Eg oppdaga då eg skulle oversetja nokre test-tidsformateringar i eel at ikkje alt er som det burde vera med tidsformatet frå strftime(2).
tre formatstrengar: "%m/%d/%y, %I:%M %p" gir "01/01/00, 01:00 AM" "%-m/%-d/%-y, %-I:%M %p" gir "1/1/0, 1:00 AM" "%_m/%_d/%_y, %_I:%M %p" gir " 1/ 1/00, 1:00 AM"
Skal ikkja "%p" gje ein tom streng på norsk?
* Åsmund Skjæveland aasmunds@ulrik.uio.no [2004-02-17 09:55:11 +0100]:
Eg oppdaga då eg skulle oversetja nokre test-tidsformateringar i eel at ikkje alt er som det burde vera med tidsformatet frå strftime(2).
tre formatstrengar: "%m/%d/%y, %I:%M %p" gir "01/01/00, 01:00 AM" "%-m/%-d/%-y, %-I:%M %p" gir "1/1/0, 1:00 AM" "%_m/%_d/%_y, %_I:%M %p" gir " 1/ 1/00, 1:00 AM"
Skal ikkja "%p" gje ein tom streng på norsk?
Hvordan skal du da kunne se at du har bedt om å få oppgitt timene i henhold til en 12-timers klokke? Da blir det jo ikke mulig å se forskjell på 1 og 13?
Eivind
On Wed, Feb 18, 2004 at 09:24:56AM +0100, Eivind Tagseth wrote:
- Åsmund Skjæveland aasmunds@ulrik.uio.no [2004-02-17 09:55:11 +0100]:
Eg oppdaga då eg skulle oversetja nokre test-tidsformateringar i eel at ikkje alt er som det burde vera med tidsformatet frå strftime(2).
tre formatstrengar: "%m/%d/%y, %I:%M %p" gir "01/01/00, 01:00 AM" "%-m/%-d/%-y, %-I:%M %p" gir "1/1/0, 1:00 AM" "%_m/%_d/%_y, %_I:%M %p" gir " 1/ 1/00, 1:00 AM"
Skal ikkja "%p" gje ein tom streng på norsk?
Jo.
Hvordan skal du da kunne se at du har bedt om å få oppgitt timene i henhold til en 12-timers klokke? Da blir det jo ikke mulig å se forskjell på 1 og 13?
Det skjønner ikke jeg. Man bruker ikke 12-timers klokke på norsk.
Hilsen keld
* Keld Jørn Simonsen keld@dkuug.dk [2004-02-18 10:31:26 +0100]:
On Wed, Feb 18, 2004 at 09:24:56AM +0100, Eivind Tagseth wrote:
- Åsmund Skjæveland aasmunds@ulrik.uio.no [2004-02-17 09:55:11 +0100]:
Eg oppdaga då eg skulle oversetja nokre test-tidsformateringar i eel at ikkje alt er som det burde vera med tidsformatet frå strftime(2).
tre formatstrengar: "%m/%d/%y, %I:%M %p" gir "01/01/00, 01:00 AM" "%-m/%-d/%-y, %-I:%M %p" gir "1/1/0, 1:00 AM" "%_m/%_d/%_y, %_I:%M %p" gir " 1/ 1/00, 1:00 AM"
Hvordan skal du da kunne se at du har bedt om å få oppgitt timene i henhold til en 12-timers klokke? Da blir det jo ikke mulig å se forskjell på 1 og 13?
Det skjønner ikke jeg. Man bruker ikke 12-timers klokke på norsk.
Men her har man tross alt eksplisitt bedt om en 12-timers klokke (%I), så hva skal da skje? Skal den vises som en 24-timers klokke likevel?
Eivind
On Wed, Feb 18, 2004 at 11:15:14AM +0100, Eivind Tagseth wrote:
- Keld Jørn Simonsen keld@dkuug.dk [2004-02-18 10:31:26 +0100]:
On Wed, Feb 18, 2004 at 09:24:56AM +0100, Eivind Tagseth wrote:
- Åsmund Skjæveland aasmunds@ulrik.uio.no [2004-02-17 09:55:11 +0100]:
Eg oppdaga då eg skulle oversetja nokre test-tidsformateringar i eel at ikkje alt er som det burde vera med tidsformatet frå strftime(2).
tre formatstrengar: "%m/%d/%y, %I:%M %p" gir "01/01/00, 01:00 AM" "%-m/%-d/%-y, %-I:%M %p" gir "1/1/0, 1:00 AM" "%_m/%_d/%_y, %_I:%M %p" gir " 1/ 1/00, 1:00 AM"
Hvordan skal du da kunne se at du har bedt om å få oppgitt timene i henhold til en 12-timers klokke? Da blir det jo ikke mulig å se forskjell på 1 og 13?
Det skjønner ikke jeg. Man bruker ikke 12-timers klokke på norsk.
Men her har man tross alt eksplisitt bedt om en 12-timers klokke (%I), så hva skal da skje? Skal den vises som en 24-timers klokke likevel?
Jeg synes det.
Kan evt brukes til å skrive forskjellige formater for tid, slik
18:14:20 18.14.20
Hilsen keld
On Wed, 2004-02-18 at 11:26 +0100, Keld Jørn Simonsen wrote:
On Wed, Feb 18, 2004 at 11:15:14AM +0100, Eivind Tagseth wrote:
Men her har man tross alt eksplisitt bedt om en 12-timers klokke (%I), så hva skal da skje? Skal den vises som en 24-timers klokke likevel?
Jeg synes det.
Kan evt brukes til å skrive forskjellige formater for tid, slik
18:14:20 18.14.20
eg synest berre %X og namna på dagar og månader skal vere locale- avhengig. viss ein treng meir kontroll enn dette, får ein omsetje formatstrengen og krevje at brukarane har sett LC_MESSAGES også.
(legg merke til at %D alltid er MM/DD/YY. viss det kan variere kva %D ekspanderer til, får vi kaos :-)
Keld Jørn Simonsen:
On Wed, Feb 18, 2004 at 11:15:14AM +0100, Eivind Tagseth wrote:
Men her har man tross alt eksplisitt bedt om en 12-timers klokke (%I), så hva skal da skje? Skal den vises som en 24-timers klokke likevel?
Jeg synes det.
Kan evt brukes til å skrive forskjellige formater for tid, slik
18:14:20 18.14.20
Standarder er vel ment å være veiledende, ikke tyranniserende? En skal vel ikke skal gå *alt* for langt i å bestemme hva brukerne vil ha på systemet sitt? Å skulle programmere om klokka bare fordi noen synes man ikke skal bruke 12-timers-format er vel å gå litt langt? Å bruke AM/PM er ikke spesielt norsk, greit det. Det er imidlertid latin (Ante/Post middagstid?), og brukes uoversatt på norsk. (Når noen først bruker det, vel å merke.) Harald
* Keld Jørn Simonsen keld@dkuug.dk [2004-02-18 11:26:47 +0100]:
On Wed, Feb 18, 2004 at 11:15:14AM +0100, Eivind Tagseth wrote:
Men her har man tross alt eksplisitt bedt om en 12-timers klokke (%I), så hva skal da skje? Skal den vises som en 24-timers klokke likevel?
Jeg synes det.
Kan evt brukes til å skrive forskjellige formater for tid, slik
18:14:20 18.14.20
Dette blir forferdelig rotete og ulogisk. I man-siden for strftime kan man for hver konverteringsspesifikator lese betydningen av de. For de spesifikatorene som endrer seg avhengig av locale står dette spesifisert, og dermed tror jeg vi vil skape mye forvirring ved å endre betydningen av andre. I tillegg er vel dette noe som vil kreve en kode-endring.
Eivind
[Åsmund Skjæveland]
Eg oppdaga då eg skulle oversetja nokre test-tidsformateringar i eel at ikkje alt er som det burde vera med tidsformatet frå strftime(2).
Ja, det er mye galt med de norske datoformatene i glibc. Oppdater gjerne URL:http://bugs.skolelinux.no/show_bug.cgi?id=102 med mer info hvis du finner mangler som ikke er nevnt der. Det er litt vanskelig å vite hva som er riktig format, da det er 2-3 motstridende standarder for slikt på norsk. :/