Jeg la nettopp merke til at utloggingsdialogen i KDE på kubuntu inneholder "omigjen" som et norsk ord. Så vidt jeg vet bør det skrives "om igjen", og jeg synes "omigjen" virker som en skrivefeil. En 'grep' i KDE-oversettelsen viser at "omigjen" brukes mange ganger. Kanskje på tide å gjøre noe med det?
søndag 27 november 2005, 16:11, skrev Petter Reinholdtsen:
Så vidt jeg vet bør det skrives "om igjen", og jeg synes "omigjen" virker som en skrivefeil.
Et søk i google gav 270.000 treff på "om igjen" og litt over 9500 treff på termen "omigjen". Det betyr at "om igjen" er en klar vinner.
En 'grep' i KDE-oversettelsen viser at "omigjen" brukes mange ganger. Kanskje på tide å gjøre noe med det?
Setningen er her: "Start maskinen omigjen". Det kunne ha stått "Start maskinen om igjen" eller rett og slett "omstart".
Første setning i menyen er også litt rar. I dag står det "Avslutt inneværende økt". Jeg ville skrevet "Avslutt gjeldende økt".
Hva syntes dere?
- k
On Sun, 27 Nov 2005 16:26:23 +0100, Knut Yrvin knuty@skolelinux.no wrote:
søndag 27 november 2005, 16:11, skrev Petter Reinholdtsen:
Setningen er her: "Start maskinen omigjen". Det kunne ha stått "Start maskinen om igjen" eller rett og slett "omstart".
Omstart burde være klart nok.
Første setning i menyen er også litt rar. I dag står det "Avslutt inneværende økt". Jeg ville skrevet "Avslutt gjeldende økt".
Er ikke «Avslutt økten» entydig nok? Kan man avslutte andre enn den «gjeldende» økten? ...med GUI-et? Forventer brukerne den muligheten?
På Sun, 27 Nov 2005 16:35:44 +0100, skrev Herman Robak herman@skolelinux.no:
On Sun, 27 Nov 2005 16:26:23 +0100, Knut Yrvin knuty@skolelinux.no wrote:
Første setning i menyen er også litt rar. I dag står det "Avslutt inneværende økt". Jeg ville skrevet "Avslutt gjeldende økt".
Er ikke «Avslutt økten» entydig nok? Kan man avslutte andre enn den «gjeldende» økten? ...med GUI-et? Forventer brukerne den muligheten?
«Avslutt denne økten» er iallfall eintydig. Eg synest ikkje «gjeldende» (eller «inneværende») er spesielt bra.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
Petter Reinholdtsen skreiv:
Jeg la nettopp merke til at utloggingsdialogen i KDE på kubuntu inneholder "omigjen" som et norsk ord. Så vidt jeg vet bør det skrives "om igjen", og jeg synes "omigjen" virker som en skrivefeil. En 'grep' i KDE-oversettelsen viser at "omigjen" brukes mange ganger. Kanskje på tide å gjøre noe med det?
Ja. Det skal skrivast «om igjen». «Omigjen» er riksmål. Men eg føretrekker uansett «på nytt».
søndag 27 november 2005, 16:48, skrev Karl Ove Hufthammer:
Ja. Det skal skrivast «om igjen». «Omigjen» er riksmål. Men eg føretrekker uansett «på nytt».
«På nytt» høres bedre. «Om igjen» minner om «lather, rinse, repeat ...»
Bjørn