Hei! Har vi noen norsk oversettelse av linc-local, og av wide-area network? Såvidt jeg vet betyr wide-area network bare et større, ikke lokalt nettverk: (Wide Area Network) A communications network that covers a wide geographic area, such as state or country. A LAN (local area network) is contained within a building or complex, and a MAN (metropolitan area network) generally covers a city or suburb. Following is a bandwidth comparison between major LAN and WAN technologies. (http://computing-dictionary.thefreedictionary.com/WAN)
mao: stort sett det vi kaller Internett, så kanskje ikke noe vi trenger et eget ord for? Problemet er heller del to: linc-local, ser ut il å ha med IPv6 å gjøre, se lenkene.
Teksteksempel fra kdelibs/kdelibs.po: en: List of 'wide-area' (non link-local) domains that should be browsed. -------------------- nb-utkast: Liste over domener som ikke er av typen «link-local» som du vil surfe på.
en lignende:
en: If true .local domain will be browsed. It is always link-local, using multicast DNS. ---------------------- nb-utkast: Hvis du vil surfe på et lokalt område så er det alltid «link-local» og bruker multicast DNS.
Her kommer altså også multicast inn, hva skal vi kalle det på norsk, har vi noen benevnelse fra før? (Ingen i ordlista).
Lenker: http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6#IPv6_scop http://www.linux-ipv6.org/ml/usagi-users/msg03003.html
Mvh Axel
Axel Bojer skrev:
Hei! Har vi noen norsk oversettelse av linc-local, og av wide-area network? Såvidt jeg vet betyr wide-area network bare et større, ikke lokalt nettverk: (Wide Area Network) A communications network that covers a wide geographic area, such as state or country. A LAN (local area network) is contained within a building or complex, and a MAN (metropolitan area network) generally covers a city or suburb. Following is a bandwidth comparison between major LAN and WAN technologies. (http://computing-dictionary.thefreedictionary.com/WAN)
mao: stort sett det vi kaller Internett, så kanskje ikke noe vi trenger et eget ord for? Problemet er heller del to: linc-local, ser ut il å ha med IPv6 å gjøre, se lenkene.
Teksteksempel fra kdelibs/kdelibs.po: en: List of 'wide-area' (non link-local) domains that should be browsed.
nb-utkast: Liste over domener som ikke er av typen «link-local» som du vil surfe på.
** En lignende streng:
en: If true .local domain will be browsed. It is always link-local, using multicast DNS.
nb-utkast: Hvis du vil surfe på et lokalt område så er det alltid «link-local» og bruker multicast DNS.
Her kommer altså også multicast inn, hva skal vi kalle det på norsk, har vi noen benevnelse fra før? (Ingen i ordlista).
En beslektet sak er unicast, altså om man skal sende en forrespørsel til flere mottakere (multicast) eller bare til en (unicast) ... --> «In unicast, even though multiple users might request the same data from the same server at the same time, duplicate data streams are transmitted, one to each user» --> «Multicast is a one-to-many transmission similar to broadcasting, except that multicasting means sending to specific groups, whereas broadcasting implies sending to everybody»
http://computing-dictionary.thefreedictionary.com/unicast http://computing-dictionary.thefreedictionary.com/multicast
en-til-en-sending og en-til-mange-sendinger?
Lenker: http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6#IPv6_scop http://www.linux-ipv6.org/ml/usagi-users/msg03003.html
Mvh Axel
Axel Bojer skrev: (...)
en: If true .local domain will be browsed. It is always link-local, using multicast DNS.
nb-utkast: Hvis du vil surfe på et lokalt område så er det alltid «link-local» og bruker multicast DNS.
Her kommer altså også multicast inn, hva skal vi kalle det på norsk, har vi noen benevnelse fra før? (Ingen i ordlista).
En beslektet sak er unicast, altså om man skal sende en forrespørsel til flere mottakere (multicast) eller bare til en (unicast) ... --> «In unicast, even though multiple users might request the same data from the same server at the same time, duplicate data streams are transmitted, one to each user» --> «Multicast is a one-to-many transmission similar to broadcasting, except that multicasting means sending to specific groups, whereas broadcasting implies sending to everybody»
http://computing-dictionary.thefreedictionary.com/unicast http://computing-dictionary.thefreedictionary.com/multicast
en-til-en-sending og en-til-mange-sendinger?
Funnet i oversettelsene våre: «fleirkringkasting», «flersending» og «multikasting» for «multicast» Multikasting er ikke så god synes jeg, flersending er grei nok, flerkirngkasting kan bli litt lang .. unicast -> enkringkasting?
mvh Axel
Lenker: http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6#IPv6_scop http://www.linux-ipv6.org/ml/usagi-users/msg03003.html
Mvh Axel
* Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2006-06-26 13:24:54 +0200]:
Hei! Har vi noen norsk oversettelse av linc-local, og av wide-area network? Såvidt jeg vet betyr wide-area network bare et større, ikke lokalt nettverk: (Wide Area Network) A communications network that covers a wide geographic area, such as state or country. A LAN (local area network) is
mao: stort sett det vi kaller Internett, så kanskje ikke noe vi trenger et eget ord for?
Nåh, WAN er i alle fall ikke det samme som Internett med stor I. Det ville _kanskje_ fungere med internett med liten i, men det er to uttrykk som betyr forskjellige ting.
En bedre oversettelse av WAN vil vel være "fjernnett".
En vanlig situasjon er at et firma som f.eks. har en avdeling i Trondheim og Oslo vil ha et lokalnett i hver av avdelingene, mens hele firmaets totale nettverk blir et WAN. Ingen av nettene trenger å ha noen Internettforbindelse, men WAN-forbindelsen vil typisk være tregere enn en LAN-forbindelse.
Eivind
On 26/06/06, Eivind Tagseth eivindt@multinet.no wrote:
En bedre oversettelse av WAN vil vel være "fjernnett".
Men da får man en overlapp med begrepet "remote network".
Dessuten impliserer fjernnett et motsetningsforhold mellom et gitt lokalnett og et gitt WAN. Altså hvis man har bedrifts-WAN = Oslo-LAN + Trondheim-LAN, vil man hvis man sitter i Oslo og bruker begrepet bedriftsfjernnett eksludere det lokale nettet sitt (fordi det lokale nettet er jo ikke fjernt).
Går det ikke an å bruke storområdenett?
Mvh Håkon Løvdal.