Nå har jeg kvalitetssjekka kspread så godt jeg kunne. Bjørn: du må ha hatt litt av en jobb med denne! Nå tror jeg den skal være Ok. Men en ting lurte jeg på: Så på de tidligere svarene ang. cotanges osv osv. Sitter igjen med inntrykket, at «arc tangent » betød «invers tangens». Sånn for sikkerhets skyld: var det rett?
Axel (som nå snart skal gå å spise og dra hjem -og har stemplet ut for lebge siden)
On Thu, 8 Aug 2002, Axel Bojer wrote:
Nå har jeg kvalitetssjekka kspread så godt jeg kunne. Bjørn: du må ha hatt litt av en jobb med denne!
I like måte, Axel :-)
Nå tror jeg den skal være Ok. Men en ting lurte jeg på: Så på de tidligere svarene ang. cotanges osv osv. Sitter igjen med inntrykket, at «arc tangent » betød «invers tangens». Sånn for sikkerhets skyld: var det rett?
Jeg tror de som har hatt matte kan få litt trøbbel med «invers tangens» - men teknisk sett er det jo riktig. I skolematematikken heter vel funksjonen arctan og ikke atan som det forkortes til i programmene, så jeg er jamen usikker. Klaus?
Axel (som nå snart skal gå å spise og dra hjem -og har stemplet ut for lebge siden)
Velbekomme.
Nå har jeg fått unna noen saker fra det andre livet, så kanskje det blir en hjelpefil til i kveld :-)
Bjørn
Bjørn Steensrud bjorn@powertech.no skreiv i innlegget news:Pine.LNX.4.44.0208082132410.29044-100000@localhost.localdoma in:
Jeg tror de som har hatt matte kan få litt trøbbel med «invers tangens» - men teknisk sett er det jo riktig.
Ein har (har eg inntrykk av) i nyare tid gått over frå dei eldre omgrepa som «arcus tangens» og «cosinus hyperbolicus» til «invers tangens» og «hyperbolsk cosinus» i norsk og til dels internasjonal matematikkterminologi. Dette synest eg er steg i rett retning.
fredag 9. august 2002, 13:17, skrev Karl Ove Hufthammer : | Bjørn Steensrud bjorn@powertech.no skreiv i innlegget | news:Pine.LNX.4.44.0208082132410.29044-100000@localhost.localdoma | | in: | > Jeg tror de som har hatt matte kan få litt trøbbel med «invers | > tangens» - men teknisk sett er det jo riktig. | | Ein har (har eg inntrykk av) i nyare tid gått over frå dei eldre | omgrepa som «arcus tangens» og «cosinus hyperbolicus» til «invers | tangens» og «hyperbolsk cosinus» i norsk og til dels internasjonal | matematikkterminologi. Dette synest eg er steg i rett retning.
Jeg også, for nå slipper jeg å rette dette i Kspread ... :-D
Axel
On Fri, 9 Aug 2002, Axel Bojer wrote:
fredag 9. august 2002, 13:17, skrev Karl Ove Hufthammer : | Bjørn Steensrud bjorn@powertech.no skreiv i innlegget | news:Pine.LNX.4.44.0208082132410.29044-100000@localhost.localdoma | | in: | > Jeg tror de som har hatt matte kan få litt trøbbel med «invers | > tangens» - men teknisk sett er det jo riktig. | | Ein har (har eg inntrykk av) i nyare tid gått over frå dei eldre | omgrepa som «arcus tangens» og «cosinus hyperbolicus» til «invers | tangens» og «hyperbolsk cosinus» i norsk og til dels internasjonal | matematikkterminologi. Dette synest eg er steg i rett retning.
Jeg også, for nå slipper jeg å rette dette i Kspread ... :-D
Axel
Jeg bøyer meg :-) Ting endrer seg, og det er veeeldig lenge siden jeg gikk på skolen. Dengang lærte vi oksyd, nå heter det oksid - visst? -1 Skrives det ikke også tan (x) i stedet for atan(x) nå? Bortsett fra i regneark, da :-)
Bjørn
Bjørn Steensrud bjorn@powertech.no skreiv i innlegget news:Pine.LNX.4.44.0208091824280.2013- 100000@localhost.localdomain:
Jeg bøyer meg :-) Ting endrer seg, og det er veeeldig lenge siden jeg gikk på skolen. Dengang lærte vi oksyd, nå heter det oksid - visst?
Det stemmer. Og det heiter oksygen og karbon, ikkje surstoff og kullstoff. Og i fysikk har ein gått vekk frå retardasjon, og kallar det heller berre negativ akselerasjon.
Eg trur forresten Språkrådet har gitt ut ei ordbok for kjemi elns. Men ikkje siter meg på dette.
-1Skrives det ikke også tan (x) i stedet for atan(x) nå?
Ja. Og det passar bra, då det er dette som står på nyare Casio- og TI-kalkulatorar, IIRC.
'Message-ID'-en din er forresten ikkje heilt god.