Hei
Alle som vil vere med å diskutere eller jobbe med dei norske ordlistene er velkomne på kanalen #spell-norwegian (freenode) i løpet av dagen.
Håvard
[Håvard Korsvoll]
Alle som vil vere med å diskutere eller jobbe med dei norske ordlistene er velkomne på kanalen #spell-norwegian (freenode) i løpet av dagen.
Jeg ser at det ikke er noen der i dag. Ellers er alle oversetterne hjertelige velkomne til #skolelinux og #debian-edu på irc.debian.org (Freenode). En kan godt diskutere valg av ord, oversettelser og stavekontroll også der. :)
ons, 20.04.2005 kl. 12.18 skrev Petter Reinholdtsen:
[Håvard Korsvoll]
Alle som vil vere med å diskutere eller jobbe med dei norske ordlistene er velkomne på kanalen #spell-norwegian (freenode) i løpet av dagen.
Jeg ser at det ikke er noen der i dag. Ellers er alle oversetterne hjertelige velkomne til #skolelinux og #debian-edu på irc.debian.org (Freenode). En kan godt diskutere valg av ord, oversettelser og stavekontroll også der. :)
Finnes det en webside man kan gå inn på å rapportere om manglende ord (etc) i ordlistene? Kjenner mange som bruker aspell (og andre programmer som baserer seg på de listene), både på Linux og på mac - og som ofte irriterer seg over det. Hadde vært fint med et sted å peke folk, samt gå til selv når jeg finner et manglende ord...
En slik, helt enkel webløsning (som er lett å finne igjen vha. et google-søk eller har en lett huskbar adresse), hadde vært gull verd.
Kyrre Ness Sjøbæk
ps: Bomma på adressen - så mailen havnet hos Petter Reinoldsen. I mailen hvor han var snill å informere meg, nevnte han det danskene har fått til på www.spelling.org
pps: gjorde det ennå en gang. Sorry... Gammel vane å hoppe på "svar"... Hvorfor har ikke denne lista reply-to tilbake til lista!?!?!?
Kyrre Ness Sjobak skrev:
Finnes det en webside man kan gå inn på å rapportere om manglende ord (etc) i ordlistene?
Jeg havde sådan en webside kørende for dansk, færøsk og svensk et par år. Skidtet var desværre lidt ustruktureret lavet, så da jeg skiftede server, så var det lige en tak for bøvlet at sætte op igen. Men nu hvor jeg alligevel brygger lidt videre på "speling.org"-pakken af og til, kunne det være at jeg også burde se på at få den del af systemet til at fungere igen.
Kjenner mange som bruker aspell (og andre programmer som baserer seg på de listene), både på Linux og på mac - og som ofte irriterer seg over det. Hadde vært fint med et sted å peke folk, samt gå til selv når jeg finner et manglende ord...
På http://www.speling.org/ kan du finde programmet `dictionary_feedback` som jeg prøver at få udbredt lidt. Det scanner den maskine man kører det på for brugerordbøger til Aspell og Ispell, og sender de nye ord til vedligeholderne for de frie ordbøger for de forskellige sprog.
I praksis kender den nuværende udgave af programmet kun adresserne på vedligeholderne af de danske, færøske og svenske frie ordlister, men det er noget det er let at rette op på.
En slik, helt enkel webløsning (som er lett å finne igjen vha. et google-søk eller har en lett huskbar adresse), hadde vært gull verd.
Er en automatiseret løsning (`dictionary_feedback` kan sagtens køres af `cron`) ikke endnu bedre?
ps: Bomma på adressen - så mailen havnet hos Petter Reinoldsen. I mailen hvor han var snill å informere meg, nevnte han det danskene har fått til på www.spelling.org
Det er nu på http://da.speling.org/. Der er vist nogle andre der har domænet uden stavefejl. Hvis der er efterspørgsel efter en webgrænseflade til at indrapportere fejl og mangler i ordlister, så vil jeg se på at smide noget brugbart ind i "speling.org"-pakken.
pps: gjorde det ennå en gang. Sorry... Gammel vane å hoppe på "svar"... Hvorfor har ikke denne lista reply-to tilbake til lista!?!?!?
Hvis du bruger `procmail`, så kan du sørge for at "Reply-To" automatisk bliver sat inden beskeden bliver lagt i din indbakke. (det burde jeg vel i øvrigt også lige få gjort)
Jacob
[Kyrre Ness Sjobak]
pps: gjorde det ennå en gang. Sorry... Gammel vane å hoppe på "svar"... Hvorfor har ikke denne lista reply-to tilbake til lista!?!?!?
Muligens pga. synet som uttrykkes på URL:http://www.unicom.com/pw/reply-to-harmful.html.
Jeg jobber med saken om mulighet for å rapportere ting.
Jeg har laget en ny side på
Det er også en peker fra no.speling.org der jeg er oppført som kontakt person.
Når det gjelder det med manglende ord, er dette forskjellig fra distribusjon til distribusjon.
Så som nevnt på siden er at vi skal sørge for at kildene for ordlistene blir de samme for alle distroer.
Det er derfor bare å sende liste over manglende ord til meg.
Det er viktig å også å si hvilken distro, versjon og annen relevant informasjon slik at jeg kan finne ut hvorfor ordene mangler.
Håper dette gir litt svar.
mvh Torstein Dybdahl
Torstein Dybdahl skrev:
Jeg jobber med saken om mulighet for å rapportere ting.
Fint.
Er du eventuelt interesseret i at jeg indsætter dig som modtager af norske ordlistetilføjelser fra `dictionary_feedback` [1]?
Når det gjelder det med manglende ord, er dette forskjellig fra distribusjon til distribusjon.
Så som nevnt på siden er at vi skal sørge for at kildene for ordlistene blir de samme for alle distroer.
Den letteste måde at gøre det på, er nok at man selv pakker ordlisterne som "tar-balls" til de stavekontrolprogrammer man vil understøtte. Jeg pakker de danske og færøske ordlister til Aspell (både 0.3* og de nyere udgaver), Ispell og Myspell (generel pakke plus en speciel udgave til OOo's ordlisteopdateringsværktøj).
Det er derfor bare å sende liste over manglende ord til meg.
Det er viktig å også å si hvilken distro, versjon og annen relevant informasjon slik at jeg kan finne ut hvorfor ordene mangler.
Den slags oplysninger inkluderer `dictionary_feedback` altså ikke. Er det virkelig nødvendigt?
Jacob
[1] http://www.speling.org/#dictionary_feedback
Kyrre Ness Sjobak skrev:
pps: gjorde det ennå en gang. Sorry... Gammel vane å hoppe på "svar"... Hvorfor har ikke denne lista reply-to tilbake til lista!?!?!?
Hvis du bruger Procmail til at sortere din post, så kan de følgende linjer i ~/.procmailrc på en gang indsætte en fornuftig "Reply-To" (hvis der ikke allerede er en) og arkivere listens beskeder for sig:
----- :0 * ^List-Id: Forum for norsk oversettelse av fri programvare { :0 fw | formail -c -z -a 'Reply-To: i18n-no@lister.ping.uio.no'
:0 I18N-NO } -----
God fornøjelse,
Jacob
Petter Reinholdtsen skrev:
[Håvard Korsvoll]
Alle som vil vere med å diskutere eller jobbe med dei norske ordlistene er velkomne på kanalen #spell-norwegian (freenode) i løpet av dagen.
Jeg ser at det ikke er noen der i dag.
Jeg troede bare kanalen var tænkt for den ene dags møde i lørdags.
Jacob