Er følgende oppføring i ordlista ok? (Ikke lagt inn enda):
<tr> <td>bitmap(-graphic)</td> <td>bilde, punktgrafikk</td> </tr>
(Mao: Bilde for uformelle sammenhenger, punktgrafikk hvis man må være helt nøyaktig).
-Axel
fre, 30.04.2004 kl. 17.08 skrev Axel Bojer:
Er følgende oppføring i ordlista ok? (Ikke lagt inn enda):
<tr> <td>bitmap(-graphic)</td> <td>bilde, punktgrafikk</td> </tr>
(Mao: Bilde for uformelle sammenhenger, punktgrafikk hvis man må være helt nøyaktig).
Jeg har lurt litt på om jeg kunne bruke punktgrafikk som oversettelse for «BMP.»
Problemet er at det er vanskelig å finne ut når det er naturlig å si «punktgrafikk» og når det er naturlig å bruke den «BMP» i betydning av et grafikkformat likestilt med «JPEG.»
Noen som har noen tanker om problemstillingen? Jeg støter på den mens jeg oversetter GIMP med tilbehør.
Runar Ingebrigtsen ringe@skolelinux.no skreiv i innlegget news:1083597308.10028.4.camel@lillabox.bruze:
Problemet er at det er vanskelig å finne ut når det er naturlig å si «punktgrafikk» og når det er naturlig å bruke den «BMP» i betydning av et grafikkformat likestilt med «JPEG.»
Står det bitmap er det alltid «punktgrafikk». Einaste tilfellet du skal bruka «BMP» er vel når det står nettopp dette?
Axel Bojer axelb@skolelinux.no skreiv i innlegget news:200404301708.48168.axelb@skolelinux.no:
Er følgende oppføring i ordlista ok? (Ikke lagt inn enda):
<tr> <td>bitmap(-graphic)</td> <td>bilde, punktgrafikk</td> </tr>
Ja. Sjølv har eg forresten begynt å bruka «bilete» overalt der det står «graphics» i originalteksten, og det ser ut til å fungera bra.
søndag 9. mai 2004, 21:03, skrev Karl Ove Hufthammer: | Axel Bojer axelb@skolelinux.no skreiv i innlegget | | news:200404301708.48168.axelb@skolelinux.no: | > Er følgende oppføring i ordlista ok? | > (Ikke lagt inn enda): | > | > <tr> | > <td>bitmap(-graphic)</td> | > <td>bilde, punktgrafikk</td> | > </tr> | | Ja. Sjølv har eg forresten begynt å bruka «bilete» overalt der det | står «graphics» i originalteksten, og det ser ut til å fungera | bra.
:-)
Da har jeg lagt det inn.
-Axel