---------- Forwarded message ---------- Date: Mon, 17 Dec 2001 02:21:47 +0000 From: Andreas Landmark andreas.landmark@skolelinux.no To: Roy-Magne Mo rmo@sunnmore.net, Herman Robak hermanr@student.matnat.uio.no Cc: Gaute Hvoslef Kvalnes gaute@verdsveven.com, Bjørn Steensrud bjornst@powertech.no, Karl Ove Hufthammer huftis@bigfoot.com Subject: Re: Omprioritering p å i18n-avdelingen?
At 17.12.2001 00:28, Roy-Magne Mo wrote:
On Mon, Dec 17, 2001 at 01:12:47AM +0100, Herman Robak wrote:
La ytterpunktene, de som gjør arbeidet, stå for mest mulig av intelligensen. I 9 av 10 tilfeller går det bra å la dem sjekke ut og inn på egenhånd. I det tiende tilfellet _skal_ de kontakte veilederen. Den enkle instruksen blir "Følg ensiders-oppskriften"; hvis den ikke virker, ber du om hjelp. Får du en melding du ikke skjønner, kan det være noe galt; da skal du be om hjelp!"
Ei opning for dei som ikkje kan eller vil bruke cvs bør kunne nyttast her, for deg er nok ikkje cvs så veldig komplisert, så er du også teknikar. Forsatt vil dette vere eit stort hinder for ein del andre.
Vi er nødt til å legge terskelen lavt, utan å risikere at folk gjer noke dei ikkje burde gjere.
Det jeg da foreslår (ettersom mange av disse nye oversetterne antageligvis bruker windows) er at vi dytter frem TortoiseCVS som et finfint produkt. Det integrerer CVS i filsurferen til Microsoft (explorer.exe).
_____________ Sitat slutt!
Den ser veldig lovende ut, synes jeg (har bare kjørt en kort starttest på Win98 selv). For meg virket SSH-innlogging nogenlunde rett ut av boksen. Lite kryptisk som må skrives, få menyer å rote seg bort i.
De av oversetterne som til daglig sitter på Windows- maskiner kan ta en titt på TortoiseCVS:
http://www.wincvs.org/TortoiseCVS/index.shtml
Last den ned, og sjekk om den duger til praktisk CVS-ing mot «developer»! Si hva dere synes!
On ty , 2001-12-18 at 23:44, Herman Robak wrote:
Den ser veldig lovende ut, synes jeg (har bare kjørt en kort starttest på Win98 selv). For meg virket SSH-innlogging nogenlunde rett ut av boksen. Lite kryptisk som må skrives, få menyer å rote seg bort i.
De av oversetterne som til daglig sitter på Windows- maskiner kan ta en titt på TortoiseCVS:
http://www.wincvs.org/TortoiseCVS/index.shtml
Last den ned, og sjekk om den duger til praktisk CVS-ing mot «developer»! Si hva dere synes!
Det var dette eg var redd, finn feilen url:http://developer.skolelinux.no/cgi-bin/cvsweb/
Har du sett korleis windows-desktoppen ser ut hos enkelte folk? Kor interessert er vi i å få inn 'Mine filer' og mus~1.txt osv i cvs?
[Roy-Magne Mo]
Det var dette eg var redd, finn feilen url:http://developer.skolelinux.no/cgi-bin/cvsweb/
Hm, 'D:' sist endret av herman 2001-12-19 02:39.
On 19 Dec 2001, Petter Reinholdtsen wrote:
[Roy-Magne Mo]
Det var dette eg var redd, finn feilen url:http://developer.skolelinux.no/cgi-bin/cvsweb/
Hm, 'D:' sist endret av herman 2001-12-19 02:39.
Heeelt siklesikker var den ikke... Den prøvde bl.a. å sende mail (med både ugyldig avsender og mottager) til repositoriet uten å spørre først.
Men vi kan sikkert dressere den til å slutte med slikt. Kildekoden er tilgjengelig, under GPL.
On 19 Dec 2001, Roy-Magne Mo wrote:
On ty , 2001-12-18 at 23:44, Herman Robak wrote:
Den ser veldig lovende ut, synes jeg (har bare kjørt en kort starttest på Win98 selv). For meg virket SSH-innlogging nogenlunde rett ut av boksen. Lite kryptisk som må skrives, få menyer å rote seg bort i.
De av oversetterne som til daglig sitter på Windows- maskiner kan ta en titt på TortoiseCVS:
http://www.wincvs.org/TortoiseCVS/index.shtml
Last den ned, og sjekk om den duger til praktisk CVS-ing mot «developer»! Si hva dere synes!
Det var dette eg var redd, finn feilen url:http://developer.skolelinux.no/cgi-bin/cvsweb/
Aaarggghhh! Dum klient! Stup-dum! Jeg gjorde ikke en eneste (vitende eller villende) commit. Jeg bare oppga server og rotkatalog, logget meg inn og muset rundt for å bli kjent med grensesnittet.
Fy! TortoiseCVS trenger _virkelig_ en smule gjennomgang for å bli noe seriøst alternativ, ser det ut til. :-(
Har du sett korleis windows-desktoppen ser ut hos enkelte folk? Kor interessert er vi i å få inn 'Mine filer' og mus~1.txt osv i cvs?
Lite! Men med en smule gjennomgang skulle det gå an å gjøre den mindre hårete. Den burde gjøre seg svært vanskelig hvis man prøver å opprette kataloger, for eksempel. Og så bør den generelt skvette opp en litt alvorlig dialog når man gjør sin første commit, så brukeren er klar over at det er en commit man holder på å gjøre.
Hmmm... Det å beskytte glade musebrukere mot seg selv er ikke bare-bare! :-/
Alternativt kunne vi ha en test-CVS, på linje med no.test på news. For å være riktig strenge kunne vi kreve at brukerne gikk gjennom en drill i test- CVSen, hvor de fikk utdelt passord når de besto.
Flere ideer? CVS til folket er en fin kongstanke, synes jeg. Men da må folket gjetes gjennom en smule trening og oppdragelse. Og klientene må ikke peke mot foten på brukeren mens de er ladde...
At 19.12.2001 20:44, Herman Robak wrote:
On 19 Dec 2001, Roy-Magne Mo wrote:
On ty , 2001-12-18 at 23:44, Herman Robak wrote:
Den ser veldig lovende ut, synes jeg (har bare kjørt en kort starttest på Win98 selv). For meg virket SSH-innlogging nogenlunde rett ut av boksen. Lite kryptisk som må skrives, få menyer å rote seg bort i.
De av oversetterne som til daglig sitter på Windows- maskiner kan ta en titt på TortoiseCVS:
http://www.wincvs.org/TortoiseCVS/index.shtml
Last den ned, og sjekk om den duger til praktisk CVS-ing mot «developer»! Si hva dere synes!
Det var dette eg var redd, finn feilen url:http://developer.skolelinux.no/cgi-bin/cvsweb/
Aaarggghhh! Dum klient! Stup-dum! Jeg gjorde ikke en eneste (vitende eller villende) commit. Jeg bare oppga server og rotkatalog, logget meg inn og muset rundt for å bli kjent med grensesnittet.
Fy! TortoiseCVS trenger _virkelig_ en smule gjennomgang for å bli noe seriøst alternativ, ser det ut til. :-(
Tja er ikke helt enig der, har brukt TortoiseCVS fra jobbemaskina mi flere ganger (w2k) mot skolelinux treet, både updates og commits, har aldri opplevd noe i nærleiken av det som har blitt nevnt på tråden her...
Har du sett korleis windows-desktoppen ser ut hos enkelte folk? Kor interessert er vi i å få inn 'Mine filer' og mus~1.txt osv i cvs?
Lite! Men med en smule gjennomgang skulle det gå an å gjøre den mindre hårete. Den burde gjøre seg svært vanskelig hvis man prøver å opprette kataloger, for eksempel. Og så bør den generelt skvette opp en litt alvorlig dialog når man gjør sin første commit, så brukeren er klar over at det er en commit man holder på å gjøre.
Hmmm... Det å beskytte glade musebrukere mot seg selv er ikke bare-bare! :-/
Alternativt kunne vi ha en test-CVS, på linje med no.test på news. For å være riktig strenge kunne vi kreve at brukerne gikk gjennom en drill i test- CVSen, hvor de fikk utdelt passord når de besto.
For det vil ikke gjøre det mer slit å komme igang om en også må bestå en test? Da er jeg mer tilhenger av å slenge mer arbeid på veilederne, det er ikke så mange commits det er snakk om på oversettingsarbeid...
Flere ideer? CVS til folket er en fin kongstanke, synes jeg. Men da må folket gjetes gjennom en smule trening og oppdragelse. Og klientene må ikke peke mot foten på brukeren mens de er ladde...
Tja folket må ikke bruke avtrekkeren før de ser hvor klienten peker?
IMO er TortoiseCVS så siklesikker som CVS-klienter kan bli, det er vel bare et faktum man må innse at CVS er ikke akkurat like enkelt som pek-og-klikk (selv om klienten vil ha det til det).
Når man først har sjekket ut en kopi (som jeg fant var det vanskeligste) så er det bare å høyreklikke->update for å oppdatere og høyreklikke->commit for å commite, hvorpå den gir deg en liste over hva den har tenkt å slenge inn i CVS før den gjør det (og du kan velge hvilke filer som skal med og ikke, og evnt. avbryte hele sullamitten).
On Thu, 20 Dec 2001, Andreas Landmark wrote:
At 19.12.2001 20:44, Herman Robak wrote:
Fy! TortoiseCVS trenger _virkelig_ en smule gjennomgang for å bli noe seriøst alternativ, ser det ut til. :-(
Tja er ikke helt enig der, har brukt TortoiseCVS fra jobbemaskina mi flere ganger (w2k) mot skolelinux treet, både updates og commits, har aldri opplevd noe i nærleiken av det som har blitt nevnt på tråden her...
Begynte du å bruke den rett mot Skolelinux med en gang, eller tørrtrente du mot en test-CVS først?
Alternativt kunne vi ha en test-CVS, på linje med no.test på news. For å være riktig strenge kunne vi kreve at brukerne gikk gjennom en drill i test- CVSen, hvor de fikk utdelt passord når de besto.
For det vil ikke gjøre det mer slit å komme igang om en også må bestå en test? Da er jeg mer tilhenger av å slenge mer arbeid på veilederne, det er ikke så mange commits det er snakk om på oversettingsarbeid...
TortoiseCVS gjorde det litt _for_ lett å commit-e. Det ble litt vel tydelig for meg: jeg var ikke klar over at jeg commit-et noe som helst!
Men hvis du er villig til å være Tortoise-orakel, og tar på deg forefallende ryddearbeid for uheldige nye brukere (ikke nødvendigvis nybegynnere...), så er jeg positivt innstilt. :-)
Når man først har sjekket ut en kopi (som jeg fant var det vanskeligste) så er det bare å høyreklikke->update for å oppdatere og høyreklikke->commit for å commite, hvorpå den gir deg en liste over hva den har tenkt å slenge inn i CVS før den gjør det (og du kan velge hvilke filer som skal med og ikke, og evnt. avbryte hele sullamitten).
Jeg erindrer ingen dialog om at jeg var iferd med å «begå» katalogen d:\ til CVS-serveren. Jeg tror det faktisk trengs en test-CVS når terskelen blir såpass lav. Ellers gjør folk _lett_ tabber, og det må fort ryddes _hyppig_ i CVS-en.
On Thu, Dec 20, 2001 at 10:39:58AM +0100, Herman Robak wrote:
On Thu, 20 Dec 2001, Andreas Landmark wrote:
At 19.12.2001 20:44, Herman Robak wrote:
Fy! TortoiseCVS trenger _virkelig_ en smule gjennomgang for å bli noe seriøst alternativ, ser det ut til. :-(
Tja er ikke helt enig der, har brukt TortoiseCVS fra jobbemaskina mi flere ganger (w2k) mot skolelinux treet, både updates og commits, har aldri opplevd noe i nærleiken av det som har blitt nevnt på tråden her...
Begynte du å bruke den rett mot Skolelinux med en gang, eller tørrtrente du mot en test-CVS først?
Brukte den mot en annen live-CVS før Skolelinux kom på beina, så det var ingen tørrtrening per se...
Alternativt kunne vi ha en test-CVS, på linje med no.test på news. For å være riktig strenge kunne vi kreve at brukerne gikk gjennom en drill i test- CVSen, hvor de fikk utdelt passord når de besto.
For det vil ikke gjøre det mer slit å komme igang om en også må bestå en test? Da er jeg mer tilhenger av å slenge mer arbeid på veilederne, det er ikke så mange commits det er snakk om på oversettingsarbeid...
TortoiseCVS gjorde det litt _for_ lett å commit-e. Det ble litt vel tydelig for meg: jeg var ikke klar over at jeg commit-et noe som helst!
Men hvis du er villig til å være Tortoise-orakel, og tar på deg forefallende ryddearbeid for uheldige nye brukere (ikke nødvendigvis nybegynnere...), så er jeg positivt innstilt. :-)
Har ikke akkurat tid til å leke barnehageonkel for uheldige CVS brukere, men jeg kan godt hjelpe til å veilede CVS-bruk, har ikke fått inntrykk av at noen har hatt trøbbel med å bruke CVS ennå, men det virker sdet er to typer CVS-brukere, de som somm comitter titt og ofte, og de som gjør seg helt ferdig og så committer (og så finner at noen andre har gjordt en små fiks på filen de jobba på mens de har brukt 3 uker på total fiks).
Når man først har sjekket ut en kopi (som jeg fant var det vanskeligste) så er det bare å høyreklikke->update for å oppdatere og høyreklikke->commit for å commite, hvorpå den gir deg en liste over hva den har tenkt å slenge inn i CVS før den gjør det (og du kan velge hvilke filer som skal med og ikke, og evnt. avbryte hele sullamitten).
Jeg erindrer ingen dialog om at jeg var iferd med å «begå» katalogen d:\ til CVS-serveren. Jeg tror det faktisk trengs en test-CVS når terskelen blir såpass lav. Ellers gjør folk _lett_ tabber, og det må fort ryddes _hyppig_ i CVS-en.
Hvor sjekket du ut skolelinux?
Hvis jeg høyreklikker på d:\ (eller noe annet for den sagsskyld) så får jeg bare valg om å gjøre en "checkout" eller å lage en ny modul, ikke noe commit. Commit får man bare lov til under cvs-treet hos meg (altså jeg må stå i den katalogen hvor jeg har skolelinux sjekket ut).
On Thu, Dec 20, 2001 at 02:19:58AM +0000, Andreas Landmark wrote:
Da er jeg mer tilhenger av å slenge mer arbeid på veilederne, det er ikke så mange commits det er snakk om på oversettingsarbeid...
Eg er einig med Andreas her, det viktigaste er at vi får inn omsetjingane, ikkje at alt arbeidet går på autopilot.
Set opp eit alias som omsetjinga blir posta til, dette går til alle veilederane som har sagt seg villig til å vere cvs-vakt.
Ein av oss har alltids høve til å sjekke dei inn, kanskje i same slengen gi eit råd til omsetjinga.