Driver med en gjennomgripende vask av OpenOffice.org her, og turen er kommet til ordet «graphic/grafikk». Så langt ser det ut til at vi har det følgende: (Lagt inn i ordlista, det meste lå der fra før):
animated graphic - animasjon bitmap(-graphic)/pixel graphics - bilde, punktgrafikk eps-graphic - eps-bilde graphic - bilde palette graphics - palettbilde (bilder med et begrenset fargeutvalg) vector graphic - vektorgrafikk
Regelen er altså at vi bruker «bilde» som det generelle ordet og «grafikk» i en del mer spesielle tilfeller.
Mvh Axel
Axel Bojer wrote:
bitmap(-graphic)/pixel graphics - bilde, punktgrafikk vector graphic - vektorgrafikk
Eg har brukt «-bilete» her òg (i nynorskomsettinga av Inkscape). Korfor vil de ha «-grafikk»?
torsdag 21. juli 2005, 14:42, skrev Karl Ove Hufthammer:
Axel Bojer wrote:
bitmap(-graphic)/pixel graphics - bilde, punktgrafikk vector graphic - vektorgrafikk
Eg har brukt «-bilete» her òg (i nynorskomsettinga av Inkscape). Korfor vil de ha «-grafikk»?
Vel, nå er ikke jeg den sterkeste forkjemperen for det, men meningen var vel at med «bilde» så tenker man mer på noe annet enn bare strek-bilder. Men jeg tror vi hadde en diskusjon på lista ... sjekke ...
hmm ... nei fant ikke det, mulig jeg søkte feil ...
Ser google lister opp begge for vektor + grafikk/bilde (934 mot 24 treff riktignok ...)
For min del kan vi godt bruke -bilde om alt, litt enklere å huske og å bruke iallfall :-)
Er det noe også andre er enige i?
-Axel
torsdag 21. juli 2005, 15:02, skrev Axel Bojer:
torsdag 21. juli 2005, 14:42, skrev Karl Ove Hufthammer:
Axel Bojer wrote:
bitmap(-graphic)/pixel graphics - bilde, punktgrafikk vector graphic - vektorgrafikk
Eg har brukt «-bilete» her òg (i nynorskomsettinga av Inkscape). Korfor vil de ha «-grafikk»?
Vel, nå er ikke jeg den sterkeste forkjemperen for det, men meningen var vel at med «bilde» så tenker man mer på noe annet enn bare strek-bilder. Men jeg tror vi hadde en diskusjon på lista ... sjekke ...
hmm ... nei fant ikke det, mulig jeg søkte feil ...
Ser google lister opp begge for vektor + grafikk/bilde (934 mot 24 treff riktignok ...)
For min del kan vi godt bruke -bilde om alt, litt enklere å huske og å bruke iallfall :-)
Er det noe også andre er enige i?
Ser ingen protester, OOo-oversetterne ble omsider også enige om at de mener -bilde er greit overalt, altså: punktbilde og vektorbilde. Da endrer jeg det :-)
Mvh Axel