Det var litt fram og tilbake om høyre-/venstrepil versus pil høyre/venstre.
Det virket som om de fleste kunne være enige i
+ <li>Pil venstre</li> + <li>Pil høyre</li>
.. så nå la jeg inn det. PS: Jeg ser selv «Pil opp/ned» står med stor bokstav, skal altså alle tastene regnes som egennavn, uten unntak? (bokstaver og enkelttegn da utelatt).
Litt mer kontroversielt er kanskje
+ <td>company</td> + <td>firma, bedrift, selskap, kompani</td>
... dette er riktignok alle betydningene ordlista finner, pluss forma, som er enda et synonym. Hvis andre mener rekkefølgen bær være en annen, så gi beskjed, jeg syntes firma kunne passe som et standardord, selv om egentlig ingen av dem passer helt. Derfor altså alle på en rekke.
Hilsen Axel
Axel Bojer skreiv:
Det var litt fram og tilbake om høyre-/venstrepil versus pil høyre/venstre.
Det virket som om de fleste kunne være enige i
<li>Pil venstre</li>
<li>Pil høyre</li>
.. så nå la jeg inn det.
Fint.
PS: Jeg ser selv «Pil opp/ned» står med stor bokstav, skal altså alle tastene regnes som egennavn, uten unntak? (bokstaver og enkelttegn da utelatt).
Ja. Og bokstavar og enkeltteikn *ikkje* utelatne. Me skriv for eksempel «Ctrl + A», med «A» med stor bokstav (som på tastaturet).
Men me har unntak der me ikkje brukar namnet på tasten direkte. Me kan for eksempel enten skriva «Tab»-tasten eller «tabulatortasten».
Litt mer kontroversielt er kanskje
<td>company</td><td>firma, bedrift, selskap, kompani</td>... dette er riktignok alle betydningene ordlista finner, pluss forma, som er enda et synonym.
Men er dette noko som bør vera med i fellesordlista, då? Er ikkje dette noko for vanlige ordbøker? (Synest òg for eksempel oppføringa for «typography» bør vekk.)
For øvrig brukar me gjerne «verksemd» på nynorsk.
Axel Bojer skreiv:
Karl Ove H. skrev: (...)
Litt mer kontroversielt er kanskje
<td>company</td><td>firma, bedrift, selskap, kompani</td>... dette er riktignok alle betydningene ordlista finner, pluss forma, som er enda et synonym.
Men er dette noko som bør vera med i fellesordlista, då? Er ikkje dette noko for vanlige ordbøker? (Synest òg for eksempel oppføringa for
Nja, typografer arbeider vel stort sett på data i våre dager, så ...
Meningen med «Firma» er at vi kan brukes sånn noenlunde de samme ordene, der det passer.
-Axel