Hei!
Her er et godt tips til dere: Har dere lurt på hvordan po-fila dere har oversatt ser ut i programmet (i menyene osv)? Lurer dere på hvordan man kan hjelpe dr.klash (Se e-post fra Gaute :) med å rette opp hurtigtast-konflikter? Ikke fortvil, her er løsningen: (Dette er spesiellt interessant for dere som IKKE bruker debian, som f.eks meg, det var derfor jeg oppdaget dette):
LAG EN MO-FIL AV EN PO-FIL OG BRUK DEN LOKALT
1:Først: åpn en terminal (f.eks xterm). 2:Gå til katalogen der din po-fil er f.eks: /home/axel/skolelinux/i18n/kde-i18n/no/messages/kdesk/
3:skriv: msgfmt -vc kbabel.po -o /usr/share/locale/no/LC_MESSAGES/kbabel.mo
(Kbabel erstattes av <min fil>.po/.mo)
FEIL? 3b:Kanskje får dere, som meg, en feilmelding nå som sier at
"Project-Id-Version" fortsatt er den samme. Bruk da en editor (xedit, kword- whatever) og åpn <min fil>.po. Finn linjen med "Project-Id-Version", der står det nok : "Project-Id-Version: PACKAGE VERSION\n". Lenger ned står programmets navn og versjonsnummer.Skriv dem inn istedenfor PACKAGE VERSION (\n betyr bare linjeskift...) f.eks:"Project-Id-Version: Kbabel 0.9.5\n" LAGR FILA skriv: msgfmt -vc kbabel.po -o /usr/share/locale/no/LC_MESSAGES/kbabel.mo en gang til.(pnkt 2). Gikk det bra? Fint! 4:Omstart programmet hvis det kjører allerede, eller bare start det opp. Det ser flott ut ikke sant? Også så fint dere har oversatt!
HURTIGTASTTEST 5:Nå kan hurtigtastene testes! (en MEGET møysommelig jobb, nesten umulig uten dette!) Kjør prosessen over omigjen så ofte du vil for å holde deg oppdatert om dine egne endringer; bruk dr.klash for å kontrollere, når han er fornøyd, bør du være det også!
Vennlig hilsen Axel
PS: vedlegget er denne teksten som ren tekst-fil ds
Jeg holder på med gperiodic. Hvordan skal jeg legge inn disse Gnomefilene, jeg ser at f.eks gperiodic ikke har katalogene no og nn, skal jeg lage dem? Skal fila gperiodic.pot døpes om til no.po?
Klaus
GnuPG v1.0.6 Fingerprint = 67E6 1D18 B2C4 4F8A 3DA3 5C6D 849F 9F5F 26FA 477D
On Wed, 20 Mar 2002, Klaus Ade Johnstad wrote:
Jeg holder på med gperiodic. Hvordan skal jeg legge inn disse Gnomefilene, jeg ser at f.eks gperiodic ikke har katalogene no og nn, skal jeg lage dem? Skal fila gperiodic.pot døpes om til no.po?
Potfila skal hete gperiodic.pot, fordi den er en «template». Den skal ligge i en katalog kalt «pot», som er opprettet. Katalogene nn og no må du, ganske riktig, opprette.
Bokmålsoversettelsen legger du i gnome-i18n/gperiodic/no/no.po Merk at po-filene ikke bærer navn etter programmet i Gnome!
Til slutt bør du huske å oppdatere gnome-i18n/Changelog i henhold til anvisningene i gnome-i18n/LESMEG.