Er problemet som Tor rapporterer fortsatt tilstede i siste utgave? Jeg bruker ikke nynorsk OO selv. (Send CC til Tor siden han ikke er på lista.)
Hans
----- Forwarded message from Tor Tveitane epost@bushsoft.com -----
Date: Tue, 01 Apr 2008 08:04:04 +0200 From: Tor Tveitane epost@bushsoft.com To: cecilie@kvarteret.no, Bergen Linux User Group blug@blug.linux.no Subject: Re: [BLUG] Norske oversettelser
[kuttet vekk irrelevant diskusjon i denne sammenhengen]
Litt til sides av tema her, men kven er det som vedlikeheld dei norske ordlistene som OpenOffice brukar?
Me melde frå i forumet om at nynorskordlista godtok både 'jeg' og 'eg', men det fekk ein lite entusiastisk mottaking. Litt kjipt for oss som har innført OO i ein nynorsk skule på 270 elevar....
Tor
----- End forwarded message -----
[Hans F. Nordhaug]
Er problemet som Tor rapporterer fortsatt tilstede i siste utgave? Jeg bruker ikke nynorsk OO selv. (Send CC til Tor siden han ikke er på lista.)
Jeg har i hvert fall ikke sett det i noen feilmelding til denne listen, som er stedet å nå oss som vedlikeholder stavekontrollen. OOo-forumet fungerer ikke hvis en vil nå oss som jobber med norsk stavekontroll.
En titt i kildekoden tyder på at det ikke er tilfelle:
% egrep "^(jeg|eg) " norsk.words eg * jeg 29 B %
B er en bokmålskode, og * er en nynorskkode. Dvs. at jeg er i bokmålsstavekontrollen, og eg er i nynorskstavekontrollen.
Har ikke noe tro på at dette har endret seg de siste årene, så hvis jeg godtas på nynorsk, så må det være feil en annen plass enn i kilden til ordene. Kan det være byggefeil? Hvilken versjon med hvilket opphav er det vedkommende bruker?
Vennlig hilsen,
2008/4/1 Petter Reinholdtsen pere@hungry.com:
[Hans F. Nordhaug]
Er problemet som Tor rapporterer fortsatt tilstede i siste utgave? Jeg bruker ikke nynorsk OO selv. (Send CC til Tor siden han ikke er på lista.)
Jeg har i hvert fall ikke sett det i noen feilmelding til denne listen, som er stedet å nå oss som vedlikeholder stavekontrollen. OOo-forumet fungerer ikke hvis en vil nå oss som jobber med norsk stavekontroll.
Eg finn ikkje noka slik feilmelding i forumet. Eg klarar heller ikkje å reprodusera feilen i siste versjon av OOo, med siste versjon av ordlista.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
Gaute Hvoslef Kvalnes wrote:
2008/4/1 Petter Reinholdtsen pere@hungry.com:
[Hans F. Nordhaug]
Er problemet som Tor rapporterer fortsatt tilstede i siste utgave? Jeg bruker ikke nynorsk OO selv. (Send CC til Tor siden han ikke er på lista.)
Jeg har i hvert fall ikke sett det i noen feilmelding til denne listen, som er stedet å nå oss som vedlikeholder stavekontrollen. OOo-forumet fungerer ikke hvis en vil nå oss som jobber med norsk stavekontroll.
Du mener sannsynligvis denne: http://www.openofficeorg.no/Forumsider/index.php?topic=39.0
Jeg har der svart: «Det må nok være en feil, så vidt jeg kan se. Men en endring er ikke så lett å utføre for hånd. eg. er en forkortelse, ja, men skal jo ha punktum. Mulig feilen ligger i ordlistas håndtering av punktum. Vi ser nærmere på det.»
Og jeg har også sett nærmere på det, rettere sagt ble dette rettet godt før utgivelsen av siste versjon som ligger her: http://alioth.debian.org/frs/?group_id=30577 (*-pack1 er for OOo 1.x og *-pack2 for OOo 2.0). (Selve utgivelsen tok tid, av flere grunner).
Eg finn ikkje noka slik feilmelding i forumet. Eg klarar heller ikkje å reprodusera feilen i siste versjon av OOo, med siste versjon av ordlista.
Jeg testet det også, for sikkerhets skyld -- og har installert siste versjon av ordlista: «eg» er her godkjent på nynorsk, men ikke på bokmål, som det skal.
Hilsen Axel Bojer