Er det endeleg vedteke at ordet "tab" skal omsetjast med «arkfane»? Eg meiner sjølv at «flik» er eit betre ord, sidan det såvidt eg kan skjøna er meint å vera ein parallell til slike skiljeark i ringpermar, der det er ein liten flik som stikk ut frå arkbunken. Ein «fane», for meg, er slikt spraglete tøystykke som er fremst i 17. mai-toget, tett følgd av flaggborg og orkester. Eg synest «arkfane» virkar som ein kunstig konstruksjon.
søndag 5. oktober 2003, 20:37, skrev Åsmund Skjæveland:
Er det endeleg vedteke at ordet "tab" skal omsetjast med «arkfane»? Eg meiner sjølv at «flik» er eit betre ord, sidan det såvidt eg kan skjøna er meint å vera ein parallell til slike skiljeark i ringpermar, der det er ein liten flik som stikk ut frå arkbunken. Ein «fane», for meg, er slikt spraglete tøystykke som er fremst i 17. mai-toget, tett følgd av flaggborg og orkester. Eg synest «arkfane» virkar som ein kunstig konstruksjon.
Ja, vi bestemte vel det i fjor sommer, altså et år siden, da vi gikk igjennom hele ordlista. Noe av grunnen er vel at denne språkbruken er (vel-)etablert i f.eks Microsoft programmer, men også andre steder. «Faneblad, og flik» står overstrøket. I og for seg kunne vi vel brukt noe annet, men det er også viktig å være konsistent for å hindre forvirring (faneblad? Hmm var det det samme som arkfane tro? ... Slike sprøsmål bør leseren slippe å ta stilling til, om mulig. Det er nok av andre spørsmål :-) Et annet aspekt er at, selv med automatisk søk og erstatt er det en god del jobb å endre dette. Mao: Om vi skal endre dette så bør, mener jeg, enten: a) det forrige ordet være direkte feil. b) det nye ordet være så *mye* bedre at det er verdt bryet å skifte det ut.
I dette tilfellet vil jeg gå inn for å beholde det vi har, av ovennevnte grunner.
mvh Axel http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html#T
mandag 6. oktober 2003, 21:06, skrev Axel Bojer:
del jobb å endre dette. Mao: Om vi skal endre dette så bør, mener jeg, enten: a) det forrige ordet være direkte feil. b) det nye ordet være så *mye* bedre at det er verdt bryet å skifte det ut.
I dette tilfellet vil jeg gå inn for å beholde det vi har, av ovennevnte grunner.
Teknisk sett er det ikke så vanskelig. Det er mulig verktøyene må utvides litt, men det er ikke mye. Hvordan setningene ser ut etterpå, kan være en helt annen ting. Ordene brukes ofte ikke helt på den samme måten. Hvis man ikke har noen vidundergramatikk innebygd i verktøyene en bruker til å skifte ut ordene, må setningene korrekturleses på nytt.
Harald