For et år siden annonserte Johnny Solby at det er opprettet en IRC-kanal på irc.oftc.net / irc.debian.org for oss oversettere. Da skrev han
«I kanalen «#i18n-no» på OFTC er tanken at de av oss som er på IRC også kan joine den. Der kan vi for eksempel snakke om oversettelsesting, og sikkert andre ting som måtte føles naturlig slik man gjerne gjør i andre kanaler. :-)»
Du er hjertelig velkommen. :)
On Saturday 11 April 2020 09:57, Petter Reinholdtsen wrote:
For et år siden annonserte Johnny Solby at det er opprettet en IRC-kanal på irc.oftc.net / irc.debian.org for oss oversettere
Jeg husker også at Karl Ove Hufthammer lurte på hva som var galt med å bruke «#i18n-no» som allerede fantes på freenode.
On 11 April 2020 09:26:41 BST, "Johnny A. Solbu" johnny@solbu.net wrote:
On Saturday 11 April 2020 09:57, Petter Reinholdtsen wrote:
For et år siden annonserte Johnny Solby at det er opprettet en
IRC-kanal
på irc.oftc.net / irc.debian.org for oss oversettere
Jeg husker også at Karl Ove Hufthammer lurte på hva som var galt med å bruke «#i18n-no» som allerede fantes på freenode.
eg bryr meg ikkje så mykje om kva IRC-nettverk vi vel, men akkurat no er det ingen andre enn meg inne på #i18n-no på Freenode.
[Johnny A. Solbu]
Jeg husker også at Karl Ove Hufthammer lurte på hva som var galt med å bruke «#i18n-no» som allerede fantes på freenode.
Aha, det har ikke jeg fått med meg.
[Kjetil Torgrim Homme]
eg bryr meg ikkje så mykje om kva IRC-nettverk vi vel, men akkurat no er det ingen andre enn meg inne på #i18n-no på Freenode.
Det var ikke så mye bedre på OFTC, der var det bare meg og eggsgent[m], hvem nå det er. :)
Nå er det derimot fire stykker på OFTC.
Jeg bryr meg heller ikke så veldig om hvem som drifter IRC-nettet, men foretrekker et som ikke blokkerer ut så veldig mange IP-adresser og har dermed falt ut av IRCNet. :)
On Sat, 11 Apr 2020, Johnny A. Solbu wrote:
On Saturday 11 April 2020 09:57, Petter Reinholdtsen wrote:
For et år siden annonserte Johnny Solby at det er opprettet en IRC-kanal på irc.oftc.net / irc.debian.org for oss oversettere
Jeg husker også at Karl Ove Hufthammer lurte på hva som var galt med å bruke «#i18n-no» som allerede fantes på freenode.
Det var min første tanke også. Hvorfor ikke bruke freenode der "alt annet" foregår?
Er det evt mulig å automatisk distribuere frem og tilbake mellom de to IRC-nodene slik at det blir samme kanal/innhold begge steder?
Og til slutt: Kanskje IRC-kanalen bør bytte navn til l10n-no i tråd med at epostlisten har gjort det?
On Saturday 11 April 2020 20:10, Thomas Gramstad wrote:
On Sat, 11 Apr 2020, Johnny A. Solbu wrote:
Jeg husker også at Karl Ove Hufthammer lurte på hva som var galt med å bruke «#i18n-no» som allerede fantes på freenode.
Det var min første tanke også. Hvorfor ikke bruke freenode der "alt annet" foregår?
Jeg er nå i begge kanalene inntil videre, Det er usikkert hvem som rent faktisk kontrollerer freenodekanalen. «Founder : freenode-staff»
Og til slutt: Kanskje IRC-kanalen bør bytte navn til l10n-no i tråd med at epostlisten har gjort det?
Det er jo en ide. Om vi beslutter å bruke Freenode så får vi kontroll over kanalen også.
[Thomas Gramstad]
Det var min første tanke også. Hvorfor ikke bruke freenode der "alt annet" foregår?
Jeg er på ca. 20 kanaler på freenode og ca. 30 kanaler på OFTC. At "alt annet" er på Freenode blir dermed en merkelig påstand sett herfra.
Er det evt mulig å automatisk distribuere frem og tilbake mellom de to IRC-nodene slik at det blir samme kanal/innhold begge steder?
Det er ikke aktuelt.
Mitt forslag på #i18n-no på OFTC om å flytte til Freenode har så langt blitt møtt med total stillhet, så jeg vet ikke om det er aktuelt.
Selv har jeg ingen preferanser når det gjelder OFTC og Freenode, må uansett forholde meg til begge.
Den 11.04.2020 23:13, skreiv Petter Reinholdtsen:
[Thomas Gramstad]
Det var min første tanke også. Hvorfor ikke bruke freenode der "alt annet" foregår?
Jeg er på ca. 20 kanaler på freenode og ca. 30 kanaler på OFTC. At "alt annet" er på Freenode blir dermed en merkelig påstand sett herfra.
Er det evt mulig å automatisk distribuere frem og tilbake mellom de to IRC-nodene slik at det blir samme kanal/innhold begge steder?
Det er ikke aktuelt.
Mitt forslag på #i18n-no på OFTC om å flytte til Freenode har så langt blitt møtt med total stillhet, så jeg vet ikke om det er aktuelt.
Det er fleire år sidan sist eg brukte IRC (til samtalar med utviklarane ved omsetjing av GIMP). Veit ikkje om eg har tilgang nå, men kan i tilfellet aktivere på nytt. Stort sett vil eg vere nøgd med dette eine e-postforumet, særleg dersom det blir like aktivt som for få år sidan. Håper det. Har altså ikkje noko meining om IRC. Difor «total stillhet». Helsing Kolbjørn
Selv har jeg ingen preferanser når det gjelder OFTC og Freenode, må uansett forholde meg til begge.
Av ren nysgjerrighet; hvorfor brukes ikke Facebook?
Det virker på meg som "alle" er der fra før av :)
Med vennlig hilsen Dan Åsen Hansen
lør. 11. apr. 2020 kl. 20:10 skrev Thomas Gramstad < thomas.gramstad@ub.uio.no>:
On Sat, 11 Apr 2020, Johnny A. Solbu wrote:
On Saturday 11 April 2020 09:57, Petter Reinholdtsen wrote:
For et år siden annonserte Johnny Solby at det er opprettet en IRC-kanal på irc.oftc.net / irc.debian.org for oss oversettere
Jeg husker også at Karl Ove Hufthammer lurte på hva som var galt med å bruke «#i18n-no» som allerede fantes på freenode.
Det var min første tanke også. Hvorfor ikke bruke freenode der "alt annet" foregår?
Er det evt mulig å automatisk distribuere frem og tilbake mellom de to IRC-nodene slik at det blir samme kanal/innhold begge steder?
Og til slutt: Kanskje IRC-kanalen bør bytte navn til l10n-no i tråd med at epostlisten har gjort det?
-- Thomas Gramstad thomas@gramstad.no "Briefly, nothing and nobody in the Culture is exploited." -- Iain M Banks _______________________________________________ E-postlista l10n-no http://lister.huftis.org/listinfo.cgi/l10n-no-huftis.org
[Dan Åsen Hansen]
Av ren nysgjerrighet; hvorfor brukes ikke Facebook?
Det virker på meg som "alle" er der fra før av :)
Personlig på grunn av bruksvilkårene til Facebook, som jeg er forhindret fra å akseptere, og heller aldri ville be andre om å akseptere.
Ok, takk
Nå har vel ikke jeg brukt IRC siden slutten av 90-tallet en gang (møtte faktisk fruen der i 1996, og vi holder sammen fortsatt :) ), men som jeg husker det er det vel ingenting som lagres på IRC, og man ser bare det som publiseres etter man selv har logget inn?
Korrekt meg gjerne hvis jeg husker feil :)
Med vennlig hilsen Dan Åsen Hansen
man. 13. apr. 2020 kl. 07:24 skrev Petter Reinholdtsen pere@hungry.com:
[Dan Åsen Hansen]
Av ren nysgjerrighet; hvorfor brukes ikke Facebook?
Det virker på meg som "alle" er der fra før av :)
Personlig på grunn av bruksvilkårene til Facebook, som jeg er forhindret fra å akseptere, og heller aldri ville be andre om å akseptere.
-- Vennlig hilsen Petter Reinholdtsen _______________________________________________ E-postlista l10n-no http://lister.huftis.org/listinfo.cgi/l10n-no-huftis.org
Petter Reinholdtsen skreiv 11.04.2020 23:13:
[Thomas Gramstad]
Det var min første tanke også. Hvorfor ikke bruke freenode der "alt annet" foregår?
Jeg er på ca. 20 kanaler på freenode og ca. 30 kanaler på OFTC. At "alt annet" er på Freenode blir dermed en merkelig påstand sett herfra.
Og eg er på 19 kanalar på FreeNode og 3 på OFTC.
Men er det nokon som har argument for eller mot FreeNode eller OFTC? Eg tenkte kanskje det var ein fordel at FreeNode hadde ein «webchat»-klient (https://webchat.freenode.net/), slik at ein ikkje treng installera ein eigen IRC-klient, men det har visst OFTC òg (https://webchat.oftc.net/). Og på begge går det an å registrera/reservera brukarnamn.
Kjetil Torgrim Homme skreiv 11.04.2020 13:17:
Jeg husker også at Karl Ove Hufthammer lurte på hva som var galt med å bruke «#i18n-no» som allerede fantes på freenode.
eg bryr meg ikkje så mykje om kva IRC-nettverk vi vel, men akkurat no er det ingen andre enn meg inne på #i18n-no på Freenode.
Eg *pleier* vera på #i18n-no på freenode, men når du skreiv dette, var det påske, så eg var ikkje tilkopla. Elles har det vel stort berre vore eg og Thomas Gramstad som har vore der dei siste åra. Men akkurat no er det 7 deltakarar der.
Dan Åsen Hansen skreiv 13.04.2020 07:53:
Nå har vel ikke jeg brukt IRC siden slutten av 90-tallet en gang (møtte faktisk fruen der i 1996, og vi holder sammen fortsatt:) ), men som jeg husker det er det vel ingenting som lagres på IRC, og man ser bare det som publiseres etter man selv har logget inn?
Ja, IRC er meir for kjappe spørsmål eller små, uformelle diskusjonar rundt dei som tilfeldigvis er der på eit gitt tidspunkt. Tenk på det som samtalar ved kaffiautomaten/vasskjølaren. Samtalane på IRC vert i utgangspunktet ikkje arkiverte/loggførte, utanom eventuelt av/hos kvar enkelte deltakar.
Diskusjonar som bør takast «i plenum», bør heller skje her på lista.
On Wednesday 15 April 2020 21:08, Karl Ove Hufthammer wrote:
Samtalane på IRC vert i utgangspunktet ikkje arkiverte/loggførte, utanom eventuelt av/hos kvar enkelte deltakar.
Jeg pleier å gå ut i fra at det logges av alle, til en hver tid. Det bør man gå ut i fra. Jeg gjør det selv, og har gjort det i 20 år.
On Wed, 15 Apr 2020, Johnny A. Solbu wrote:
On Wednesday 15 April 2020 21:08, Karl Ove Hufthammer wrote:
Samtalane på IRC vert i utgangspunktet ikkje arkiverte/loggførte, utanom eventuelt av/hos kvar enkelte deltakar.
Jeg pleier å gå ut i fra at det logges av alle, til en hver tid. Det bør man gå ut i fra. Jeg gjør det selv, og har gjort det i 20 år.
Ja, samme her, er jo bare å kjøre f eks screen før man starter IRC-klienten. Men det kan jo forekomme at forbindelsen brytes av en eller annen grunn.
At andre logger hjelper ikke meg, de gangene jeg har prøvd å logge inn nå får jeg bare en blank skjerm. Hver gang :)
Med vennlig hilsen Dan Åsen Hansen
ons. 15. apr. 2020 kl. 23:39 skrev Thomas Gramstad < thomas.gramstad@ub.uio.no>:
On Wed, 15 Apr 2020, Johnny A. Solbu wrote:
On Wednesday 15 April 2020 21:08, Karl Ove Hufthammer wrote:
Samtalane på IRC vert i utgangspunktet ikkje arkiverte/loggførte, utanom eventuelt av/hos kvar enkelte deltakar.
Jeg pleier å gå ut i fra at det logges av alle, til en hver tid. Det bør man gå ut i fra. Jeg gjør det selv, og har gjort det i 20 år.
Ja, samme her, er jo bare å kjøre f eks screen før man starter IRC-klienten. Men det kan jo forekomme at forbindelsen brytes av en eller annen grunn.
-- Thomas Gramstad thomas@gramstad.no "Briefly, nothing and nobody in the Culture is exploited." -- Iain M Banks _______________________________________________ E-postlista l10n-no http://lister.huftis.org/listinfo.cgi/l10n-no-huftis.org