mandag 5. august 2002, 15:17, skrev Lars Bahner : | Det er paa det rene, at noe maa fjernes. Det er temmelig sikkert, at noe | at det som blir fjernet er noe som vil føre til at noen føler seg | traakket paa tærne. | | Vi trenger derfor og abstrahere fra de konkrete pakker, idet vi setter | opp kriterier for hvilke pakker, som er vesentlige. Kriteriene jeg har | tenkt paa beveger seg i forskjellige dimensjoner, saa en enhetlig | prioritert liste kan jeg ikke gi. Her er imidlertid noen forslag, som | kan danne utgangspunkt for en verdi debatt.
Når det gjelder nettlesere mener jeg vi burde prioritere opera. Konqueror må med fordi det er filbehandleren. Flere tror jeg ikke vi trenger. Mener det er det vi har vært enige om før også ...
Når det gjelder de pedagogiske programmene. mener jeg vi *burde* se litt på hvert enkelt program; om de fungerer, er formålstjenlige osv. Men selvfølgelig ser man jo: nesten alle programmene er matterprogrammer, noen få tilhører naturfag. Ingen quiz for geografi/historie el. for andre fag. Heller ikke så jeg noen programmer som gikk på fremmedspråk (jo, «tipptrainer», hvis man vil lære å skrive tysk). Hvis man skal prioritere, burde man se på spredningen av programmene innen:
1: aldersgruppe (Hva skal små barn bruke data til? Hva vil lærerne la dem gjøre med datamaskinen?) 2: Fagområder (se over).
For konkurrerende programmer burde det beste velges ut. (ev. to hvis de innen samme fagområde gir spredning i vanskelighet eller er *vesentlig* forskjellige). Men dette driver visst noen lærere med?
Axel
On Monday 05 August 2002 15:39, Axel Bojer wrote:
Når det gjelder nettlesere mener jeg vi burde prioritere opera.
Får vi lov til å distribuere Opera da? Og vil vi oppfordre til bruk av proprietær programvare?
IMHO burde Opera være uaktuelt.
On Mon, 5 Aug 2002, Morten Hustveit wrote:
On Monday 05 August 2002 15:39, Axel Bojer wrote:
Når det gjelder nettlesere mener jeg vi burde prioritere opera.
Får vi lov til å distribuere Opera da?
Det får vi. Ellers ville den ikke ha vært med.
Og vil vi oppfordre til bruk av proprietær programvare?
Godt spørsmål. Hvor pragmatiske skal vi være?
IMHO burde Opera være uaktuelt.
Og IMHO er Mozilla for stor og ressurskrevende.