Det ser ut til at Axels skript fjerner linjeskift og Karl Oves legger dem til igjen? Eller er skriptene nå blitt enige?
Er det feil i min kbabel-versjon som gjør at det kommer inn en ekstra blank linje som så blir slettet igjen i "retter opp vanlige feil" ? Kbabel 1.11.4, KDE 3.5.6
Bjørn
Måndag 26. november 2007 skreiv Bjørn Steensrud:
Det ser ut til at Axels skript fjerner linjeskift og Karl Oves legger dem til igjen? Eller er skriptene nå blitt enige?
Nei. Men det er Axel sitt skript som må bli einig med mitt, sidan mitt er einig med Scripty i KDE-SVN, og det er Scripty som bestemmer.
Er det feil i min kbabel-versjon som gjør at det kommer inn en ekstra blank linje som så blir slettet igjen i "retter opp vanlige feil" ? Kbabel 1.11.4, KDE 3.5.6
Nei, det er ikkje ein feil. Den blanke linja har ingen negative konsekvensar eller noko slikt, men Scripty formaterer filene utan blank avsluttande linje, og derfor gjer mitt oppdateringsskript det same, for å unngå evige byttingar mellom blank linje / ikkje blank linje.
Karl Ove Hufthammer wrote:
Måndag 26. november 2007 skreiv Bjørn Steensrud:
Det ser ut til at Axels skript fjerner linjeskift og Karl Oves legger dem til igjen? Eller er skriptene nå blitt enige?
Nei. Men det er Axel sitt skript som må bli einig med mitt, sidan mitt er einig med Scripty i KDE-SVN, og det er Scripty som bestemmer.
Dere mener vel linjeskift inne i taggene? Jeg kan ikke se at det gjør noen forskjell om de er slik eller slik, og det er ikke mulig for MagicPo å fungere ordentlig, så vidt jeg forstår, uten at de fjernes. For å ta et eksempel:
msgid "dette er" "enn lang streng"
Erstatter jeg da "er enn" med "er en", så vil ikke denne strengen bli tatt i betraktning uten at setningen blir en enhet og ikke to deler. Derfor må hver msgstr slås sammen. At den også gjør dette med msgid er vel strengt tatt ikke nødvendig, men det lat jeg Eskild svare på, da det er han som er utvikler :-) (Kopi til ham, da jeg ikke er sikker på om han er med på denne lista nå).
Såvidt jeg forstår er det vel ingenting i po-fil-syntaksen som sier at det må være slik eller slik, man kan skille linjene der man vil. Men KDEs filer har vel et bestemt skille, som gjenopprettes hver gang nye filer hentes ned.
Med mindre noen mener jeg har misforstått noe, så er det ingen skade skjedd verken det er slik eller slik, og det eneste aberet med dette er noen ekstra innmeldinger i svn. Jeg kjører ikke MagicPo så ofte, men når jeg gjør det, så vil linjeskift inne i tagger nødvendigvis bli borte :-)
Hilsen Axel
Axel Bojer:
Det ser ut til at Axels skript fjerner linjeskift og Karl Oves legger dem til igjen? Eller er skriptene nå blitt enige?
Nei. Men det er Axel sitt skript som må bli einig med mitt, sidan mitt er einig med Scripty i KDE-SVN, og det er Scripty som bestemmer.
Dere mener vel linjeskift inne i taggene? Jeg kan ikke se at det gjør noen forskjell om de er slik eller slik, og det er ikke mulig for MagicPo å fungere ordentlig, så vidt jeg forstår, uten at de fjernes.
Då bør i so fall MagicPo fiksast.
Med mindre noen mener jeg har misforstått noe, så er det ingen skade skjedd verken det er slik eller slik, og det eneste aberet med dette er noen ekstra innmeldinger i svn.
Ja, og dette er unødvendig støy.
Karl Ove Hufthammer wrote:
Axel Bojer:
Det ser ut til at Axels skript fjerner linjeskift og Karl Oves legger dem til igjen? Eller er skriptene nå blitt enige?
Nei. Men det er Axel sitt skript som må bli einig med mitt, sidan mitt er einig med Scripty i KDE-SVN, og det er Scripty som bestemmer.
Dere mener vel linjeskift inne i taggene? Jeg kan ikke se at det gjør noen forskjell om de er slik eller slik, og det er ikke mulig for MagicPo å fungere ordentlig, så vidt jeg forstår, uten at de fjernes.
Då bør i so fall MagicPo fiksast.
Jeg er uenig i at det er et stort problem. MagicPo følger de gjeldende reglene for po-syntaksen, også ved vanlig oversettelse kan man endre en streng slik at det ikke blir noen linjeskift, eller andre linjeskift, og dette må vel være akseptabelt. Poenget her må være at filene er syntaktisk uten feil, og det er de.
Hvordan mener du så en slik funksjon skulle virket? Erstattet på tvers av linjeskift og så legge inn de linjeskiftene som var der? Eskild kan jo ev. svare på om dette er mulig, men jeg vil anta det er en veldig stor menge arbeide uten at jeg kan se at vi vinner annet enn noen færre innmeldinger i svn, er det målet med en slik endring?
Med mindre noen mener jeg har misforstått noe, så er det ingen skade skjedd verken det er slik eller slik, og det eneste aberet med dette er noen ekstra innmeldinger i svn.
Ja, og dette er unødvendig støy.
Vel, da kan man se antallet av slike innmeldinger i sammenheng med det totale antall meldinger som renner inn i svn, det er ikke mye. Såpass takhøyde synes jeg man må ha i et fri programvareprosjekt :-)
Hilsen Axel
Axel Bojer:
Då bør i so fall MagicPo fiksast.
Jeg er uenig i at det er et stort problem. MagicPo følger de gjeldende reglene for po-syntaksen, også ved vanlig oversettelse kan man endre en streng slik at det ikke blir noen linjeskift, eller andre linjeskift, og dette må vel være akseptabelt.
Ja. Og det hadde vore heilt uproblematisk om MagicPo gjorde dette på *tekstane som vart endra*. Men når MagicPo reformaterer *alle* tekstane i over hundre filer, sender inn endringane til SVN, for at desse seinare skal reformaterast tilbake til slik dei var, med nye endringar i SVN, blir det unødig mykje pingpong.
Hvordan mener du så en slik funksjon skulle virket? Erstattet på tvers av linjeskift og så legge inn de linjeskiftene som var der?
Eg er eigentlig knusande likegyldig til korleis dei endra tekstane vert formatert; det er reformateringa av uendra tekstar eg ikkje likar.
Karl Ove Hufthammer wrote:
Axel Bojer:
Då bør i so fall MagicPo fiksast.
Jeg er uenig i at det er et stort problem. MagicPo følger de gjeldende reglene for po-syntaksen, også ved vanlig oversettelse kan man endre en streng slik at det ikke blir noen linjeskift, eller andre linjeskift, og dette må vel være akseptabelt.
Ja. Og det hadde vore heilt uproblematisk om MagicPo gjorde dette på *tekstane som vart endra*. Men når MagicPo reformaterer *alle* tekstane i over hundre filer, sender inn endringane til SVN, for at desse seinare skal reformaterast tilbake til slik dei var, med nye endringar i SVN, blir det unødig mykje pingpong.
Hvordan mener du så en slik funksjon skulle virket? Erstattet på tvers av linjeskift og så legge inn de linjeskiftene som var der?
Eg er eigentlig knusande likegyldig til korleis dei endra tekstane vert formatert; det er reformateringa av uendra tekstar eg ikkje likar.
Da forstår jeg bedre hva du mener :-) Enig i at dette hadde vært en fin funksjon å ha, men regner fortsatt med at dette ikke er helt trivielt å få til (= mange timers arbeid sannsynligvis) :-/
Får høre hva Eskild sier.
Hilsen Axel
Axel Bojer wrote:
Karl Ove Hufthammer wrote:
Axel Bojer:
Då bør i so fall MagicPo fiksast.
Jeg er uenig i at det er et stort problem. MagicPo følger de gjeldende reglene for po-syntaksen, også ved vanlig oversettelse kan man endre en streng slik at det ikke blir noen linjeskift, eller andre linjeskift, og dette må vel være akseptabelt.
Ja. Og det hadde vore heilt uproblematisk om MagicPo gjorde dette på *tekstane som vart endra*. Men når MagicPo reformaterer *alle* tekstane i over hundre filer, sender inn endringane til SVN, for at desse seinare skal reformaterast tilbake til slik dei var, med nye endringar i SVN, blir det unødig mykje pingpong.
Hvordan mener du så en slik funksjon skulle virket? Erstattet på tvers av linjeskift og så legge inn de linjeskiftene som var der?
Eg er eigentlig knusande likegyldig til korleis dei endra tekstane vert formatert; det er reformateringa av uendra tekstar eg ikkje likar.
Da forstår jeg bedre hva du mener :-) Enig i at dette hadde vært en fin funksjon å ha, men regner fortsatt med at dette ikke er helt trivielt å få til (= mange timers arbeid sannsynligvis) :-/
Hei, eg berre heng meg med på diskusjonen her. Viss Karl Ove og scripty har kode for å dele linjene, så må det vel gå an å bruke denne koden/skriptet etter at du har køyrt MagiPo (går ut frå at koden er GPL). Så vil jo linjeskifta kome inn igjen. Sidan du då brukar same koden, så vil jo også alle linjeskifta kome på same plass, og dermed skal uendra filer vere like.
Håvard
Håvard Korsvoll:
Hei, eg berre heng meg med på diskusjonen her. Viss Karl Ove og scripty har kode for å dele linjene, så må det vel gå an å bruke denne koden/skriptet etter at du har køyrt MagiPo (går ut frå at koden er GPL). Så vil jo linjeskifta kome inn igjen. Sidan du då brukar same koden, så vil jo også alle linjeskifta kome på same plass, og dermed skal uendra filer vere like.
Ja, det var ein god idé. Korleis .po-filene vert handsama kan ein sjå i skriptet 'skolelinux/i18n/skript/kde-l10n-tool.sh'. Det er litt forskjellig for KDE 3 og KDE 4 (KDE 3 brukar blant anna --no-wrap, etterfølgt av eit lite python-skript).