NY KDE-MENY På forrige oversettermøte så jeg, sammen med noen andre, på menyen i KDE. Den bør absolutt strippes ned. Vi lagde da følgende forslag- mappenavnet er før streken, innholdet (programmene) følger etterpå. (Mao: disse programmene bør være standardinstallert og oppført som følger:) (Selvfølgelig er det rom for diskusjon; men det ble også laget et program som kan redigere denne menyen med få tastetrykk ...)
Kontor- Alle programmene i OpenOffice.org-pakken (calc, writer osv) (Disse er på sett og vis ett program; bruker fellesressurser og kan brukes til å starte hverandre i samme vindu med, derfor har jeg ikke føyd dem inn blant de andre). Lyd og bilde - Gimp, xmms, xine Skriv og les - Kword, kate Internett (eller: verdensveven?) - Kmail, opera, konqueror (nettleseren) System - kontrollpanel, konqueror (filbehandleren). Fag - (Det følgende er undermenuer til «fag». Hva som skal være med her, er til slutt, avhenger av hvilke av disse -og ev. andre- vi ønsker å ta med. Dr. genius er vel kanskje fjerna nå f.eks?).
- Matte - mindbreaker, yacas, kgeo, kmplot, gnuplot, calc, mathwar, kpercentage, ktimes, Dr.Genius - Fremmedspråk - Tipptrainer - Norsk (Hvis vi finner noen her ... ?) - Naturfag kstars, Celestia - Samfunnsfag (finner vi noe her ... ?) - Annet - Hdate (flere?)
Dessuten ble det avgjort å lage ulike menyer: en for småklassene, en for videregående. Mener det til og med var *tre* ulike, stemmer det?
Ellers ble det foreslått å ta med eksterne lenker (Til nettsteder) også. Det er jeg imot, da det: a) kan bli veldig fullt b) er uryddig, og har man en treg forbindelse kan man ikke vite hvor lang tid det tar og c) dette skulle da oppdateres og følges opp. En kjempejobb. Foreslår dette får bli opp til hver enkelt skole å gjøre. Et alternativ ville være å lage et lite tekstdokument som vi kan legge ved med alle gode nettsteder for pedagogisk programvare. (og som lett kan limes inn der man vil ha det, som snarveier, bokmerker el.). Foreslår i såfall at en eller annen som har greie på dette påtar seg å lage dette. Selv vet jeg ingenting omtrent om dette, og vil ikke ha jobben med å kvalitetssjekke dette. Vil noen andre?
------------------------------------------------------------ Få din egen @start.no-adresse gratis på http://www.start.no/
Quoting Axel Bojer axelb@start.no:
NY KDE-MENY
(...)
Kom forresten på, at «ktouch» burde med på menyen? Under «norsk»? Dessuten tuxtype, eller hva et nå het. Under «annet» ?
Axel
------------------------------------------------------------ Få din egen @start.no-adresse gratis på http://www.start.no/
On Sunday 11 August 2002 17:25, Axel Bojer wrote:
Kom forresten på, at «ktouch» burde med på menyen? Under «norsk»? Dessuten tuxtype, eller hva et nå het. Under «annet» ?
Hvorfor skal disse to programmene med nesten identisk funksjonalitet ligge to forskjellige steder?
søndag 11. august 2002, 21:02, skrev Morten Hustveit : | On Sunday 11 August 2002 17:25, Axel Bojer wrote: | > Kom forresten på, at «ktouch» burde med på menyen? Under «norsk»? | > Dessuten tuxtype, eller hva et nå het. Under «annet» ? | | Hvorfor skal disse to programmene med nesten identisk funksjonalitet ligge | to forskjellige steder?
Ikke nødvendigvis. Jeg så det ene mer som et spill (tuxtype), det andre mer som et læringsprogram (ktouch). Man lærer nok det samme, men på ulike måter. For min del gjerne begge i «annet» eller begge under «norsk»; kom med forslag!
Axel
Axel Bojer axelb@start.no skreiv i innlegget news:OF8ABF1943.489DE514-ONC1256C13.003C4096@akershus-f.kommune.n o:
eg så det ene mer som et spill (tuxtype), det andre mer som et læringsprogram (ktouch). Man lærer nok det samme, men på ulike måter. For min del gjerne begge i «annet» eller begge under «norsk»; kom med forslag!
Begge under norsk. Putt iallfall begge i same kategori.
mandag 12. august 2002, 16:37, skrev Karl Ove Hufthammer : | Axel Bojer axelb@start.no skreiv i innlegget | news:OF8ABF1943.489DE514-ONC1256C13.003C4096@akershus-f.kommune.n | | o: | > eg så det ene mer som et spill (tuxtype), det andre mer | > som et læringsprogram (ktouch). Man lærer nok det samme, men | > på ulike måter. For min del gjerne begge i «annet» eller begge | > under «norsk»; kom med forslag! | | Begge under norsk. Putt iallfall begge i same kategori.
Da sier vi det, iallefall for min del ...
Axel
On Sunday 11 August 2002 17:19, Axel Bojer wrote:
(Selvfølgelig er det rom for diskusjon; men det ble også laget et program som kan redigere denne menyen med få tastetrykk ...)
Det var det jeg som laget. Det var et fryktelig bash-script, som jeg ikke vil ha navnet mitt på. Derfor nedgraderer jeg nå til KDE 2.2.2 på min maskin hjemme, og lager et GUI-program for dette.
Dessuten ble det avgjort å lage ulike menyer: en for småklassene, en for videregående. Mener det til og med var *tre* ulike, stemmer det?
Skolelinux vil bare komme med en meny, så kan systemansvarlig så mange han vil selv, for de ulike klassene, om det behøves.
De som driver med brukeradministrasjon må sørge for at man kan sette miljøvariablen KDEDIR for hver enkelt bruker (hacke litt på /usr/bin/startkde, /etc/X11/Xsession.d/20xfree86-common_process-args eller noe slikt). Det er nemlig slik man velger hvilken bruker som skal få hvilken meny. Settes ikke denne, vil brukeren få KDE/Debians standardmeny, som inneholder absolutt alle de installerte GUI-programmene, and then some (mye som kan distrahere elevene, med andre ord).
søndag 11. august 2002, 21:25, skrev Morten Hustveit : | On Sunday 11 August 2002 17:19, Axel Bojer wrote: | > (Selvfølgelig er det rom for diskusjon; men det ble også laget et program | > som kan redigere denne menyen med få tastetrykk ...) | | Det var det jeg som laget. Det var et fryktelig bash-script, som jeg ikke | vil ha navnet mitt på. Derfor nedgraderer jeg nå til KDE 2.2.2 på min | maskin hjemme, og lager et GUI-program for dette. | | > Dessuten ble det avgjort å lage ulike menyer: en for småklassene, en for | > videregående. Mener det til og med var *tre* ulike, stemmer det? | | Skolelinux vil bare komme med en meny, så kan systemansvarlig så mange han | vil selv, for de ulike klassene, om det behøves. | | De som driver med brukeradministrasjon må sørge for at man kan sette | miljøvariablen KDEDIR for hver enkelt bruker (hacke litt på | /usr/bin/startkde, /etc/X11/Xsession.d/20xfree86-common_process-args eller | noe slikt). Det er nemlig slik man velger hvilken bruker som skal få | hvilken meny. Settes ikke denne, vil brukeren få KDE/Debians standardmeny, | som inneholder absolutt alle de installerte GUI-programmene, and then some | (mye som kan distrahere elevene, med andre ord).
... og det er jo nettopp sistnevnte vi vil unngå! Flott dette blir gjort.
Axel