 og 2).
Så, nokon frivillige?
Når det gjeld SVN-depotet, er det nokon som har (eller kan laga) ein komplett dump av dette? Nettsidene er berre ein liten del av heile depotet, men dei har blitt flytta minst éin gong, så det er ikkje noko å ha historikk berre for «www»-mappa. Og det hadde vore kjekt å hatt med seg heile historikken (for for eksempel fellesordlista).