Lurer på en ting... Har vært ei stund borte fra å lese korrektur av ord, og lurer på et par ting: Når man skal godkjenne ord skal man da bare rette til grunnformene av ordene, eller skal man godkjenne også bøyde former av ordene? Opplever at jeg får mange ord i genitivs-form. Som for eksempel:
* igangkjøringens * planterikets
Skal man bare godkjenne disse og sende dem inn? De er jo korrekte...
Ser også at det er begynt å komme # som standard foran Composite-word fra og med 22.03 d.å. Skal man droppe orddelingen? Med vennlig hilsen
Svenn Inge Ingebrigtsen Mobil: 918 00 664 E-post: svenn@online.no -- Dronningensgate 47, seksj. 201 8514 NARVIK
[Svenn Inge Ingebrigtsen]
Lurer på en ting... Har vært ei stund borte fra å lese korrektur av ord, og lurer på et par ting: Når man skal godkjenne ord skal man da bare rette til grunnformene av ordene, eller skal man godkjenne også bøyde former av ordene? Opplever at jeg får mange ord i genitivs-form. Som for eksempel:
- igangkjøringens
- planterikets
Skal man bare godkjenne disse og sende dem inn? De er jo korrekte...
Også de bøyde ordene skal godkjennes.
Ser også at det er begynt å komme # som standard foran Composite-word fra og med 22.03 d.å. Skal man droppe orddelingen?
Helst ikke. Verdiene brukes i stavekontrollen. Jeg tror linjen er kommentert ut når systemet har kommet opp med et forslag som det er veldig i tvil om er korrekt. En bør alltid legge inn korrekt ordskillemarkører i Composite-word og eventuelt fjerne #.
Vennlig hilsen,
Hva gjør man når man møter på egennavn og ord som man normalt sett IKKE finner i ordlister som f. eks. potetmjølloven... Og andre ord som man er sikker på at ikke en gang er ord?
Svenn Inge Ingebrigtsen
[Svenn Inge Ingebrigtsen]
Hva gjør man når man møter på egennavn og ord som man normalt sett IKKE finner i ordlister som f. eks. potetmjølloven... Og andre ord som man er sikker på at ikke en gang er ord?
Hva mangler på URL:http://no.speling.org/dokumentasjon.html for å besvare dette spørsmålet?
Vennlig hilsen,
Hva som mangler? Svaret på spørsmålet, såvidt jeg kan se.
Jeg trakk frem et ord som jeg har fått tilsendt som eksempel: "potetmjølloven". Jeg tror ikke det ordet har fått sin plass noe annet sted enn i Norges lover, og ikke i ei ordbok. Så når jeg "blir satt" til å lese korrektur på et slikt ord blir jeg usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det.Og dette tar ikke dokumentasjonen opp. Den skriver såvidt jeg kan se bare om hvordan man kan legge til ord man selv mener mangler.
Hvis jeg skulle satt ordet inn i ei ordbok ville jeg personlig valgt å skrive det med stor forbokstav. Men det jeg videre mener er at ordet ikke hører hjemme i ei ordbok. Jeg antar at dette ordet ville blitt karakterisert som "galt" av de ordlistene som er satt sammen av andre. Om man skulle legge inn alle typer egennavn i ei ordliste så ville den etterhvert bli enormt stor. Forøvrig kan jeg jo nevne at jeg fikk et navn som "fenne" - som jeg da valgte å korrigere til "Fenne" - da dette også er et egennavn - men like fullt ikke har sin plass i ei ordliste..
Mitt poeng er at om man skriver følgende i en tekst: "I 1939 ble Potetmjølloven vedtatt....." så er det riktig, mens om man skriver: "I 1939 ble potetmjølloven vedtatt..... " så er det feil - fordi Potetmjølloven er et egennavn, og egennavn skrives med stor bokstav. (Ville selvfølgelig være ei bedre setning å skrive "Potetmjølloven ble vedtatt i 1939...", men da ville man uansett ha startet ei setning med ordet - og da ville man ha startet med stor bokstav... men jeg prøver å få frem et poeng her.. )
Svenn
[Svenn Inge Ingebrigtsen]
Hva gjør man når man møter på egennavn og ord som man normalt sett IKKE finner i ordlister som f. eks. potetmjølloven... Og andre ord som man er sikker på at ikke en gang er ord?
Hva mangler på URL:http://no.speling.org/dokumentasjon.html for å besvare dette spørsmålet?
[Svenn Inge Ingebrigtsen]
Mitt poeng er at om man skriver følgende i en tekst: "I 1939 ble Potetmjølloven vedtatt....." så er det riktig, mens om man skriver: "I 1939 ble potetmjølloven vedtatt..... " så er det feil - fordi Potetmjølloven er et egennavn, og egennavn skrives med stor bokstav. (Ville selvfølgelig være ei bedre setning å skrive "Potetmjølloven ble vedtatt i 1939...", men da ville man uansett ha startet ei setning med ordet - og da ville man ha startet med stor bokstav... men jeg prøver å få frem et poeng her.. )
Konklusjonen jeg trekker av dette er at dokumentasjonen vår mangler litt når det gjelder egennavn. Det jeg har gjort for egennavn er å legge dem inn med 'CLASS: egennavn', for å markere at det er et navn, og dermed gjøre det enklere å velge om en vil ha det med i stavekontrollen eller ikke.
Vennlig hilsen,