Forslag til pressemelding, trenger snarlig kritikk til forbedringer.
Debian-Edu/Skolelinux 2.0 klar til fri bruk!
Ny versjon av Skolelinux er klar til fri bruk etter 21 måneders utvikling. Alle programmene er uten lisenskostnader. Mange kommuner bruker Skolelinux på alle skolene, og drifter dette sentralt til svært lave kostnader.
Skolelinux står sterkere enn noen gang med stor aktivitet. Prosjektet har blitt en del av Debian GNU/Linux. Det er mange installasjoner i Tyskland og andre land. Hundrevis av skoler kjører Skolelinux. Mange kommersielle leverandører selger løsninger, drift og profesjonell støtte.
Populære programmer som følger med på mange språk er OpenOffice.org, Firefox, GCompris. I tillegg er det med mange faglig-pedagogisk programmer. Opplegget for tynnklienter er forbedret, og man kan sette opp halvtykke klienter med noen grep. Halvtykke klienter gir full utnyttelse av nyere datamaskiner med full tilgang til CD/DVD-rom, minnepenn og lyd. Driftskostnadene blir fortsatt lave med halvtykke klienter.
Kontaktpersoner
Norge: Knut Yrvin <knuty AT skolelinux.no> +47 908 95 765 Tyskland: Kurt Gramlich <kurt AT skolelinux.de> Frankrike: Thierry Stauder sthierry@free.fr
Om Debian-Edu/Skolelinux http://www.skolelinux.org
Skolelinux kan lastes ned fra FTP ftp://ftp.skolelinux.no/skolelinux-cd/debian-edu20r0-i386.iso
Installasjons- og driftsmanual: http://developer.skolelinux.no/~klaus/newnotater_Sarge/
Liste over endringer: http://d.skolelinux.no/documentation/debian-edu_sarge_installation.txt
English (draft):
Debian-Edu/Skolelinux 2.0 ready for free use!
After 21 months of development new Skolelinux version is ready for download and free use. There are no license costs or worries. Many municipalities uses Skolelinux in all the schools, operated centrally to a low maintenance and operational cost.
Skolelinux is stronger than ever and the activity is high. Skolelinux is the Debian-edu project's Custom Debian Distribution (CDD). It's many installations in Norway, Germany and other countries. Hundreds of schools running Skolelinux. Many commercial companies sells solutions, maintenance, and support.
Popular programs as OpenOffice.org, Firefox, and GCompris is available in many languages. A lot of Educational programs is installed as default. The solution for thin clients is improved. It's possible to install half thick clients with some preparations. Half thick clients give full use of newer hardware with support for CD/DVD-ROM, USB-pen and sound. The maintenance cost i still low with all the software distributed from the Skolelinux server.
Contact:
Norway: Knut Yrvin <knuty AT skolelinux.no> +47 908 95 765 Germany: Kurt Gramlich <kurt AT skolelinux.de> France: Thierry Stauder sthierry@free.fr
About Debian-Edu/Skolelinux http://www.skolelinux.org
Skolelinux FTP download ftp://ftp.skolelinux.no/skolelinux-cd/debian-edu20r0-i386.iso
Installation and Maintaining a Debian-Edu/Skolelinux Network http://developer.skolelinux.no/~klaus/newnotater_Sarge/
List of improvements (from RC2): http://d.skolelinux.no/documentation/debian-edu_sarge_installation.txt
- Knut Yrvin
On 3/14/06, Knut Yrvin knuty@skolelinux.no wrote:
Forslag til pressemelding, trenger snarlig kritikk til forbedringer.
...
utvikling. Alle programmene er uten lisenskostnader. Mange kommuner
Forslag: Alle programmene er gratis og uten lisenskostnader. Det står riktignok fri bruk i overskriften, men jeg tror ikke det skader å poengtere at det er gratis.
Skolelinux is stronger than ever and the activity is high. Skolelinux is the Debian-edu project's Custom Debian Distribution (CDD). It's many installations in Norway, Germany and other countries. Hundreds of schools running Skolelinux. Many commercial companies sells solutions, maintenance, and support.
Det hadde kanskje ikke gjort noe å spesifikt nevne CDD i den norske versjonen også? ...schools are running... Many commercial companies sell ...
Popular programs such as OpenOffice.org, Firefox, and GCompris are available...
Popular programs as OpenOffice.org, Firefox, and GCompris is available in many languages. A lot of Educational programs is installed as
Det var kommentarer til det som stod. En ting jeg kom på som ikke er nevnt er samiskstøtten. Er det aktuelt å nevne?
Mvh Håkon Løvdal
Onsdag 15 mars 2006 00:23, skrev Håkon Løvdal:
Det var kommentarer til det som stod. En ting jeg kom på som ikke er nevnt er samiskstøtten. Er det aktuelt å nevne?
Hvordan står det til med samisk støtten. Den statistikken jeg har funnet tyder på at kdebase og kdelibs ikke er oversatt slik at pakkene blir med i KDE (gjelder for 3.4 og 3.5).
Så selv om vi har samiske tegn i orden, er jeg ikke sikker på status for samiskoversatt programvare:
http://developer.skulelinux.no/~gautehk/postat/kde/se/ http://i18n.kde.org/stats/gui/stable/se/index.php
Hva er status?
mvh Knut
[Knut Yrvin]
Hvordan står det til med samisk støtten. Den statistikken jeg har funnet tyder på at kdebase og kdelibs ikke er oversatt slik at pakkene blir med i KDE (gjelder for 3.4 og 3.5).
Så selv om vi har samiske tegn i orden, er jeg ikke sikker på status for samiskoversatt programvare:
http://developer.skulelinux.no/~gautehk/postat/kde/se/ http://i18n.kde.org/stats/gui/stable/se/index.php
Hva er status?
Jeg tror dette er et spørsmål i18n-sme@ har bedre forutsetning til å besvare. CC dit.
Gask, njukčamánu 15. b. 2006 14.27, Knut Yrvin čálii:
Onsdag 15 mars 2006 00:23, skrev Håkon Løvdal:
Det var kommentarer til det som stod. En ting jeg kom på som ikke er nevnt er samiskstøtten. Er det aktuelt å nevne?
Hvordan står det til med samisk støtten. Den statistikken jeg har funnet tyder på at kdebase og kdelibs ikke er oversatt slik at pakkene blir med i KDE (gjelder for 3.4 og 3.5).
Så selv om vi har samiske tegn i orden, er jeg ikke sikker på status for samiskoversatt programvare:
http://developer.skulelinux.no/~gautehk/postat/kde/se/ http://i18n.kde.org/stats/gui/stable/se/index.php
Hva er status?
Samisk finnes ikke i KDE 3.3.2 (versjonen som følger med debian stable), men er med i KDE versjon 3.4 og 3.5 igjen. Samisk finnes i også for Koffice 1.3 (den versjonen som er med i debian stable), men ikke fra versjon 1.4 og utover.
Mao. det er litt variabelt med samisk ...