Et annet vanskelig ord å oversette er pinning, fra konseptet i Debian der en forteller APT at en pakke skal forbli på en bestemt versjon eller skal hentes fra en nyere utgave av Debian (tenkt pakker fra testing/unstable på en stable-installasjon), som et avvik fra hvordan APT normalt håndterer pakker og versjoner.
Her er noen eksempler på hvordan det er brukt:
* APT pinning
* The apt-cache policy command displays the pinning priorities and distribution properties of each package source as explained in [some section].
* It can also show the pinning priorities for all available versions and sources of a package.
* To gain a better understanding of the mechanisms of priority and distribution or repository properties to pin do not hesitate to execute apt-cache policy to display the default priority associated with each package source.
Jeg tror det engelske opphavet er å bruke nål (pin) på korktavle eller lignende.
Noen ideer: - feste/festing - binde/binding - låse/låsing - spikre/spikring - stifte/stifting
Noen her som har omtalt konseptet på norsk noen gang?
Petter Reinholdtsen skreiv 01.10.2022 21:04:
Et annet vanskelig ord å oversette er pinning, fra konseptet i Debian der en forteller APT at en pakke skal forbli på en bestemt versjon eller skal hentes fra en nyere utgave av Debian (tenkt pakker fra testing/unstable på en stable-installasjon), som et avvik fra hvordan APT normalt håndterer pakker og versjoner.
[…]
Noen her som har omtalt konseptet på norsk noen gang?
Distroen openSUSE har ein tilsvarande funksjon. Der heiter det «lock» på engelsk og «lås» på norsk.
Karl Ove Hufthammer skreiv 01.10.2022 21:13:
Noen her som har omtalt konseptet på norsk noen gang?
Distroen openSUSE har ein tilsvarande funksjon. Der heiter det «lock» på engelsk og «lås» på norsk.
Både «lås» og «pakkelås» vert her brukt, med tilhøyrande verb. Ein låser ein pakke til ein spesifikk versjon (eventuelle til fleire versjonar, eks. versjonar <= 2.x).
[Karl Ove Hufthammer]
Både «lås» og «pakkelås» vert her brukt, med tilhøyrande verb. Ein låser ein pakke til ein spesifikk versjon (eventuelle til fleire versjonar, eks. versjonar <= 2.x).
Lås virker å være en ganske forståelig oversettelse. Forsøker med den. :)