Her er mitt utkast til brev til språkrådet (ikke sikker på hvor vi skal stile det nå som det hele skal omlegges, kanskje et departement, men slikt går gjerne tregt, men det gjør det kanskje i alle fall ...).
Til Norsk språkråd
Frie ordbøker på nett --------------------- De elektroniske ordbøkene «bokmålsordboka» og «nynorskordboka» har en tid (noen som vet hvor lenge?) vært tilgjengelige på nettstedet dokpro.uio.no. Disse er meget nyttig å ha og utgjør en demokratisk språkressurs for alle. Dessverre ser det ut til at ikke alle endringene som er blitt godkjent senere er kommet med. Det ville vært til nytte for alle at også disse ble gjort tilgjengelige på nett, slik at man enkelt og kostnadsfritt kan bruke Internett for å få tilgang til oppdatert ord-informasjon. Vil disse tjenestene bli oppdatert?
Vi driver også med et prosjekt for å forbedre de fritt tilgjengelige stavekontrollene myspell/ispell/aspell (1)(2). I den forbindelse ville det vært en forbedring om den elektroniske delen av ordboka hadde vært tilgjengelig, oppdatert og i sin helhet. Slik det er nå ser det ut til å være både sperre og kanskje også lisensforbud mot å bruke hele ordboka direkte. Vi tror fellesskapet er tjent med å gjøre dette fullt ut fritt tilgjengelig, bl.a. for å følge regjeringens formål om konkurranse i markedet og økt bruk av fri programvare. Disse ordlistene brukes bl.a. i programpakke OpenOffice.org, som er tatt i bruk på skoler over hele landet og er gratis tilgjengelig (3).
Med håp om positivt svar Oversetterne og ordlistemedarbeiderne -> (trenger vi en mer forpliktende avsender, konkrete navn??)
Lenker: (1) http://spell-norwegian.alioth.debian.org (2) nb.speling.org (2) no.openoffice.org
[Axel Bojer]
Her er mitt utkast til brev til språkrådet (ikke sikker på hvor vi skal stile det nå som det hele skal omlegges, kanskje et departement, men slikt går gjerne tregt, men det gjør det kanskje i alle fall ...).
Jeg vil tro det er lurt å i alle fall sende en kopi brevet til de som vedlikeholder webutgaven av ordbøkene. Usikker på hvem som er riktig adressat der, men det må være mulig å finne ut.
Jeg tror brevet bør nevne litt om lisensiering, da det jo er ganske vesentlig for vår bruk av listene.
Hvis jeg har forstått ting riktig, så er det som vedlikeholdes av dokumentasjonsprosjektet en liste med grunnord og tilhørende ordklasse/bøyningsmønster, samt en beskrivelse. De kan også generere en liste med korrekt stavede ord basert på denne listen med grunnord og bøyningsmønster. Vi ville vært godt hjulpet hvis vi fikk tilgang til en liste med alle korrekt stavede ord (som vissnok består av mer enn en million ord), og enda bedre hvis vi fikk listen med grunnord og kodet bøyningsmønstrene inn i AFF-format for å fortelle ispell/aspell/myspell/hunspell hvordan grunnordene skal brukes.
Til nød ville det vært ok hvis vi fikk lov til å maskinelt sjekke alle ordene våre mot webutgaven av ordlisten, slik at vi fikk vasket ut ord som ikke er korrekte.
Jeg tror vi kan være tjent med å først sende ut en pressemelding om at vi er igang med å forbedre stavekontrollen, og så sende brev til språkrådet når vårt prosjekt er litt bedre kjent. Jeg har startet på en pressemelding på URL:http://no.speling.org/pressrelease-200601.html, men det gjenstår mye før den er klar til å sendes ut.
lørdag 21. januar 2006, 23:00, skrev Petter Reinholdtsen:
[Axel Bojer]
Her er mitt utkast til brev til språkrådet (ikke sikker på hvor vi skal stile det nå som det hele skal omlegges, kanskje et departement, men slikt går gjerne tregt, men det gjør det kanskje i alle fall ...).
Jeg vil tro det er lurt å i alle fall sende en kopi brevet til de som vedlikeholder webutgaven av ordbøkene. Usikker på hvem som er riktig adressat der, men det må være mulig å finne ut.
Jeg tror brevet bør nevne litt om lisensiering, da det jo er ganske vesentlig for vår bruk av listene.
ok.
Hvis jeg har forstått ting riktig, så er det som vedlikeholdes av dokumentasjonsprosjektet en liste med grunnord og tilhørende ordklasse/bøyningsmønster, samt en beskrivelse. De kan også generere en liste med korrekt stavede ord basert på denne listen med grunnord og bøyningsmønster. Vi ville vært godt hjulpet hvis vi fikk tilgang til en liste med alle korrekt stavede ord (som vissnok består av mer enn en million ord), og enda bedre hvis vi fikk listen med grunnord og kodet bøyningsmønstrene inn i AFF-format for å fortelle ispell/aspell/myspell/hunspell hvordan grunnordene skal brukes.
Til nød ville det vært ok hvis vi fikk lov til å maskinelt sjekke alle ordene våre mot webutgaven av ordlisten, slik at vi fikk vasket ut ord som ikke er korrekte.
Ja, med din tillatelse limer jeg inn dette ganske uforandret :-)
Jeg tror vi kan være tjent med å først sende ut en pressemelding om at vi er igang med å forbedre stavekontrollen, og så sende brev til språkrådet når vårt prosjekt er litt bedre kjent. Jeg har startet på en pressemelding på URL:http://no.speling.org/pressrelease-200601.html, men det gjenstår mye før den er klar til å sendes ut.
Ok. Da venter jeg til den er klar.
Mvh Axel
[Axel Bojer]
Ja, med din tillatelse limer jeg inn dette ganske uforandret :-)
Det var mest ment som bakgrunnsinfo, men bruk det som du vil. :)
Jeg har startet på en pressemelding på URL:http://no.speling.org/pressrelease-200601.html, men det gjenstår mye før den er klar til å sendes ut.
Ok. Da venter jeg til den er klar.
Jeg tar gjerne imot hjelp med å få pressemeldingen skrevet. :)