===== Original Message From Eivind Tagseth eivindt@multinet.no =====
Har «stack» blitt «stabel»? Har faktisk aldri hørt noen kalle en «stack» for en «stabel». «stakk» har jeg hørt mange ganger...
«Stabel» er mykje brukt, det er det eg har lært ;-) Søk etter stack og stabel på Google, så får du massevis av treff. Eg fann elles denne her, kanskje argumenterer i begge retningar?
------- Ordet stakk (engelsk: stack) brukes i norsk dagligtale f.eks. i forbindelse med en høystakk. Faktum er at det engelske ordet stack har skandinavisk opprinnelse og ble skrevet som stakkr på oldnordisk. Det var de skandinaviske vikingene som bragte ordet til de britiske øyene. I den store ordboken "Webster's Encyclopedic Unabridged Dictionary of the English Language" står det som første betydning av ordet : A large, usually conical, circular, or rectangular pile of hay, straw, or like. Der står det også at ordet opprinnelig kommer fra Skandinavia.
Måten begrepet stakk brukes i algoritmer og datastrukturer svarer ikke helt til begrepet en høystakk. Det er mer begrepet en stabel vi tenker på. I kjøkkenskapet har vi en stabel med tallerkener. Etter at vi har vasket og tørket en tallerken legger vi den øverst i stabelen, og når vi trenger en ny tallerken tar vi alltid den øverste. Med andre ord er en stabel en lagringsstruktur der vi alltid tar fra toppen og legger på toppen. En annen måte å si det på er at den siste som ble lagt inn er den første som blir tatt ut.
Vi skal bruke ordet stakk som navn på dette begrepet selv om ordet stabel kanskje gir riktigere assosiasjoner. Et annet navn som brukes om det samme begrepet er LIFO-kø. Det betyr en "Last-In-First-Out"-kø. ------- <URL: http://www.iu.hio.no/~ulfu/appolonius/e-bok/kap4/kap41.html >
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
Gaute Hvoslef Kvalnes gaute@verdsveven.com skreiv i innlegget news:3D3FB749@epostleser.online.no:
«Stabel» er mykje brukt, det er det eg har lært ;-) Søk etter stack og stabel på Google, så får du massevis av treff. Eg fann elles denne her, kanskje argumenterer i begge retningar?
Viss det er «stabel» du har lært, synest eg det er uproblematisk å bruka det. Har litt inntrykk av folk synest «stabel» er eit *betre* ord, men at dei brukar «stakk» likevel, fordi det tradisjon for det.
Mi stemma går altså til «stabel».