Det er så vidt jeg kan se 14 oversetterbugs rapportert på bugs.skolelinux.no:
52 75 79 85 87 88 96 102 120 138 148 222 277 312
Disse har vært uløste i en evighet. Kan noen ta ansvaret for å få fikset de som lar seg fikse, slik at vi får færre åpne feil i bugzilla?
Fikset betyr at manglende oversettelser skal være sendt til forfatteren, og om mulig også lagt inn på Skolelinux-CDen.
Besøk URL:http://bugs.skolelinux.no/ for å se hva de handler om.
On Wed, Apr 30, 2003 at 05:34:38PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
Det er så vidt jeg kan se 14 oversetterbugs rapportert på bugs.skolelinux.no:
52 75 79 85 87 88 96 102 120 138 148 222 277 312
96&138: Er duplikater, har merket de som så og 96 er klar for språkvask
148: Omhandler standardoppsettet til Konqueror, og det er vel ikke en i18n-sak ?
222: Har merket den som invalid ettersom jeg ikke finner det som er "problemet" i cvs...
312: Finner ikke denne i cvs heller, invalid.
La også igjen kommentarer på et par av de andre buggene, flere av de omhandler standardoppsett og ikke direkte språk-greier, men heller ting som de som lager pakker må ta til etterrettning.
Videre så er det kanskje på tide med et lite kurs (evnt. tvinge folk til å lese den linken som står i bugzilla når du skal legge inn bugs) om hvordan man skriver bugreports.
Vanskelig å skjønne noe når folk bare skriver "dette er dumt skrevet" og ikke skriver hvor eller hvilken fil det kommer fra.
[Andreas Landmark]
148: Omhandler standardoppsettet til Konqueror, og det er vel ikke en i18n-sak ?
Hvordan definerer du i18n-ska?
222: Har merket den som invalid ettersom jeg ikke finner det som er "problemet" i cvs...
Kan det hende at ingen har hentet inn oversetterfilene til vår CVS?
312: Finner ikke denne i cvs heller, invalid.
Samme her?
Videre så er det kanskje på tide med et lite kurs (evnt. tvinge folk til å lese den linken som står i bugzilla når du skal legge inn bugs) om hvordan man skriver bugreports.
God ide.
Vanskelig å skjønne noe når folk bare skriver "dette er dumt skrevet" og ikke skriver hvor eller hvilken fil det kommer fra.
Ja, men det er bedre å få beskjed om at noe er galt, enn at de ikke skal si noe før de har funnet ut hvor feilen skal løses.
On Sat, May 03, 2003 at 01:25:58PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
[Andreas Landmark]
148: Omhandler standardoppsettet til Konqueror, og det er vel ikke en i18n-sak ?
Hvordan definerer du i18n-ska?
Mente mer språkmessig sak; oppsett, mener jeg er pakke-og-distro-guttene/jentene sine saker. Mange av oversetterne har aldri tatt i en .deb av diverse grunner (slackware ? ;-).
222: Har merket den som invalid ettersom jeg ikke finner det som er "problemet" i cvs...
Kan det hende at ingen har hentet inn oversetterfilene til vår CVS?
dette ble vel knust ved språkvasking og ikke oppdatert i bugs.skolelinux.no. En del av oversetterne har ingen forhold til bugzilla ettersom det meste fikses "internt" på i18n-nb/no/nn istedet for i bugzilla.
Vanskelig å skjønne noe når folk bare skriver "dette er dumt skrevet" og ikke skriver hvor eller hvilken fil det kommer fra.
Ja, men det er bedre å få beskjed om at noe er galt, enn at de ikke skal si noe før de har funnet ut hvor feilen skal løses.
Amen! Det er absolutt bedre å vite at *noe* er feil, enn at man går rundt og tror at man har en sinnsykt bra distro uten noen feil ;-).
På en annen side så er det bedre med for mye info enn for lite ettersom bare navnet på programmet kan ofte være litt knapt (kmail bruker også oversettinger fra kdelibs osv.). Lange eksempler på tekst som er galt er veldig bra, for det gjør det greit å greppe etter teksten, så jo flere ord i sammenheng jo bedre ;-).
Nå er det vel på tide med å slutte med cross-post ? Alle synes vel ikke dette er interessant mer ?
Mvh,
[Andreas Landmark]
Mente mer språkmessig sak; oppsett, mener jeg er pakke-og-distro-guttene/jentene sine saker. Mange av oversetterne har aldri tatt i en .deb av diverse grunner (slackware ? ;-).
Slike problemer må løses av begge i samarbeide. De som kjenner språket må komme opp med oppskriften på hvordan oppsettet skal settes og hvilke oppsettfiler som skal endres, så kan pakke-og-distro-folkene finne beste måte å løse dette i Skolelinux. Jeg aner ikke hvordan en setter opp konqueror for samisk, det må noe med peiling på samisk fortelle meg.