Hei. Jeg lurte bare på om det er muligheter for å relisensiere de norske MySpell ordlistene under en MPL/GPL/LGPL tri-lisens slik at disse kan inkluderes i Mozilla Firefox og Thunderbird 2.0? Det som er nytt i 2.0 er at vi også har fått en nynorsk utgave av disse programmene. Hvis dette ikke er mulig, så har vi nå en link i startsiden i Thunderbird som gjør at man kan installere ordbøkene manuelt.
Hilsen HåvarH
[Håvar I. Henriksen]
Jeg lurte bare på om det er muligheter for å relisensiere de norske MySpell ordlistene under en MPL/GPL/LGPL tri-lisens slik at disse kan inkluderes i Mozilla Firefox og Thunderbird 2.0?
Det vil være en stor jobb å ta kontakt med alle tidligere bidragsytere for å spørre dem om de er interessert i en relisensiering. Jeg er usikker på om noen vil melde seg frivillig til å gjøre det, uten en veldig god begrunnelse. Hva er galt med den eksisterende? Kan det fikses i firefox og thunderburd?
Petter Reinholdtsen skrev:
[Håvar I. Henriksen]
Jeg lurte bare på om det er muligheter for å relisensiere de norske MySpell ordlistene under en MPL/GPL/LGPL tri-lisens slik at disse kan inkluderes i Mozilla Firefox og Thunderbird 2.0?
Det vil være en stor jobb å ta kontakt med alle tidligere bidragsytere for å spørre dem om de er interessert i en relisensiering. Jeg er usikker på om noen vil melde seg frivillig til å gjøre det, uten en veldig god begrunnelse. Hva er galt med den eksisterende? Kan det fikses i firefox og thunderburd?
Ok, jeg ser problemet med det. Det som er problemet nå, er at GPL lisensen ikke er kompatibel med MPL/GPL/LGPL tri-lisensen som Mozilla produktene bruker. Koden er som standard lisensiert under MPL, men koden kan også lisensieres under GPL/LGPL hvis dette skulle være ønskelig. Så det eneste problemet er at vi ikke kan legge med GPL ordlister i standard installasjonspakker, men er nødt til å lenke til disse som eksterne installasjonspakker. Så problemet er altså bare at MPL (og egentlig også LGPL) er inkompatibelt med GPL lisensmessig. Men det fungerer bra å ha det som eksterne installasjonspakker, det er bare at det hadde vært lettere for sluttbrukerne hvis disse kunne ha vært inkludert som standard.
Hilsen HåvarH
Torsdag 13 juli 2006 00:11, skrev Håvar I. Henriksen:
Så det eneste problemet er at vi ikke kan legge med GPL ordlister i standard installasjonspakker, men er nødt til å lenke til disse som eksterne installasjonspakker. Så problemet er altså bare at MPL (og egentlig også LGPL) er inkompatibelt med GPL lisensmessig. Men det fungerer bra å ha det som eksterne installasjonspakker, det er bare at det hadde vært lettere for sluttbrukerne hvis disse kunne ha vært inkludert som standard.
Vi har e-post fra Free Software Foundation i Europa som er de som representerer GPL at det ikke stemmer. Man kan helt greit legge med ordlisten som en del av installasjonssystemet, siden dette ikke er linket inn i programvaren. Som jeg har forklart i tidligere e-post er ordlista en selvstendig fil som kan legges med i Firefox-pakka uten at man trenger ekstern installasjonspakke.
En ting til. I følge Free Software Foundation er hverken LGPL eller GPL innkompatible lisensmessig.
Jeg ønsker at du kan opplyse oss nærmere hvilke kilder du har, da min kilde er de som er ansvarlige for GPL og LGPL :)
Vennlig hilsen
Knut Yrvin
Knut Yrvin skrev:
Torsdag 13 juli 2006 00:11, skrev Håvar I. Henriksen:
Så det eneste problemet er at vi ikke kan legge med GPL ordlister i standard installasjonspakker, men er nødt til å lenke til disse som eksterne installasjonspakker. Så problemet er altså bare at MPL (og egentlig også LGPL) er inkompatibelt med GPL lisensmessig. Men det fungerer bra å ha det som eksterne installasjonspakker, det er bare at det hadde vært lettere for sluttbrukerne hvis disse kunne ha vært inkludert som standard.
Vi har e-post fra Free Software Foundation i Europa som er de som representerer GPL at det ikke stemmer. Man kan helt greit legge med ordlisten som en del av installasjonssystemet, siden dette ikke er linket inn i programvaren. Som jeg har forklart i tidligere e-post er ordlista en selvstendig fil som kan legges med i Firefox-pakka uten at man trenger ekstern installasjonspakke.
En ting til. I følge Free Software Foundation er hverken LGPL eller GPL innkompatible lisensmessig.
Jeg ønsker at du kan opplyse oss nærmere hvilke kilder du har, da min kilde er de som er ansvarlige for GPL og LGPL :)
Vennlig hilsen
Knut Yrvin
Ok, som sagt i forrige e-post ser jeg at jeg har tatt litt feil her. Jeg har ingen kilder på dette med LGPL og GPL, men det var bare av min oppfattning av at man ikke kunne bruke GPL kode i LGPL kode, men at man kun kunne gjøre dette motsatt, altså inkludere LGPL kode i GPL kode. Så, som sagt, har jeg sikkert tatt feil her eller missforstått noe. Som man sier på engelsk - IANAL. :-) Greit å kunne få avklart dette...
Mvh HåvarH
Onsdag 12 juli 2006 19:57, skrev Håvar I. Henriksen:
MySpell ordlistene under en MPL/GPL/LGPL tri-lisens slik at disse kan inkluderes i Mozilla Firefox og Thunderbird 2.0? Det som er nytt i 2.0 er at vi også har fått en nynorsk utgave av disse programmene.
Hva er problemet med å inkludere GPL-et ordliste som selvstendig fil som en del av installasjonen av Firefox og annen MPL-et kode?
Et godt ordlisteprogram vil kunne lese en samling med ord som data fra forskjellige filer enten det er norsk, svensk eller engelsk. Siden man her ikke linker ordlisten inn i Firefox og andre MPL-ede produkter, men har en separat datafil eller et lite bibliotek med ordene organisert på en bestemt måte, så trenger man ikke benyttet seksjon 13 i MPL 1.1 som tar seg av eventuelle muligheter til å endre Firefox-lisensen.
Er situasjonen den at man liker programkode sammen, så er situasjonen en annen. Da kan det hende man må relisensiere GPL-et eller MPL-et kode. Men en ordliste inneholder ingen programkode. Det er ingen funksjoner, prosedyrer eller funksjonskall. Det er en samling av data som leses av et annet program. Uavhengig av hvordan disse dataene pakkes, så er de en selvstendig samling av informasjon uten kjørbar kode.
Så jeg ser ikke hvorfor man skulle ha behov for å be om en relisensiering av en GPL-et ordliste. Jeg ser heller ikke at man trenger å relisensiere Firefox eller Thunderbird 2.0. Har du kanskje opplysninger om at man ikke behandler ordlisten som data, men linker dette til masse kode, så er det også fullt mulig å bruke klausul 13 i MPL 1.1, som tillater at aktuelle kodebiter til ordlisteverktøyet kan LGPL-es eller noe annet. Dette gjelder den MPL-ede koden.
Vennlig hilsen
Knut Yrvin
Knut Yrvin skrev:
Onsdag 12 juli 2006 19:57, skrev Håvar I. Henriksen:
MySpell ordlistene under en MPL/GPL/LGPL tri-lisens slik at disse kan inkluderes i Mozilla Firefox og Thunderbird 2.0? Det som er nytt i 2.0 er at vi også har fått en nynorsk utgave av disse programmene.
Hva er problemet med å inkludere GPL-et ordliste som selvstendig fil som en del av installasjonen av Firefox og annen MPL-et kode?
Et godt ordlisteprogram vil kunne lese en samling med ord som data fra forskjellige filer enten det er norsk, svensk eller engelsk. Siden man her ikke linker ordlisten inn i Firefox og andre MPL-ede produkter, men har en separat datafil eller et lite bibliotek med ordene organisert på en bestemt måte, så trenger man ikke benyttet seksjon 13 i MPL 1.1 som tar seg av eventuelle muligheter til å endre Firefox-lisensen.
Er situasjonen den at man liker programkode sammen, så er situasjonen en annen. Da kan det hende man må relisensiere GPL-et eller MPL-et kode. Men en ordliste inneholder ingen programkode. Det er ingen funksjoner, prosedyrer eller funksjonskall. Det er en samling av data som leses av et annet program. Uavhengig av hvordan disse dataene pakkes, så er de en selvstendig samling av informasjon uten kjørbar kode.
Så jeg ser ikke hvorfor man skulle ha behov for å be om en relisensiering av en GPL-et ordliste. Jeg ser heller ikke at man trenger å relisensiere Firefox eller Thunderbird 2.0. Har du kanskje opplysninger om at man ikke behandler ordlisten som data, men linker dette til masse kode, så er det også fullt mulig å bruke klausul 13 i MPL 1.1, som tillater at aktuelle kodebiter til ordlisteverktøyet kan LGPL-es eller noe annet. Dette gjelder den MPL-ede koden.
Vennlig hilsen
Knut Yrvin
Ok. Det er bare jeg som har oppfattet det slik at på grunn av at MPL og GPL er inkompatible, kunne de ikke inkluderes i Mozilla produktene. Men det kan godt være at jeg har feil oppfattelse her. Så det må jeg undersøke nærmere med de som har med dette å gjøre i Mozillas l10n/i18n avdeling. Jeg tror ikke situasjonen er slik at noen programkode er linket sammen i dette tilfellet, regner med at MySpell er implementert ganske likt i Mozilla produktene og i OpenOffice.org. Det beste hadde jo selvfølgelig vært at vi hadde sluppet å bytte lisens på noen av produktene, og i følge deg ser det jo ut til at vi slipper det. :-) Så det var altså bare min oppfattning av at det var nødvendig med en relisensiering for å kunne inkludere disse ordlistene i Mozilla produktene. (Jeg er bare en oversetter av Thunderbird og Firefox, og vet ikke så mye om den interne koden i programmet).
Mvh. HåvarH
Torsdag 13 juli 2006 11:24, skrev Håvar I. Henriksen:
Ok. Det er bare jeg som har oppfattet det slik at på grunn av at MPL og GPL er inkompatible, kunne de ikke inkluderes i Mozilla produktene.
Generelt sett er dette en helt riktig vurdering, noe som har gjort at MPL har en klausul nr 13 for håndtering av dette. Etter det lille jeg kjenner til arbeidet med GPL v3 vil eventuelle problemer med GPL bli fikset.
Det som gjør denne saken spesiell er at vi her snakker om et helt uavhengig tekstdokument. Det er ingen kjørbar kode. Det er ingen krav til å linke ordlista fast i annen programvare, verken under kompilator-tid eller kjøre-tid som det heter (compile-time, runtime). Man har er et annet program som kun leser ordene i ordlisten. Og siden Mozilla Firefox som program kan bruke mange forskjellige ordlister som et tillegg til programmet, så er det helt sikkert at ordlista er en _uavhengig_ del, en uavhengig komponent.
Min påstand er at man kan legge med en eller flere ordlister distribuert på en aller annen pakkemåte (zip, exe osv.) som lar seg installere fra en fil. Etter hva jeg kan se så gjelder ikke den generelle juridiske avklaringen som gjøres mellom GPL og MPL i forhold til avledede verk, og linking. Dette skyldes rett og slett at ordlista ikke er sammenvevd med Firefox eller Thunderbird, men for alle praktiske formål framstår som et separat og selvstendig verk som distribueres som selvstendig fil selv om man legger den med annen kjørbar kode som lar seg installere fra en pakke.
Denne juridisk avhandlingen beskriver også en situasjon at en del distributører av MPL-et og annen kode er overforsiktige i forhold til håndtering av GPL-et kode. Når vi som vedlikeholder ordlista sier at det det er greit å legge den med i installasjonspakken, gitt at de som bruker Firefox også får tak i kildekode på samme medium (i dette tilfellet over Internett), så er dette greit. Det er den samme avklaringen Linus Torvalds peker på i sin presisering i forhold til bruk av Linux:
http://www.phptr.com/articles/article.asp?p=353550&seqNum=7&rl=1
Vennlig hilsen
Knut Yrvin