Har vi noe godt ord for scrollback?
Ordet står ikke i ordlista, men det forekommer ofte i Konsole, så jeg mistenker at det har med kommandohistorien å gjøre ...
http://www.sunsite.ualberta.ca/Documentation/Gnu/screen-3.9.4/html_node/scre...
bekrefter dette ...
Eksempler:
Scrollback Options Clear Scrollback && Reset
tilbakerulling?? Eller bare kommandohistorie? Hvis det er det jeg tror er vel det klarere :-)
Hilsen Axel
Thursday 20 September 2007 13:06:06 čálii Axel Bojer:
Har vi noe godt ord for scrollback?
Ordet står ikke i ordlista, men det forekommer ofte i Konsole, så jeg mistenker at det har med kommandohistorien å gjøre ...
http://www.sunsite.ualberta.ca/Documentation/Gnu/screen-3.9.4/html_node/scr een_73.html
bekrefter dette ...
Eksempler:
Scrollback Options Clear Scrollback && Reset
tilbakerulling?? Eller bare kommandohistorie? Hvis det er det jeg tror er vel det klarere :-)
Jeg synes tilbakerulling passer ganske bra, for det er nok snakk om å kunne se output fra tidligere kommandoer. Kommandohistorie sørger skallet for med kommandoen history.
mhv,
Børre Gaup skrev:
Thursday 20 September 2007 13:06:06 čálii Axel Bojer:
Har vi noe godt ord for scrollback?
Ordet står ikke i ordlista, men det forekommer ofte i Konsole, så jeg mistenker at det har med kommandohistorien å gjøre ...
http://www.sunsite.ualberta.ca/Documentation/Gnu/screen-3.9.4/html_node/scr een_73.html
bekrefter dette ...
Eksempler:
Scrollback Options Clear Scrollback && Reset
tilbakerulling?? Eller bare kommandohistorie? Hvis det er det jeg tror er vel det klarere :-)
Jeg synes tilbakerulling passer ganske bra, for det er nok snakk om å kunne se output fra tidligere kommandoer. Kommandohistorie sørger skallet for med kommandoen history.
Det var nettopp det om ikke dette nettopp viser til historien, da :-)
Noen som har testet KDE4 og vet om dette er separate funksjoner og i såfall hva forskjellen er?
Hilsen Axel
Axel Bojer wrote:
tilbakerulling?? Eller bare kommandohistorie? Hvis det er det jeg tror er vel det klarere :-)
Jeg synes tilbakerulling passer ganske bra, for det er nok snakk om å kunne se output fra tidligere kommandoer. Kommandohistorie sørger skallet for med kommandoen history.
Det var nettopp det om ikke dette nettopp viser til historien, da :-)
Noen som har testet KDE4 og vet om dette er separate funksjoner og i såfall hva forskjellen er?
Scrollback peker på de linjene som terminalen din lagrer i et buffer, slik at du kan rulle oppover og se hva som har blitt skrevet på terminalen (av deg og av programmer). Kommandolinjehistorikk er noe helt annet.
Hmm... dette ble litt klønete beskrevet, prøver igjen:
Om terminalen din kan vise 24 linjer om gangen, og output av f.eks. ls -l er 100 linjer, så må du ha et scrollback-buffer på 76 linjer for å kunne "bla tilbake" i terminalen, og dermed få se hele utskriften fra ls.
"Tilbakerulling" passer ikke så verst, men kan kanskje være forvirrende for folk med litt database-erfaring, der "tilbakerulling" er en norsk oversettelse av "rollback", som jo er noe helt annet. "Tilbakerulling" kan dermed kanskje få enkelte til å tro at dette er en slags angrefunksjonalitet, der man kan oppheve effekten av så så mange kommandoer?
Andre (ikke spesielt gode?) forslag kan være:
"Bla-buffer", "Skjermhistorikk", "Terminalhistorikk"
Eivind
Eivind Tagseth skrev:
Axel Bojer wrote:
tilbakerulling?? Eller bare kommandohistorie? Hvis det er det jeg tror er vel det klarere :-)
Jeg synes tilbakerulling passer ganske bra, for det er nok snakk om å kunne se output fra tidligere kommandoer. Kommandohistorie sørger skallet for med kommandoen history.
Det var nettopp det om ikke dette nettopp viser til historien, da :-)
Noen som har testet KDE4 og vet om dette er separate funksjoner og i såfall hva forskjellen er?
Scrollback peker på de linjene som terminalen din lagrer i et buffer, slik at du kan rulle oppover og se hva som har blitt skrevet på terminalen (av deg og av programmer). Kommandolinjehistorikk er noe helt annet.
Hmm... dette ble litt klønete beskrevet, prøver igjen:
Om terminalen din kan vise 24 linjer om gangen, og output av f.eks. ls -l er 100 linjer, så må du ha et scrollback-buffer på 76 linjer for å kunne "bla tilbake" i terminalen, og dermed få se hele utskriften fra ls.
"Tilbakerulling" passer ikke så verst, men kan kanskje være forvirrende for folk med litt database-erfaring, der "tilbakerulling" er en norsk oversettelse av "rollback", som jo er noe helt annet. "Tilbakerulling" kan dermed kanskje få enkelte til å tro at dette er en slags angrefunksjonalitet, der man kan oppheve effekten av så så mange kommandoer?
Andre (ikke spesielt gode?) forslag kan være:
"Bla-buffer", "Skjermhistorikk", "Terminalhistorikk"
Takk!
Hvis dette er hva Konsole (og andre) bruker, og det altså, om jeg forstår deg rett, er en buffer (eller et minne) for utdata som ikke får plass på skjermen, så burde vel bla-buffer, bla-minne e.l. passe. Historikk-ordene er det vel bare mening i å bruke hvis man kan hente dem fram senere og ikke bare der og da?
Jeg ser kollisjonen med database-bruken av tilbakerulling, men er ikke sikker på om det vil ha noen praktisk betydning, da dette siste sannsynligvis vil dukke opp i helt andre sammenhenger. Men kanskje vi for sikkerhets skyld bør velge et annet ord, om vi har et som er like bra eller bedre :-)
Hilsen Axel
Axel Bojer wrote:
Hvis dette er hva Konsole (og andre) bruker, og det altså, om jeg forstår deg rett, er en buffer (eller et minne) for utdata som ikke får plass på skjermen, så burde vel bla-buffer, bla-minne e.l. passe. Historikk-ordene er det vel bare mening i å bruke hvis man kan hente dem fram senere og ikke bare der og da?
Enig!
Eivind
Axel Bojer:
Hvis dette er hva Konsole (og andre) bruker, og det altså, om jeg forstår deg rett, er en buffer (eller et minne) for utdata som ikke får plass på skjermen, så burde vel bla-buffer, bla-minne e.l. passe.
Skjermlogg? Terminallogg? Konsollogg? Eller rett og slett berre «logg»?
* Axel Bojer (2007-09-20 13:06):
Har vi noe godt ord for scrollback?
Ordet står ikke i ordlista, men det forekommer ofte i Konsole, så jeg mistenker at det har med kommandohistorien å gjøre ...
I gnome-terminal heiter det "rulleminne" og kan konfigurerast same stad som plassering av rullefeltet (scrollbar) og eit par andre rulleopsjonar.
Erik
Erik Haugan skrev:
- Axel Bojer (2007-09-20 13:06):
Har vi noe godt ord for scrollback?
Ordet står ikke i ordlista, men det forekommer ofte i Konsole, så jeg mistenker at det har med kommandohistorien å gjøre ...
I gnome-terminal heiter det "rulleminne" og kan konfigurerast same stad som plassering av rullefeltet (scrollbar) og eit par andre rulleopsjonar.
Det tror jeg var det beste forslaget hittil :-) Det skader jo heller ikke om diverse linuxprogrammer er innbyrdes konsistente heller :-P
Hilsen Axel
Torsdag 20. september 2007 skreiv Axel Bojer:
I gnome-terminal heiter det "rulleminne" og kan konfigurerast same stad som plassering av rullefeltet (scrollbar) og eit par andre rulleopsjonar.
Det tror jeg var det beste forslaget hittil :-)
Det er eg einig i.