Til Riksmålsforbundet ----------------------
Jeg representerer prosjektet no.speling.org[4], som er ansvarlige for utgivelsen, vedlikeholdet og videreutviklingen av den eneste frie norske stavekontrollen, en ordliste som brukes i bl.a. OpenOffice.org, Mozilla og Firefox -- og mye annen fri programvare.[3]
Jeg tror det ville økt verdien av ordlistene å ha muligheten til å velge riksmål, særlig siden det altså finnes en (normgivende?) ordliste også[1,2]. Det er kanskje heller ikke uvesentlig at vi da har noe ingen andre har og kan markedsføre det i diverse fri programvare :-D Vi har dessuten fått høre om medlemmer av riksmålsforbundet som er villige til å bidra med innleggelsen av disse ordene. Dermed burde en frigivelse kunne føre til at ovennevnte programmer får en ordliste for riksmål.
Opphavsretten til Riksmålsordlisten regner jeg med ligger dels på kunnskapsforlaget og dels på Tor Guttu.[1,2] Vet ikke om vi må ha begges tillatelse for å frigi den, men jeg håper både Guttu, Kunnskapsforlaget og Riksmålsforbundet er villige til å frigi deres ordliste, slik Bokmålsordboka og nynorskordboka allerede er frigitt.[6]
Ser forøvrig at Riksmålsordlisten er tilgjengelig på[5].
Hvis Tor Guttu ikke er med på denne listen kan noen videresende denne forespørselen til ham -- eller gi meg hans adresse?
PS: Vennligst velg svar til alle, da jeg ikke er med på riksmålsforbundets e-postliste.
Hilsen Axel Bojer
Lenker: -------------- 1: http://no.wikipedia.org/wiki/Riksm%C3%A5lsordlisten 2: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2790077&rom=MP 3: http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/pressemelding-2.0.10. 4: http://no.speling.org 5: http://www.riksmalsforbundet.no/ordliste/ 6: http://www.edd.uio.no/prosjekt/ordbanken/
Onsdag 23 april 2008 skreiv Axel Bojer:
Jeg tror det ville økt verdien av ordlistene å ha muligheten til å velge riksmål, særlig siden det altså finnes en (normgivende?) ordliste også[1,2].
For min eigen del kunne eg tenkt meg ein eiga læreboknormalversjon av nynorskordlista (på bokmål er som kjend læreboknormalen oppheva). Det burde vore trivielt å få til, då info om kva som er hovudformer og kva som berre er klammeformer er lagra i ordbanken.
Denne ordlista vil vera nyttig ved korrekturlesing av omsettingane våre.
* Karl Ove Hufthammer (11. mai 2008 20:54):
For min eigen del kunne eg tenkt meg ein eiga læreboknormalversjon av nynorskordlista (på bokmål er som kjend læreboknormalen oppheva). Det burde vore trivielt å få til, då info om kva som er hovudformer og kva som berre er klammeformer er lagra i ordbanken.
Sist eg sjekka var det berre klammeformer i bøyingsverket som var merka i ordbanken, til dømes er "jentor" klammeform for "jenter". Klammeformer som gjeld skrivemåtar var ikkje merka, til dømes er ikkje "drøm" merka som klammeform for "draum".
Eg har arbeidd med mitt eige prosjekt: ein fullstendig nynorsknormal innanfor læreboknormalen utan valfrie former. Sjå:
Arbeidet er ikkje heilt ferdig, men du finn dei fleste orda med søkjefunksjonen. Det gjenstår berre å leggje inn bøyingsmønster for nokre titals verb, så er databasen komplett. Ein databaseeksport skal gjerast tilgjengeleg når eg har kome i mål.
Denne ordlista vil vera nyttig ved korrekturlesing av omsettingane våre.
Til dette vil ikkje nynorsk.org-lista vere nyttig anna enn om ein vel å halde seg til nynorsk.org-normalen. Det må bli eit personleg val for kvar einskild omsetjar.
Erik
[Erik Haugan]
Sist eg sjekka var det berre klammeformer i bøyingsverket som var merka i ordbanken, til dømes er "jentor" klammeform for "jenter". Klammeformer som gjeld skrivemåtar var ikkje merka, til dømes er ikkje "drøm" merka som klammeform for "draum".
Jepp, min erfaring av ordbanken er at det er litt merkelig tagging av ordene, og det virker ikke å være klar merking av hva som er korrekt stavede ord, og hva som er noe annet (f.eks. forstavelser og endelser). Den inneholdt et verdifullt tillegg til stavekontrollen, men kan ikke brukes direkte til stavekontroll.
Eg har arbeidd med mitt eige prosjekt: ein fullstendig nynorsknormal innanfor læreboknormalen utan valfrie former. Sjå:
Ah, dette må kunne importeres til stavekontrollen, slik at det er mulig å lage en stavekontrolldatafil som kun inneholder disse ordene. Antar det vil være interessant for i hvert fall noen av de som skriver nynorsk.
Arbeidet er ikkje heilt ferdig, men du finn dei fleste orda med søkjefunksjonen. Det gjenstår berre å leggje inn bøyingsmønster for nokre titals verb, så er databasen komplett. Ein databaseeksport skal gjerast tilgjengeleg når eg har kome i mål.
Fint at en databaseeksport vil gjøres til gjengelig. Håper lisensen kan være det samme som spell-norwegian-prosjektet, dvs. GPL-lisens, for forenklet arbeid med integrasjon.
Vennlig hilsen,
* Petter Reinholdtsen (12. mai 2008 00:07):
Ah, dette må kunne importeres til stavekontrollen, slik at det er mulig å lage en stavekontrolldatafil som kun inneholder disse ordene. Antar det vil være interessant for i hvert fall noen av de som skriver nynorsk.
Eg håpar fleire vil vere interesserte, men førebels er det ikkje andre enn meg som prøver å halde seg til denne normalen, så det er mogleg det er litt vel smalt. Reint bortsett frå det, ser eg gjerne at nynorsk.org-normalen blir gjort tilgjengeleg via stavekontrollprosjektet.
Fint at en databaseeksport vil gjøres til gjengelig. Håper lisensen kan være det samme som spell-norwegian-prosjektet, dvs. GPL-lisens, for forenklet arbeid med integrasjon.
Naturlegvis. Det byggjer jo på den GPL-lisensierte ordbanken.
Erik
Måndag 12 mai 2008 skreiv Petter Reinholdtsen:
Jepp, min erfaring av ordbanken er at det er litt merkelig tagging av ordene, og det virker ikke å være klar merking av hva som er korrekt stavede ord,
Det er det vel?
og hva som er noe annet (f.eks. forstavelser og endelser).
Forstavingar og endingar er då trivielt å henta maskinelt ut, då dei begynner/sluttar med «-».
[Karl Ove Hufthammer]
Det er det vel?
Javel? Hvordan ser vi forskjell på sideformer og andre? Da jeg sammenlignet ordbanken mot norsk.words var det en god del rare ord som kun fantes i ordbanken. Nå er de importert, så får vi rydde opp i kilden.
Vennlig hilsen,
Måndag 12 mai 2008 skreiv Petter Reinholdtsen:
Det er det vel?
Javel? Hvordan ser vi forskjell på sideformer og andre?
For bokmål finst det ikkje lenger noko som heiter sideformer.
For nynorsk er visst informasjonen mangelfull, so der får me vel klara oss med heile nynorsknormalen, ev. senda ein førespurnad til ordbankfolka.
Da jeg sammenlignet ordbanken mot norsk.words var det en god del rare ord som kun fantes i ordbanken.
Det er ein god del «rare» ord i norsk. ;-)
[Axel Bojer 2008-04-23]
Til Riksmålsforbundet
Jeg representerer prosjektet no.speling.org[4], som er ansvarlige for utgivelsen, vedlikeholdet og videreutviklingen av den eneste frie norske stavekontrollen, en ordliste som brukes i bl.a. OpenOffice.org, Mozilla og Firefox -- og mye annen fri programvare.[3]
Jeg tror det ville økt verdien av ordlistene å ha muligheten til å velge riksmål, særlig siden det altså finnes en (normgivende?) ordliste også[1,2]. Det er kanskje heller ikke uvesentlig at vi da har noe ingen andre har og kan markedsføre det i diverse fri programvare :-D Vi har dessuten fått høre om medlemmer av riksmålsforbundet som er villige til å bidra med innleggelsen av disse ordene. Dermed burde en frigivelse kunne føre til at ovennevnte programmer får en ordliste for riksmål.
Noen som vet om det kom noe svar fra Riksmålforbundet på denne henvendelsen?
Jeg synes det er litt trist at det ikke finnes en riksmålsstavekontroll som er tilgjengelig uten bruksbegresninger.