-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE----- Hash: SHA1
Noen som har gode forslag til oversetting av "port forwarding" og "hashfail"?
Mvh Andreas Noteng
[Andreas Noteng]
Noen som har gode forslag til oversetting av "port forwarding"
Hva med portvidereformidling eller portvidresending? Jeg bruker 'port' om TCP- og UDP-porter, og synes vidresending er det beste ordet for å forklare hva som skjer.
og "hashfail"?
aner ikke hva dette er.
Vennlig hilsen,
-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE----- Hash: SHA1
On 08/28/2010 12:07 PM, Petter Reinholdtsen wrote:
[Andreas Noteng]
Noen som har gode forslag til oversetting av "port forwarding"
Hva med portvidereformidling eller portvidresending? Jeg bruker 'port' om TCP- og UDP-porter, og synes vidresending er det beste ordet for å forklare hva som skjer.
Jeg brukte også dette midlertidig, men syns det høres fryktelig tungt ut.
og "hashfail"?
aner ikke hva dette er.
I denne sammenhengen; hash: En sjekksum som kan brukes til å verifisere at noe er overført korrekt. Dersom denne sjekken feiler, var overføringen misslykket. Kanskje jeg kan bruke "sjekksumfeil"? inntil videre bruker jeg hashfeil.
Mvh Andreas Noteng
[Andreas Noteng]
Jeg brukte også dette midlertidig, men syns det høres fryktelig tungt ut.
Joda, litt tunkt, men det er nok det som er korrect norsk. :)
I denne sammenhengen; hash: En sjekksum som kan brukes til å verifisere at noe er overført korrekt. Dersom denne sjekken feiler, var overføringen misslykket. Kanskje jeg kan bruke "sjekksumfeil"? inntil videre bruker jeg hashfeil.
Nettopp. Det kaller jeg sjekksumfeil selv, både når det gjelder TCP-trafikk og filoveføring, og tror hashfeil blir ganske innholdsløst på norsk.
Vennlig hilsen,
Saturday 28. August 2010 skreiv Andreas Noteng:
Noen som har gode forslag til oversetting av "port forwarding"
Har sjølv brukt «port-vidaresending», men har alltids syntest dette var langt og tungt. I dag kom eg på eit alternativ som er litt lettare: portframsending. Kva synest de om det?
og "hashfail"?
Veldig dårlig originaltekst om dette er noko som vert vist til brukaren! Mitt forslag er «Ugyldig sjekksum».